Segmentering af indkøbet
Vi skal tilbage til ”normalen”, hvor ikke alt behandles som flaskehalse.
Indenfor de seneste år har de globale forsyningskæder været under stort pres først med covid-19, dernæst med en grundstødning i Suezkanalen og senest med Ruslands invasion i Ukraine. Mange virksomheder har praktiseret kriseledelse, fordi råvarer, mellemvarer og færdigvarer simpelthen ikke er dukket op bl.a. som følge af mangel på eller propper i de globale transportkæder. Det er en praksis, som har fået flere virksomheder til at behandle alle vareindkøb som flaskehalse, uanset deres strategiske natur. Ingen kæde er stærkere end det svageste led. Men er tiden moden til igen at differentiere indkøbsarbejdet?
Hvordan sikrer man, at de knappe ressourcer bruges mest hensigtsmæssigt i indkøb? Et hjælpeværktøj hertil kan være en segmenteringsmodel af indkøbte varer.
Se resten af det inspirerende indlæg i Slimstocks seneste blogindlæg her.
For yderligere information, kontakt Slimstock’s Kommercielle Direktør Peter Malling på p.malling@slimstock.com, Tlf. 41 40 80 30 eller besøg vores hjemmeside www.slimstock.com/dk