Softwarerobotterne kommer sjældent for alvor ud af garagen

Der er stor interesse for softwarerobotter eller RPA, men alt for mange virksomheder kommer aldrig ud af ’garagen’ og ud på arbejde i virksomhedens rutineprægede processer. To eksperter peger her på de tre mest almindelige faldgruber – og på tre anbefalinger.

”I modsætning til mange teknologisk baserede forretningsværktøjer kan RPA for eksempel komme ud på kontorgulvet og skabe synlige resultater på meget kort tid – ofte inden for få uger”, fortæller Peter Sønderlyng. Foto: Nordic RPA..

14.11.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Vi har i mange år set masser af robotter på fabriksgulvet, men nu er tiden kommet til, at robotterne også invaderer kontorgangene i danske virksomheder. Det sker i stor stil i mange produktions- og handelsvirksomheder og ikke mindst i supply chain afdelinger. Men mange når aldrig ret langt med RPA (robotic process automation, red.), før projektet sander til og aldrig bliver til en fast og integreret del af virksomhedens hverdagsdrift.

”Det er nemt at komme i gang med RPA; men det er ikke så nemt, når det skal være stabilt og virke hver gang. Pas på med at tro det er venstrehåndsarbejde”, fortæller Jacob Bonde Larsen. Foto: Nordic RPA..

”Det er synd, for RPA har potentialet til at skabe masser af værdi for de fleste virksomheder. I modsætning til mange teknologisk baserede forretningsværktøjer kan RPA for eksempel komme ud på kontorgulvet og skabe synlige resultater på meget kort tid – ofte inden for få uger”, fortæller Peter Sønderlyng fra Nordic RPA.

Han giver et eksempel:

• En medarbejder taster ordrer ind, som bliver modtaget per e-post eller på anden elektronisk vis.
• Softwarerobotten bliver ’instrueret’ (programmeret) i ordretasteprocessen.
• Inden for en uge eller to kan robotten klare opgaven for medarbejderen.
• Medarbejderen bliver frigjort fra en triviel opgave og kan i stedet bruge sin erfaring og kompetence til at servicere kunder.

”RPA kuldsejler ofte i transitionen fra ’projekt’ til en integreret del af virksomheden. RPA går på tværs af virksomheden, og det er derfor vigtigt at have tydelig forankring i ledergruppen”, fortæller Peter Sønderlyng og Jacob Bonde Larsen. Foto: Nordic RPA..

Peter Sønderlyng bliver suppleret af Jacob Bonde Larsen, der har en baggrund som ansvarlig for RPA i møbelfabrikken Tvilum. Tvilum har netop haft succes med at brede RPA ud, så fabrikken i dag har mere end 100 aktive softwarerobotter, der gør en afgørende forskel for fabrikkens produktivitet. De to eksperter fremhæver tre faldgruber og anbefalinger:

Tre faldgruber
Konsekvensen af følgende tre almindeligt sete faldgruber er, at RPA-projektet sander til i det øjeblik, de eksterne konsulenter går ud ad døren. Faldgruberne omfatter:

1. Projektet mangler opbakning fra ledelsen. Ledelsen er ikke engageret, og det betyder, at projektet aldrig formår at overgå til reel drift. ”RPA kuldsejler ofte i transitionen fra ’projekt’ til en integreret del af virksomheden. RPA går på tværs af virksomheden, og det er derfor vigtigt at have tydelig forankring i ledergruppen”, fortæller de to eksperter.

2. Indførelsen af RPA bliver anskuet som et teknologisk projekt og ikke som forretning og processer. ”RPA er et forretningsprojekt, som medfører store forandringer. Bliver det forankret i it-afdelingen, så kommer projektet aldrig ud i virkeligheden. RPA er både it, forretning og processer”, fortæller de.

3. Den tekniske platform er ikke skalerbar, og projektmedarbejdere har ikke det rette mix af it- og proceskompetence. RPA kræver nemlig begge dele. ”En ofte set faldgrube er, at man tror, det er nemt. Det er nemt at komme i gang med RPA; men det er ikke så nemt, når det skal være stabilt og virke hver gang. Pas på med at tro det er venstrehåndsarbejde. Erfaringen er, at der skal 100 procent dedikerede ressourcer på og gode værktøjer til for at få et godt resultat”, fortæller de.

Læs også: Møbelfabrikken og de 100 softwarerobotter

Tre gode råd
Der er mange ting, der er vigtige, når man indfører RPA, og mange af dem er de samme som ved de fleste andre teknologisk baserede forretningsprojekter. Peter Sønderlyng og Jacob Bonde Larsen fremhæver særligt tre gode råd:

1. Få ledelsen med ombord: ”Et klart og tydeligt ejerskab for RPA i ledergruppen er helt afgørende. En vigtig ingrediens for at opnå det er at vise ledelsen, hvad de får i målbare termer i et dashboard”, fortæller de.

2. Skab trygge og glade kollegaer: ”Fokuser på at gøre hverdagen nemmere for kollegaerne. Attituden skal være selvfølgelig-kan-vi-det og hvornår-skal-du-bruge-det - og ikke hvornår-har-jeg-tid. Du ønsker at undgå at skabe frygt blandt kollegaerne”.

3. Forretningsforståelse skal være basen: ”RPA-teamet skal have god sans for forretning og processer. Det er forudsætningen for i samarbejde med kollegaerne at skabe projekter, der leverer over forventning”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Robotter i værdikæden

Industri 4.0 breder sig og har stor effekt på alle dele af forsyningskæden. Autonome og forbundne robotter er en central del af det, vi kan kalde Warehousing 4.0 eller Production 4.0. Robotterne er også i fuld gang med et indtog på gangene i indkøbs-, ordremodtagelses- og supply chain planning-afdelingerne i form af softwarerobotter (RPA). Generativ kunstig intelligens vil kun accelerere udviklingen.

Relateret indhold

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

15.07.2024SCM.dk

Grønne lastbilchauffører får flere lademuligheder

04.07.2024SCM.dk

Nye 3D-printede rør mindsker energitab i kølesystemer

03.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Digitaliser din supply chain

02.07.2024TrueCommerce

Sponseret

En introduktion til elektronisk fakturering

02.07.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

ZEBRA HC20 OG HC50 håndterminaler til pharma/healthcare

02.07.2024SCM.dk

Få styr på it-sikkerheden og undgå cyberangreb

01.07.2024SCM.dk

Region Syddanmark investerer halv milliard i løsning til blodprøveanalyser

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup