15.08.2022  |  SCM 4.0

Møbelfabrikken og de 100 softwarerobotter

Den danske møbelproducent Tvilum er verdensførende inden for plademøbler til ”fair priser”. Men producenten er også en af dansk produktions frontløbere, hvad angår effektiv brug af softwarerobotter til at skabe skalerbarhed og mere tilfredse medarbejdere. Fabrikken har i dag cirka 100 robotter i fuld sving med at aflaste medarbejdere for de ’trælse’ rutineprægede opgaver.

Kan det lade sig gøre at serieproducere møbler i det lavere prissegment konstrueret af spånplader i Danmark og til danske lønninger? Altså den slags møbler, der oftest kommer i flade papkasser, som du selv skal samle med skruer, dyvler og lim hjemme på gulvet. Ja, det kan det.

I hvert fald hvis producentens navn er Tvilum og har adresse i Fårvang i Østjylland. Møbelfabrikken har levet en omtumlet tilværelse det sidste årti, og i årene 2012-2017 leverede virksomheden i alt knap en halv milliard kroner i underskud. Det resulterede i en konkursbehandling i februar måned 2018, hvor virksomheden blev solgt til en ny ejerkreds. Efter en rekonstruktion har virksomheden i dag fået godt fodfæste på det globale marked for dette møbelsegment med kunder som Ikea, Lidl, Jysk etcetera.

Omsætningen i 2021 er på 1,6 milliard kroner med overskud på bundlinjen.

Tilbage til kernen
Rekonstruktionen af Tvilum har handlet om at finde tilbage til kernen, som er volumenproduktion og små marginer. ”For os handler det om storproduktion – så vi skal ikke forsøge at opføre os som noget andet”, siger Per Steneman Larsen. Han er Continuous Improvement Director og en del af ledelsen. Virksomheden har blandt andet reduceret varesortimentet fra 3000 til cirka 1300 varenumre som en del af øvelsen med at forenkle værdikæden, ligesom virksomheden har fokuseret på kvalitet og pålidelig leveringsevne. Han tilføjer:

”Vi producerer nogle af verdens mest konkurrencedygtige plademøbler i et af verdens dyreste produktionslande. Det kan vi gøre, fordi vores primære råvare er spånplader, og de koster det samme over hele verden. Fordi vi har dygtige medarbejdere. Fordi vi kender markedet og er dygtige til at designe de rigtige møbler. Og så fordi vi er gode til at anvende værktøjer som continuous improvement (CI), lean, overall equipment efficiency (OEE), produktionsrobotter og softwarerobotter (RPA = robotic process automation), som gør os:

• effektive,
• attraktive for medarbejdere,
• mindre afhængige af lønomkostninger,
• i stand til at løfte den vækst, vi heldigvis oplever og
• ikke mindst i stand til at skalere op og ned, når markedet pludselig ændrer sig”.

Robotter på kontoret
Vi har i mange år set masser af robotter på fabriksgulvet, men nu er tiden kommet til, at robotterne også invaderer kontorgangene i danske virksomheder. Det sker i stor stil i mange produktionsvirksomheder; men der er ikke mange, der er lige så langt som møbelfabrikken i Fårvang.

”Vi får mange besøg fra store danske produktionsvirksomheder, der gerne vil blive klogere på, hvordan vi får værdi ud af RPA. Det er vi glade for, fordi vi gerne deler ud af vores erfaringer, og fordi besøgende også gør os klogere på, hvad det er, vi gør, og hvordan vi hele tiden kan blive endnu bedre”, fortæller Per Steneman Larsen.

Det startede i 2018. Det med robotter på kontoret. Tvilum havde i forbindelse med rekonstruktionen efter konkursen med beklagelse måtte sige farvel til mange administrative medarbejdere. Det var derfor været nødvendigt at se på, hvordan virksomheden kunne automatisere de mange tidskrævende manuelle processer, møbelfabrikken har i forbindelse med ordrebehandling, fakturabehandling, reservedelshåndtering etcetera. Både fordi det var usikre tider for fabrikken i 2018, og fordi det generelt er vanskeligt at rekruttere nye medarbejdere.

Han tog derfor kontakt til RPA Nordic i november 2018, fik en licens til noget RPA-software og satte Jacob B. Larsen, der har erfaring med både processer og programmering, på opgaven. I januar måned 2019 havde de den første softwarerobot på banen.

”Vi lagde den gang vægt på at komme hurtigt i gang. Vi lagde ud med et af de lettere projekter for at høste nogle erfaringer og så løbende lære, hvordan vi bedst griber RPA an. Den første robot tog cirka en måned at sætte op, og den tiende robot tog cirka en uge, så forbedrings- og læringskurven var stejl”, fortæller Per Steneman og Jacob B. Larsen.

Jacob B. Larsen har i dag fået Kristian Bak som kollega til at hjælpe arbejdet med at implementere softwarerobotter på fabrikken. Der er nemlig stor intern efterspørgsel fra de administrative medarbejdere, som er begejstrede for at overlade de ’trælse’ rutineprægede opgaver til softwarerobotterne, så de får mere tid til de sjovere og mere udfordrende opgaver i hverdagen.

Mindre tastearbejde, mere kundeservice
Jacob B. Larsen fremhæver, at RPA og softwarerobotter ikke er så kompliceret, som det måske lyder. ”I en virksomhed som vores går der masser af tid med at taste ordrer, fakturaer, transaktioner, shippingbookinger etc. ind på computerne. Det er arbejde, der ikke skaber værdi, men kræver en masse tid, som medarbejderne så ikke kan bruge på at servicere kunder, udvikle nye processer etc. Vi kan se, at vi kan fjerne meget af den spildtid ved at bruge RPA”, fortæller han.

Tvilum slår altså to fluer med ét smæk med RPA. Dels bliver virksomheden mere effektiv, og dels fjerner virksomheden en masse trivielle arbejdsgange, som medarbejderne er trætte af at udføre. Ja, det var vist sig, at der måske i virkeligheden er tale om ikke to men tre fluer. Den tredje ’flue’ er skalerbarhed, fleksibilitet, omstillingsevne eller resiliens.

Tvilum oplevede nemlig under covid-19 pandemien på linje med mange andre virksomheder en voldsom vækst i e-handelsordrer. ”Vi oplevede på kort tid mere end en fordobling i e-handel i USA. Vores lager af skriveborde blev for eksempel udsolgt på én dag, da nedlukninger og hjemmearbejde lige pludselig spredte sig i USA. Den form for pludselig vækst eller kraftige udsving i vores efterspørgselsmønster kunne vi aldrig have løftet uden de mange softwarerobotter. Det er et godt eksempel på, hvordan RPA skaber en skalerbarhed for os, som er guld værd for vores forretning”, fortæller Per Steneman Larsen.

Skalerbarhed og kunstig intelligens
”Vi har i dag mere end 100 softwarerobotter i gang, og det tal vil kun stige i fremtiden. Robotterne hjælper os i alle dele af vores værdikæde fra reservedelshåndtering over supply chain- og produktionsplanlægning til finansarbejdet. De er i dag en central del af vores governance og strategi”, fortæller Per Steneman Larsen.

”RPA er den største enkeltstående forbedring af vores konkurrenceevne. Softwarerobotterne forbedrer vores leveringstider og kvalitet. De gør os i stand til at arbejde med meget store datamængder, de fjerner mange kedelige opgaver, og de fjerner mange kilder til stress blandt medarbejdere. Og så gør robotterne os ekstremt skalerbare eller fleksible, så vi lynhurtigt kan tilpasse os ændrede markedsforhold. Man kan sige, at robotterne gør os resiliente i en ellers usikker verden” fortæller Per Steneman Larsen.

Han peger på, at Tvilum nu er blevet mere modne i arbejdet med robotter og fokuserer på at følge nøje med i den kraftige udvikling, der sker i værktøjer til at bygge softwarerobotter. Virksomheden er gået over til UI Path som deres primære værktøjsplatform, og de kigger hele tiden på de mange nye værktøjer, der dukker op. Han fremhæver, at muligheder hele tiden udvikler sig, og at de i øjeblikket har fokus på at lære af robotternes arbejde – eller lade robotterne selv lære - ved hjælp af kunstig intelligens, så automatiseringen hele tiden bliver mere effektiv.

Tvilum har etableret et dashboard, der viser hvor mange timer, der er sparet hver dag og hver måned ved robotkørslerne. Dashboard’et viser lige nu, at der bliver sparet cirka 3000 arbejdstimer per måned, og at tendensen er stigende.

Denne artikel er en del af temaet Tema om den digitale forsyningskæde 2022

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere