Skab forretningsmæssig værdi med S&OP
For at sikre at S&OP ikke blot bliver en planlægningsøvelse må man have øje for de forretningsmæssige fordele ved S&OP. Hvad kunne det være? Her er et bud.
Hvordan skaber i forretningsmæssig værdi med S&OP?
Det handler først og fremmest om at modne sin Supply Chain så man får et mere strategisk mindset. Det handler om at koble operations strategien med eksekvering.
Man kan dele fordelene op i 2 kategorier.
Kvalitative fordele:
- Forbedret beslutningstagning (struktureret analyse og adgang til det rette data) herunder beslutningsmandatet (beslutningerne kan tages i rette tid og de rette spørgsmål bliver stillet)
- Reduktion af risici, man bliver mindre afhøngig af enkeltpersoner
- Man får skabt en kultur der er mindre siloopbygget
Kvantitative fordele:
- Ved at have fokus på kundetilfredsheden øger man salget (og reducerer tabt salg)
- Man reducerer faste omkostinger ved at have mindre på lager (mindre bundet kapital)
- Mindre obsolence, færre prisreduktioner
- Forbedret produktivitet (mindre overtid)
Vil du læse mere om fordelene ved S&OP? Så er der her et blogindlæg (på engelsk) som kan give dig en yderligere uddybning. Læs den her.