Skibsfarten kommer til at mangle grøn strøm til Power-to-X

Der skal mere fart på udbygningen af grønne strømkilder, hvis ambitionerne om grøn skibsfart herhjemme skal indfries i 2030. Det viser studie fra Danske Rederier og Green Power Denmark.

”Vi bakker helt op om regeringens forslag om udbygningen af havvind. Vi mener både, at det er visionært og nødvendigt. Men vi appellerer til, at man fra politisk side vælger den mest ambitiøse vej, og at man også kan operere med flere projekter samtidig. Ellers når vi ikke i mål”, siger Anne H. Steffensen. Arkivfoto..

27.09.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Efterspørgslen vil bare stige og stige de kommende år i takt med at Danmark (og verden) går mod klimaneutralitet. Efter grøn strøm og grønne Power-to-X brændstoffer som strømmen kan omdannes til.

Transportsektoren er ved at omstille sig til Power-to-X brændstoffer, men behovet for vedvarende energi kommer til at overstige udbuddet. Det viser en ny analyse, som Danske Rederier og Green Power Denmark har fået gennemført.

Kun hvis det mest ambitiøse scenarie i regeringsudspillet ”Danmark kan mere II” realiseres, vil der i begyndelsen af 2030’erne være vedvarende energi nok til produktion af grønne Power-to-X brændstoffer til indenrigsskibsfarten og til de skibe, som bunker brændstof i Danmark. Og hvis vi skal have nok grøn strøm til at kunne eksportere grønne brændstoffer, er der frem mod 2050 brug for meget mere vedvarende energi.

”Den grønne omstilling af skibsfarten er den absolut vigtigste dagsorden i vores branche. Men vi har brug for vished om, at der produceres grøn strøm nok, og det bliver der kun, hvis politikerne vælger den allermest ambitiøse vej i forhold til udbygningen af vedvarende energi”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

I analysen er det undersøgt, hvor stort behovet for grøn strøm til produktion af grønne brændstoffer til skibsfarten er ved en række forskellige scenarier sammenholdt med de planer om vedvarende energi, som lige nu eksisterer.

”Skibsfarten og resten af erhvervslivet rykker på Power-to-X og har sat en grøn kurs. Det er vigtigt, at vi hurtigt går fra snak og strategi til konkrete politiske beslutninger om blandt andet mere grøn strøm og implementering af Power-to-X-strategi. Virksomhederne har ideerne og investeringsviljen. Men der er behov for rammevilkår og risikodeling med det politiske system – både for producenter, teknologileverandører og aftagere af fremtidens grønne brændsler”, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.

Læs også: Danmark kan blive førende på Power-to-X

Derfor er det ifølge Danske Rederier og Green Power Denmark afgørende med tempoet i udbygningen af vedvarende energi og i implementering af Power-to-X strategien.

”I de sidste tre år er der opsat 600 MW havvind i Danmark. Hvis ambitionerne i regeringens udspil skal realiseres, skal der fra nu af opsættes mere end 1 GW havvind hvert år frem til 2030. Det er en kæmpe opgave, som kræver, at vi kommer i gang nu, og at alle bureaukratiske og regulatoriske benspænd fjernes”, siger Anne H. Steffensen.

Danske Rederier har en klar målsætning om klimaneutralitet i 2050, og i 2030 skal fem procent af den dansk opererede flåde sejle på klimaneutrale brændstoffer såsom brint, e-ammoniak og e-metanol. To målsætninger som Danske Rederier deler med regeringen.

Misser dansk eksportpotentiale
Hvis Danmark ydermere skal være hub for produktion af Power-to-X brændstoffer til blandt andet eksport af grøn bunker (brændstof til skibe) til brug for skibsfarten i Østersøen, vil der fra 2035 mangle grøn strøm.

Efterspørgslen vil ganske enkelt være større end udbuddet med de nuværende besluttede og foreslåede planer, som potentielt sigter mod at øge kapaciteten på dansk havvind til 13 GW i 2030.

”Vi bakker helt op om regeringens forslag om udbygningen af havvind. Vi mener både, at det er visionært og nødvendigt. Men vi appellerer til, at man fra politisk side vælger den mest ambitiøse vej, og at man også kan operere med flere projekter samtidig. Ellers når vi ikke i mål”, siger Anne H. Steffensen.

Udover analysen om PtX og grønne brændstoffer har Danske Rederier spurgt en lang række CEO’er i rederierne, hvad de mener bliver den største barriere for den grønne omstilling.

Her svarer 64 procent, at risikoen for manglen på grønne brændstoffer bekymrer dem mest.  

Bliv klogere

Hent rapporten her.

Analysens tre hovedkonklusioner
1) Vi kommer til at mangle vedvarende energi

• Selv hvis det mest ambitiøse scenarie i regeringsudspillet ”Danmark kan mere II” realiseres, er der først i starten af 2030’erne grøn strøm nok til at dække indenrigsskibsfarten og levere brændstof til den del af den international søfart, der bunker i Danmark (Regeringens udspil indeholder på strømsiden: 1-4GW ekstra havvind inden udgangen af 2030 samt en firedobling af den samlede produktion fra solenergi og landvind – frem imod 2030. Derudover fokus på hurtigere sagsbehandling for tilladelser og miljøregulering.)

• Hvis ”Danmark kan mere II” ikke realiseres, vil der først i 2045 være nok grøn strøm til at dække indenrigsskibsfarten, og der vil ikke være nok grøn strøm til at dække den del af international skibsfart, der bunker i Danmark.

2) Dansk eksportpotentiale af PtX-brændstoffer overgår mængden af vedvarende energi, vi har til rådighed

• Selv med vedtagelsen af det mest ambitiøse scenarie i ”Danmark kan mere II” vil der senest fra 2035 mangle grøn strøm, hvis vi skal indfri Danmarks eksportpotentiale af PtX-brændstoffer til skibsfart i Østersøen og andre nærområder.

• Danmark har en unik beliggenhed mellem Nord- og Østersøen, hvor der er gode muligheder for levering af grønne brændstoffer til både forbigående skibstrafik og til andre store europæiske havne såsom Rotterdam.

3) Grøn strøm gør det ikke alene

• Udbygningen af vedvarende energi skal gå hånd i hånd med en ambitiøs udbygning af elektrolyse og andre produktionsfaciliteter, der kan lave strømmen om til grønne PtX-brændstoffer.

• Brug af grønne PtX-brændstoffer kræver investeringer i energiinfrastruktur til sikre bunkeringfaciliteter og til at fragte brændstofferne ud til skibene samt regler for sikker håndtering og opbevaring af de nye brændstoffer.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

28.05.2025SCM.dk

Fleksibilitet i forsyningskæden smitter af på aktiekursen

28.05.2025SCM.dk

Direkte e-handel med producenter vinder frem blandt danske forbrugere

27.05.2025SCM.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

23.05.2025SCM.dk

Screening skaber genvej til SCM-strategi for SMV’er

16.05.2025SCM.dk

Virksomheder skal være klar til det uventede

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.06.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

03.06.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til OT-cybersikkerhed

Har I også overset cybersikkerheden i jeres industrielle produktionsmiljø? Med et 1-dags introducerende kursus styrker I jeres OT-cybersikkerhed. OT står for Operational Technologies og er brugen af hardware og software til at overvåge og kontrollere fysiske processer, enheder og infrastruktur i et industrielt miljø som fx varmeværk eller fabrik

Dato

04.06.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Sustainability Manager

Gør din ESG-rapportering enklere, mere effektiv og fuldt compliant

Dato

04.06.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online