Scor kassen med innovation i forsyningskæden

Supply chain innovation kan gøre forskellen på vindere og taber i kampen om kunderne. En ud af tre virksomheder vil inden for fem år være udkonkurreret af mere innovative konkurrenter, lød det på seminar.

Der er store penge at hente på at få innovation ind i forsyningskæden. Foto: Flickr/Simon King.

16.11.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Innovation ikke er begrænset til produkter og services, men handler også om processer, forretningsmodeller, organisationsudvikling, samarbejdskoncepter, leveringssystemer, indkøbsmodeller etc., og supply chain innovation har ifølge en undersøgelse hurtige tilbagebetalingstider og store effekter på konkurrenceevne. Sådan lød det fra den danske supply chain professor Jan Stentoft fra Syddansk Universitet ved seminaret ”Øget konkurrencekraft med supply chain innovation” arrangeret af Børsen Ledelse i samarbejde med DI Transport.

Han fortalte også, at supply chain innovationer både kan være radikale (måske endda disruptive) og inkrementale (mere beskedne forbedringer), og at mange bække små gør en stor å. ”Innovationer behøver ikke altid være en førerløse bil eller en drone. Det kan sagtens være små forbedringer, der over tid er med til at skabe en pull-effekt, hvor organisationen og ledelsen får øjnene op for mulighederne og efterspørger supply chain innovationer”, fortalte han.

Toms: Indsigt er nøglen
Toms arbejder med supply chain innovation inden for tre hovedområder: Kundetilfredshed, medarbejdertilfredshed og lønsomhed. ”Indsigt er både nøglen til at identificere de rette områder at innovere på, og er nøglen til at skabe forståelse for og efterspørgsel efter supply chain innovation i organisationen”, fortalte Carl-Johan Vang Christensen, Group Supply Chain Director i Toms Gruppen.

<p>”Innovation behøver ikke at være stort, forkromet og kompliceret”. Allan Mårtensen, Maersk Line </p>

Toms fokuserer særligt på at forstå kompleksiteten i sin forretning og forsyningskæde. Det sker i konstruktiv dialog med product management, salg og direktion, hvor parterne i fællesskab identificerer den ”sunde kompleksitet, der skaber værdi for kunderne og virksomheden", samt reducerer den ”usunde kompleksitet”, der bare skaber omkostninger og unødig støj.

Forbrugeren indtager førersædet
Hvilke konsekvenser har det for logistikken og leveringskæden, når kunderne i stigende grad handler online ”på farten”, og alt foregår i ”real time”? Indlægget fra Carsten Dalbo Pedersen fra PostNord Logistics havde titlen ”Øg konkurrencekraften ved fokus på forbrugerdrevet logistik”. Han fremhævede, at det er afgørende at udvikle nye innovative løsninger hurtigt og løbende i takt med, at e- og m-handel overtager markedet, og kunderne stiller skrappere og skrappere krav.

”Forsyningskæden skal i dag levere bekvemmelighed til slutkunderne. Det kræver for eksempel lynhurtig udvikling af apps, der kan gøre livet lettere for kunderne”. Det har ført til, at PostNord Logistics har etableret speedbådsteamet Logistics Lab, der består af it- og forretningsudviklere, som frit kan udvikle på egen hånd uden for de rammerne af de traditionelle organisatoriske rammer.

Bliv klogere på supply chain innovation

Syddansk Universitet og Industriens Fond har på www.industriensfond.dk og www.recoe.dk udgivet materiale om, hvordan virksomheder kan udnytte supply chain innovation til at forbedre konkurrencekraft. Find også inspiration på www.postdanmark.dk/forsyn2021 og www.bigfuture.dk

Åben innovation
Allan Mårtensen fra Maersk Line fortalte om innovation og udvikling af en helt ny indkøbsproces og –platform for indkøb af indirekte varer i den globale koncern, og Claus Sneppen fra 3rd Dimension sluttede af med en introduktion til det, han kalder for pragmatisk åben innovation. Pragmatisk og åben innovation er bygget op om de fem principper:

  1. Åbn værdikæden
  2. mød nye mennesker
  3. i definerede rammer
  4. med fælles mål og
  5. med udbytte for alle.

Han uddybede fremgangsmåden ved at fortælle om to projekter, der begge bygger på de fem principper, nemlig tænketankene Forsyn 2021 og Big Future.

”Innovation behøver ikke at være stort, forkromet og kompliceret. Sæt forskellige mennesker sammen fra forskellige sektorer og i definerede rammer, så sker der noget. Det er vigtigt, at alle parter skal have udbytte af innovationen. Det handler meget om at være god til at lytte og få en forfinet fornemmelse for behov. Det kan danne basis for en løbende tilpasning af forsyningskæden, leverancer og service”, fortalte Claus Sneppen og tilføjede: ”Fremtidsforskning forventer, at en ud af tre virksomheder er udkonkurreret om fem år, så der er god grund til at tage innovation af forsyningskæden seriøst”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense