Selv højere løn lokker ikke logistikarbejdere: Siger op i frygt for corona

Omikron spreder sig, og det samme gør frygten blandt logistikarbejdere. Chauffører såvel som skibsmandskab siger deres job op for at undgå smitte og karantæne. Derfor tyder det på endnu et turbulent år for globale forsyningskæder.

Alex International Transport 94 SRL har hævet lønningerne for sine lastbilchauffører med 30 procent de seneste tre år for at holde på sine ansatte. Foto: Bernard Bodo / 123RF.

17.01.2022

SCM.dk

Det er et voksende problem for vognmænd og rederier at skaffe veluddannet arbejdskraft – og bare arbejdskraft i det hele taget. For coronapandemien har fået et voksende antal chauffører og søfolk til at holde igen med at tegne nye kontrakter.

Det skriver Supply Chain Brain.

”Lange timer på vejene, at sove i førerhuset og ikke at vide om de mennesker, du interagerer med, har virussen. Lastbilkørsel er ikke særlig attraktivt længere. Jeg ser bag mig, men ser ikke den kommende generation af lastbilchauffører. Pandemien har gjort arbejdet meget utiltrækkende”, siger Alex Constantinescu, der er adm. direktør i Alex International Transport 94 SRL, der leverer fødevareprodukter på tværs af Europa.

Virksomheden har været nødt til at hæve lønningerne over de sidste par år for at holde på medarbejderne. Faktisk er lønnen steget med hele 30 procent over blot tre år. Men det er stadig ikke nok at løse alle Constantinescus problemer. Chaufførmanglen fortsætter med at være et problem.

Hos International Road Transport Union vurderer man, at det er hver femte chaufførstilling, der ikke bliver besat, mens man i Storbritannien har mistet hver fjerde chauffør siden 2019 – også hjulpet på vej af Brexit.

Søfolk mangler vacciner

Blandt søfolk er forholdene ikke meget bedre. Pandemien betød tidligere, at besætningerne ikke kunne komme i land, blive skiftet ud og komme hjem til deres familier, når deres kontrakt udløb, fordi restriktionerne gjorde det umuligt.

Mindet om de umulige forhold holder mange søfolk fra at tage til søs igen. Hos Western Shipping Pte Ltd er det 20 procent af 1.000 søfolk, der ikke vil tilbage til søs, mens det hos Anglo-Eastern Univan Group er 5 procent af 30.000, der ikke vil gentegne deres kontrakt.

Læs også: Coronaudbrud presser nu også luftfragtspriserne i vejret

Men corona spænder også ben for rederiernes forretning på anden vis. Skibsejere og befragtere sætter krav om vaccination blandt besætningerne, men det er kun under halvdelen af søfolk fra Indien og Filippinerne, hvor en stor del af søfolk kommer fra, der har fået sine to stik.

”Selv før corona var det svært at få den rette person med den rette erfaring og træning ombord på et skib. Så i dag må vi gå på kompromis. Det bekymrer mig, for det gør intet godt for sikkerheden ombord på skibene”, siger Bjorn Hojgaard, der er adm. direktør af Anglo-Eastern Univan.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

12.05.2025Consafe Logistics

Sponseret

Consafe Logistics gearer op

12.05.2025Global AGV

Sponseret

Træt af flaskehalse i produktionslinjen?

12.05.2025PALOMAT

Sponseret

Slip for tunge løft – gør arbejdsmiljøet smartere med PALOMAT®

09.05.2025SCM.dk

Nu skal ecodesign og produktdata på SMV’ernes dagsorden

02.05.2025SCM.dk

Politiske beslutninger årsag til langsom udbygning af vedvarende energi

02.05.2025SCM.dk

Dataoverflod stikker en kæp i logistikhjulet på sygehuset

01.05.2025DTU Learn for Life

Sponseret

Styrk dine kompetencer med en diplomuddannelse på DTU

01.05.2025SCM.dk

Bredt flertal udskyder EU-krav til bæredygtighedsrapportering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot Hindsgavl Allé 7 5500 Middelfart

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Hindsgavl Allé 7, 5500 Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

13.05.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bredana Axcite A/S
Webinar
Verdens måske stærkeste WMS løsning

I dette webinar får du en grundig demo af WMS-løsningen i Dynamics 365 Supply Chain Management. Løsningen er rost for effektiv styring af både simple og komplekse lager- og distributionsprocesser.

Dato

13.05.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus