Softwarerobotterne kommer sjældent for alvor ud af garagen

Der er stor interesse for softwarerobotter eller RPA, men alt for mange virksomheder kommer aldrig ud af ’garagen’ og ud på arbejde i virksomhedens rutineprægede processer. To eksperter peger her på de tre mest almindelige faldgruber – og på tre anbefalinger.

”I modsætning til mange teknologisk baserede forretningsværktøjer kan RPA for eksempel komme ud på kontorgulvet og skabe synlige resultater på meget kort tid – ofte inden for få uger”, fortæller Peter Sønderlyng. Foto: Nordic RPA..

14.11.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Vi har i mange år set masser af robotter på fabriksgulvet, men nu er tiden kommet til, at robotterne også invaderer kontorgangene i danske virksomheder. Det sker i stor stil i mange produktions- og handelsvirksomheder og ikke mindst i supply chain afdelinger. Men mange når aldrig ret langt med RPA (robotic process automation, red.), før projektet sander til og aldrig bliver til en fast og integreret del af virksomhedens hverdagsdrift.

”Det er nemt at komme i gang med RPA; men det er ikke så nemt, når det skal være stabilt og virke hver gang. Pas på med at tro det er venstrehåndsarbejde”, fortæller Jacob Bonde Larsen. Foto: Nordic RPA..

”Det er synd, for RPA har potentialet til at skabe masser af værdi for de fleste virksomheder. I modsætning til mange teknologisk baserede forretningsværktøjer kan RPA for eksempel komme ud på kontorgulvet og skabe synlige resultater på meget kort tid – ofte inden for få uger”, fortæller Peter Sønderlyng fra Nordic RPA.

Han giver et eksempel:

• En medarbejder taster ordrer ind, som bliver modtaget per e-post eller på anden elektronisk vis.
• Softwarerobotten bliver ’instrueret’ (programmeret) i ordretasteprocessen.
• Inden for en uge eller to kan robotten klare opgaven for medarbejderen.
• Medarbejderen bliver frigjort fra en triviel opgave og kan i stedet bruge sin erfaring og kompetence til at servicere kunder.

”RPA kuldsejler ofte i transitionen fra ’projekt’ til en integreret del af virksomheden. RPA går på tværs af virksomheden, og det er derfor vigtigt at have tydelig forankring i ledergruppen”, fortæller Peter Sønderlyng og Jacob Bonde Larsen. Foto: Nordic RPA..

Peter Sønderlyng bliver suppleret af Jacob Bonde Larsen, der har en baggrund som ansvarlig for RPA i møbelfabrikken Tvilum. Tvilum har netop haft succes med at brede RPA ud, så fabrikken i dag har mere end 100 aktive softwarerobotter, der gør en afgørende forskel for fabrikkens produktivitet. De to eksperter fremhæver tre faldgruber og anbefalinger:

Tre faldgruber
Konsekvensen af følgende tre almindeligt sete faldgruber er, at RPA-projektet sander til i det øjeblik, de eksterne konsulenter går ud ad døren. Faldgruberne omfatter:

1. Projektet mangler opbakning fra ledelsen. Ledelsen er ikke engageret, og det betyder, at projektet aldrig formår at overgå til reel drift. ”RPA kuldsejler ofte i transitionen fra ’projekt’ til en integreret del af virksomheden. RPA går på tværs af virksomheden, og det er derfor vigtigt at have tydelig forankring i ledergruppen”, fortæller de to eksperter.

2. Indførelsen af RPA bliver anskuet som et teknologisk projekt og ikke som forretning og processer. ”RPA er et forretningsprojekt, som medfører store forandringer. Bliver det forankret i it-afdelingen, så kommer projektet aldrig ud i virkeligheden. RPA er både it, forretning og processer”, fortæller de.

3. Den tekniske platform er ikke skalerbar, og projektmedarbejdere har ikke det rette mix af it- og proceskompetence. RPA kræver nemlig begge dele. ”En ofte set faldgrube er, at man tror, det er nemt. Det er nemt at komme i gang med RPA; men det er ikke så nemt, når det skal være stabilt og virke hver gang. Pas på med at tro det er venstrehåndsarbejde. Erfaringen er, at der skal 100 procent dedikerede ressourcer på og gode værktøjer til for at få et godt resultat”, fortæller de.

Læs også: Møbelfabrikken og de 100 softwarerobotter

Tre gode råd
Der er mange ting, der er vigtige, når man indfører RPA, og mange af dem er de samme som ved de fleste andre teknologisk baserede forretningsprojekter. Peter Sønderlyng og Jacob Bonde Larsen fremhæver særligt tre gode råd:

1. Få ledelsen med ombord: ”Et klart og tydeligt ejerskab for RPA i ledergruppen er helt afgørende. En vigtig ingrediens for at opnå det er at vise ledelsen, hvad de får i målbare termer i et dashboard”, fortæller de.

2. Skab trygge og glade kollegaer: ”Fokuser på at gøre hverdagen nemmere for kollegaerne. Attituden skal være selvfølgelig-kan-vi-det og hvornår-skal-du-bruge-det - og ikke hvornår-har-jeg-tid. Du ønsker at undgå at skabe frygt blandt kollegaerne”.

3. Forretningsforståelse skal være basen: ”RPA-teamet skal have god sans for forretning og processer. Det er forudsætningen for i samarbejde med kollegaerne at skabe projekter, der leverer over forventning”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Robotter i værdikæden

Industri 4.0 breder sig og har stor effekt på alle dele af forsyningskæden. Autonome og forbundne robotter er en central del af det, vi kan kalde Warehousing 4.0 eller Production 4.0. Robotterne er også i fuld gang med et indtog på gangene i indkøbs-, ordremodtagelses- og supply chain planning-afdelingerne i form af softwarerobotter (RPA). Generativ kunstig intelligens vil kun accelerere udviklingen.

Relateret indhold

31.03.2025SCM.dk

Udfordringer presser væksten i robotbranchen

27.03.2025SCM.dk

58 procent vil skære ned på USA’s cloud-udbydere

27.03.2025SCM.dk

Forsyningskæders cybersikkerhed er fulde af blinde vinkler

26.03.2025SCM.dk

AI-agenter: Fremtidens nøgle til effektivisering af arbejdsgange

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Sales explained

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot Studio explained

21.03.2025SCM.dk

Brug af kunstig intelligens i forsyningskæden medfører kun moderate gevinster

20.03.2025SCM.dk

CeramicSpeed styrker cybersikkerhed i trådløs vibrationssensor

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams