SCM er lige pludselig blevet mange gange mere bøvlet

Supply chain management har altid været præget af dilemmaer og kompleksitet. Men de sidste års forstyrrelser i form af pandemi, handelskrige, Ukraine krig, Suezblokade, havnestrejker, fragtkaos og så videre betyder, at SCM er gået fra bøvlet til mangefold mere bøvlet.

"Hvis pandemien og den aktuelle energikrise har lært os noget, så er det, at fleksibilitet er nøglen til at skabe robuste forsyningskæder", fortæller Omera Khan. Foto: Privat..

02.11.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er ikke fair at sige, at ledelse af forsyningskæden tidligere var en lige-ud-ad-landevejen disciplin. Selv i de fordums tider i 1980’erne, kunne supply chain management være en ganske udfordrende affære.

Sådan lyder det fra Omera Khan, der er nyudnævnt Head of Supply Chain Insights Practice and Trends Lab hos A.P. Moeller – Maersk og tidligere professor i supply chain management ved Royal Holloway, University of London. Hun har fulgt udviklingen i SCM på tætteste hold i flere årtier, og hun er ikke i tvivl om, at der lige nu sker et radikalt skifte med disciplinen SCM.

”Men 80’erne var dog alligevel det seneste årti, som man med rimelighed kunne betegne som ’lige-ud-ad-landevejen’. 1990’erne satte gang i en tempofyldt globalisering, der for alvor komplicerede disciplinen at lede en forsyningskæde. Forsyningskæder, der hidtil udelukkende havde sourcet nationalt, begyndte med ét også at omfatte sourcing i Kina, Mexico, Indien, Brasilien og andre fjerne lokationer”, fortæller hun.

Hun fortæller, at når hun taler med ledere, som var involveret i disse tidlige globaliseringsdage, så nævner de sjældent noget om alvorlige forstyrrelser af forsyningskæden. Distancerne var simpelthen så lange, at alle med største selvfølgelighed opererede med omfattende sikkerhedslagre. De økonomiske gevinster ved den første bølge af globalisering var så store, at de så rigelig dækkede omkostningerne ved ekstra høje lagerbindinger.

Sårbarhed og forstyrrelser
Men intet varer evigt. I takt med at flere og flere virksomheder kastede sig ind i globaliseringen vidunderlige verden og i takt med, at lavomkostningslande gradvist blev præget af højere omkostninger, ændrede lagerførings-dynamikken sig, og forsyningskæder blev tvunget til at anlægge en mere lean tilgang.

”Vi har de sidste år tydeligt set, at forstyrrelser har gjort hverdagen til en vanskelig og risikabel affære. Handelskonflikter, naturkatastrofer, covid-19, havnestrejker, kraftigt stigende fragtpriser, global mangel på mikroprocessorer, Ukraine-krigen med mere er hastigt på vej til at blive en integreret del af hverdagen”, fortæller Omera Khan og supplerer:

”Vi har endda set en seks dage lang blokade af Suezkanalen og en efterfølgende forstyrrelse af leveringstider på containertrafikken over store dele af verden, der varede i adskillige uger. Disse forstyrrelser udfordrer supply chain funktioner i alvorlig grad: Skal vi opbygge højere og dyre sikkerhedslagre, eller skal vi risikere forsyningskæde-forstyrrelser i denne fagre nye verden, der pludselig er blevet frygtelig sårbar?”.

CO2-dimensionen
Bæredygtighedsagendaen har tilføjet endnu en komplikationsfaktor til supply chain sårbarheds-dynamikken. Indtil for ganske nylig indebar bæredygtighed i forsyningskæden ifølge Omera Khan generelt set etisk sourcing med fokus på arbejdstagerrettigheder og -miljø eller etisk sourcing med fokus på forurening af land- eller havmiljø.

Læs også: Bæredygtige forsyningskæder fordrer ny mental model

”Sådan er det ikke længere. CO2-udledninger er nu et hovedfokus, og forsyningskædeledelser er nu fuldt fokuserede på klimaaftryk og lavemissions-brændstoffer. For ét år siden var alle fokuserede på FN’s COP26 topmøde i Glasgow, som var præget af en række forudsigelige budskaber om at reducere udledninger, lukke beskidte kraftværker og accelerere omstillingen til vedvarende energi”, fortæller hun og tilføjer:

”Hvilken forskel ét år kan gøre. I talende stund er Tyskland i færd med at genoplive gamle kulkraftværker, lande importerer al den LNG (flydende naturgas, red.), de kan komme i nærheden af og tale om rationering den kommende vinter af elektricitet og gas skræmmer erhvervsliv og offentlighed over hele Europa”.

Brændstofpriser til alle typer transportmidler er steget til rekordhøje niveauer, og der er intet, der tyder på, at den udvikling vil bremse op foreløbig. Det medfører også pres på fragtpriserne, selvom både sø- og luftfragtrater omsider er begyndt at tabe fart i takt med, at ny og mere effektiv kapacitet kommer på markedet.

Læs også: Supply chain robusthed: Den egentlige læring fra coronavirus-krisen

Tag tyren ved hornene
”Bundlinjen er, at de bøvlede valg, afbalanceringer og dilemmaer er kommet for at blive. I hvert fald i en rum tid endnu. Skal indkøb være styret af omkostninger eller robusthed – eller bæredygtighed? Det vil sjældent være muligt at optimere på alle dimensioner”, fortæller Omera Khan og supplerer:

”Tiden er derfor moden til at kaste en ekstra faktor ind i mixet: Fleksibilitet. Hvis pandemien og den aktuelle energikrise har lært os noget, så er det, at fleksibilitet er nøglen til at skabe robuste forsyningskæder. De dage, hvor indkøb udelukkende handlede om omkostninger, er fortid – og indkøb styret af bæredygtighedsinteresser kan være lige så vildledende”.

Hun fremhæver, at nøglefokus bør være på at bygge fleksibilitet ind i forsyningskæder og så høste gevinster i omkostninger og bæredygtighed i takt med, at de dukker op – samtidig med at man balancerer kortids-omkostninger med langtids-gevinster.

”Det er selvfølgelig ikke en let manøvre. Virksomheders målstyringssystemer og økonomisystemer har svært ved at værdisætte fleksibilitet og robusthed eller resiliens. Det er langt nemmere at måle omkostninger. Det kalder på en ny form for tankegang. En tankegang der anerkender, at de bedste beslutninger ofte er de beslutninger, som lader de fleste muligheder stå åbne. Mulighederne er ikke nødvendigvis lave omkostninger, men der imod tiltag der sikrer, at forsyningskæden kan modstå den turbulens og volatilitet, som dagens verden byder på”.

Hun påpeger, at disse forandringer ikke vil være populære. Men hun mener, at supply chain ledere har en forpligtelse til at forberede fundamentet for, at forandringer kan ske:

”Mere end nogensinde er der behov for, at vi, der arbejder i supply chain, kommunikerer disse besværlige realiteter til den brede organisation og interessenter”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup