Scor kassen med innovation i forsyningskæden

Supply chain innovation kan gøre forskellen på vindere og taber i kampen om kunderne. En ud af tre virksomheder vil inden for fem år være udkonkurreret af mere innovative konkurrenter, lød det på seminar.

Der er store penge at hente på at få innovation ind i forsyningskæden. Foto: Flickr/Simon King.

16.11.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Innovation ikke er begrænset til produkter og services, men handler også om processer, forretningsmodeller, organisationsudvikling, samarbejdskoncepter, leveringssystemer, indkøbsmodeller etc., og supply chain innovation har ifølge en undersøgelse hurtige tilbagebetalingstider og store effekter på konkurrenceevne. Sådan lød det fra den danske supply chain professor Jan Stentoft fra Syddansk Universitet ved seminaret ”Øget konkurrencekraft med supply chain innovation” arrangeret af Børsen Ledelse i samarbejde med DI Transport.

Han fortalte også, at supply chain innovationer både kan være radikale (måske endda disruptive) og inkrementale (mere beskedne forbedringer), og at mange bække små gør en stor å. ”Innovationer behøver ikke altid være en førerløse bil eller en drone. Det kan sagtens være små forbedringer, der over tid er med til at skabe en pull-effekt, hvor organisationen og ledelsen får øjnene op for mulighederne og efterspørger supply chain innovationer”, fortalte han.

Toms: Indsigt er nøglen
Toms arbejder med supply chain innovation inden for tre hovedområder: Kundetilfredshed, medarbejdertilfredshed og lønsomhed. ”Indsigt er både nøglen til at identificere de rette områder at innovere på, og er nøglen til at skabe forståelse for og efterspørgsel efter supply chain innovation i organisationen”, fortalte Carl-Johan Vang Christensen, Group Supply Chain Director i Toms Gruppen.

<p>”Innovation behøver ikke at være stort, forkromet og kompliceret”. Allan Mårtensen, Maersk Line </p>

Toms fokuserer særligt på at forstå kompleksiteten i sin forretning og forsyningskæde. Det sker i konstruktiv dialog med product management, salg og direktion, hvor parterne i fællesskab identificerer den ”sunde kompleksitet, der skaber værdi for kunderne og virksomheden", samt reducerer den ”usunde kompleksitet”, der bare skaber omkostninger og unødig støj.

Forbrugeren indtager førersædet
Hvilke konsekvenser har det for logistikken og leveringskæden, når kunderne i stigende grad handler online ”på farten”, og alt foregår i ”real time”? Indlægget fra Carsten Dalbo Pedersen fra PostNord Logistics havde titlen ”Øg konkurrencekraften ved fokus på forbrugerdrevet logistik”. Han fremhævede, at det er afgørende at udvikle nye innovative løsninger hurtigt og løbende i takt med, at e- og m-handel overtager markedet, og kunderne stiller skrappere og skrappere krav.

”Forsyningskæden skal i dag levere bekvemmelighed til slutkunderne. Det kræver for eksempel lynhurtig udvikling af apps, der kan gøre livet lettere for kunderne”. Det har ført til, at PostNord Logistics har etableret speedbådsteamet Logistics Lab, der består af it- og forretningsudviklere, som frit kan udvikle på egen hånd uden for de rammerne af de traditionelle organisatoriske rammer.

Bliv klogere på supply chain innovation

Syddansk Universitet og Industriens Fond har på www.industriensfond.dk og www.recoe.dk udgivet materiale om, hvordan virksomheder kan udnytte supply chain innovation til at forbedre konkurrencekraft. Find også inspiration på www.postdanmark.dk/forsyn2021 og www.bigfuture.dk

Åben innovation
Allan Mårtensen fra Maersk Line fortalte om innovation og udvikling af en helt ny indkøbsproces og –platform for indkøb af indirekte varer i den globale koncern, og Claus Sneppen fra 3rd Dimension sluttede af med en introduktion til det, han kalder for pragmatisk åben innovation. Pragmatisk og åben innovation er bygget op om de fem principper:

  1. Åbn værdikæden
  2. mød nye mennesker
  3. i definerede rammer
  4. med fælles mål og
  5. med udbytte for alle.

Han uddybede fremgangsmåden ved at fortælle om to projekter, der begge bygger på de fem principper, nemlig tænketankene Forsyn 2021 og Big Future.

”Innovation behøver ikke at være stort, forkromet og kompliceret. Sæt forskellige mennesker sammen fra forskellige sektorer og i definerede rammer, så sker der noget. Det er vigtigt, at alle parter skal have udbytte af innovationen. Det handler meget om at være god til at lytte og få en forfinet fornemmelse for behov. Det kan danne basis for en løbende tilpasning af forsyningskæden, leverancer og service”, fortalte Claus Sneppen og tilføjede: ”Fremtidsforskning forventer, at en ud af tre virksomheder er udkonkurreret om fem år, så der er god grund til at tage innovation af forsyningskæden seriøst”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn