Softwarerobotterne kommer sjældent for alvor ud af garagen

Der er stor interesse for softwarerobotter eller RPA, men alt for mange virksomheder kommer aldrig ud af ’garagen’ og ud på arbejde i virksomhedens rutineprægede processer. To eksperter peger her på de tre mest almindelige faldgruber – og på tre anbefalinger.

”I modsætning til mange teknologisk baserede forretningsværktøjer kan RPA for eksempel komme ud på kontorgulvet og skabe synlige resultater på meget kort tid – ofte inden for få uger”, fortæller Peter Sønderlyng. Foto: Nordic RPA..

14.11.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Vi har i mange år set masser af robotter på fabriksgulvet, men nu er tiden kommet til, at robotterne også invaderer kontorgangene i danske virksomheder. Det sker i stor stil i mange produktions- og handelsvirksomheder og ikke mindst i supply chain afdelinger. Men mange når aldrig ret langt med RPA (robotic process automation, red.), før projektet sander til og aldrig bliver til en fast og integreret del af virksomhedens hverdagsdrift.

”Det er nemt at komme i gang med RPA; men det er ikke så nemt, når det skal være stabilt og virke hver gang. Pas på med at tro det er venstrehåndsarbejde”, fortæller Jacob Bonde Larsen. Foto: Nordic RPA..

”Det er synd, for RPA har potentialet til at skabe masser af værdi for de fleste virksomheder. I modsætning til mange teknologisk baserede forretningsværktøjer kan RPA for eksempel komme ud på kontorgulvet og skabe synlige resultater på meget kort tid – ofte inden for få uger”, fortæller Peter Sønderlyng fra Nordic RPA.

Han giver et eksempel:

• En medarbejder taster ordrer ind, som bliver modtaget per e-post eller på anden elektronisk vis.
• Softwarerobotten bliver ’instrueret’ (programmeret) i ordretasteprocessen.
• Inden for en uge eller to kan robotten klare opgaven for medarbejderen.
• Medarbejderen bliver frigjort fra en triviel opgave og kan i stedet bruge sin erfaring og kompetence til at servicere kunder.

”RPA kuldsejler ofte i transitionen fra ’projekt’ til en integreret del af virksomheden. RPA går på tværs af virksomheden, og det er derfor vigtigt at have tydelig forankring i ledergruppen”, fortæller Peter Sønderlyng og Jacob Bonde Larsen. Foto: Nordic RPA..

Peter Sønderlyng bliver suppleret af Jacob Bonde Larsen, der har en baggrund som ansvarlig for RPA i møbelfabrikken Tvilum. Tvilum har netop haft succes med at brede RPA ud, så fabrikken i dag har mere end 100 aktive softwarerobotter, der gør en afgørende forskel for fabrikkens produktivitet. De to eksperter fremhæver tre faldgruber og anbefalinger:

Tre faldgruber
Konsekvensen af følgende tre almindeligt sete faldgruber er, at RPA-projektet sander til i det øjeblik, de eksterne konsulenter går ud ad døren. Faldgruberne omfatter:

1. Projektet mangler opbakning fra ledelsen. Ledelsen er ikke engageret, og det betyder, at projektet aldrig formår at overgå til reel drift. ”RPA kuldsejler ofte i transitionen fra ’projekt’ til en integreret del af virksomheden. RPA går på tværs af virksomheden, og det er derfor vigtigt at have tydelig forankring i ledergruppen”, fortæller de to eksperter.

2. Indførelsen af RPA bliver anskuet som et teknologisk projekt og ikke som forretning og processer. ”RPA er et forretningsprojekt, som medfører store forandringer. Bliver det forankret i it-afdelingen, så kommer projektet aldrig ud i virkeligheden. RPA er både it, forretning og processer”, fortæller de.

3. Den tekniske platform er ikke skalerbar, og projektmedarbejdere har ikke det rette mix af it- og proceskompetence. RPA kræver nemlig begge dele. ”En ofte set faldgrube er, at man tror, det er nemt. Det er nemt at komme i gang med RPA; men det er ikke så nemt, når det skal være stabilt og virke hver gang. Pas på med at tro det er venstrehåndsarbejde. Erfaringen er, at der skal 100 procent dedikerede ressourcer på og gode værktøjer til for at få et godt resultat”, fortæller de.

Læs også: Møbelfabrikken og de 100 softwarerobotter

Tre gode råd
Der er mange ting, der er vigtige, når man indfører RPA, og mange af dem er de samme som ved de fleste andre teknologisk baserede forretningsprojekter. Peter Sønderlyng og Jacob Bonde Larsen fremhæver særligt tre gode råd:

1. Få ledelsen med ombord: ”Et klart og tydeligt ejerskab for RPA i ledergruppen er helt afgørende. En vigtig ingrediens for at opnå det er at vise ledelsen, hvad de får i målbare termer i et dashboard”, fortæller de.

2. Skab trygge og glade kollegaer: ”Fokuser på at gøre hverdagen nemmere for kollegaerne. Attituden skal være selvfølgelig-kan-vi-det og hvornår-skal-du-bruge-det - og ikke hvornår-har-jeg-tid. Du ønsker at undgå at skabe frygt blandt kollegaerne”.

3. Forretningsforståelse skal være basen: ”RPA-teamet skal have god sans for forretning og processer. Det er forudsætningen for i samarbejde med kollegaerne at skabe projekter, der leverer over forventning”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Robotter i værdikæden

Industri 4.0 breder sig og har stor effekt på alle dele af forsyningskæden. Autonome og forbundne robotter er en central del af det, vi kan kalde Warehousing 4.0 eller Production 4.0. Robotterne er også i fuld gang med et indtog på gangene i indkøbs-, ordremodtagelses- og supply chain planning-afdelingerne i form af softwarerobotter (RPA). Generativ kunstig intelligens vil kun accelerere udviklingen.

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Forsyningskæden er cybersikkerhedens svageste led

20.11.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

PacsOn automatiserer ordreflowet med AI

20.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny flagskibsbutik løfter standarden for elektronikhandel i Grønland

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding