Bæredygtige forsyningskæder fordrer ny mental model
Kravene om bæredygtige forsyningskæder stiger, og presset kommer fra alle sider. Men rigtig bæredygtighed fungerer ikke sammen med traditionel ledelse af forsyningskæden. Der er brug for en ny måde at tænke og agere på hos ledere og virksomheder. Det konkluderer ny undersøgelse.
Den nye mentale model skal have et nyt omdrejningspunkt, som ikke kun handler om traditionelle supply chain parametre som omkostninger, serviceniveau og leveringstid. Det er helt enkelt nødvendigt, hvis en virksomhed skal formå at tiltrække kunder, medarbejdere og investorer i fremtidens grønne økonomi – og i sidste ende skabe værdi på den lange bane.
Det er præmissen for en ny undersøgelse af nordiske virksomheders bæredygtighed i deres forsyningskæder gennemført af Norstat på vegne af konsulentvirksomheden Optilon. Her svarer 400 nordiske virksomheder på, hvordan de måler og reducerer deres klimaaftryk i forsyningskæden.
Læs også: Sådan fremtidssikrer du din forsyningskæde – del 1
10 observationer om bæredygtige kæder
Undersøgelsen ”Nordic State of Supply Chain Sustainability” fra juli 2022 finder frem til 10 læringer eller ’takeaways’ om nordiske virksomheders arbejde med bæredygtige forsyningskæder:
1. Flere end 4 ud af 5 virksomheder har formuleret bæredygtighedsmål.
2. Næsten halvdelen har opstillet et mål for, hvor meget de skal reducere udledningen af drivhusgasser.
3. 4 ud af 5 af de nordiske virksomheder, som har fastsat mål for reduktion af drivhusgasser, planlægger at opfylde målene inden for 10 år.
4. 34 procent af virksomhederne rapporterer på alle tre ’scopes’, 24 procent rapporterer på scope 1 og 2, og 10 procent rapporterer på scope 1. 26 procent rapporterer slet ikke.
5. Der er flere store virksomheder end mindre og mellemstore, der formulerer mål for klimaaftryk – henholdsvis 61 og 49 procent. Men mindre og mellemstore virksomheder har mere ambitiøse tidsrammer for deres mål.
6. De to mest udbredte årsager til at nordiske virksomheder undlader at rapportere scope 3-udledninger er, at det er for dyrt og, at virksomhederne mangler viden eller tid eller begge dele.
7. 72 procent af de nordiske virksomheder arbejder med en eller anden form for initiativ, der skal reducere drivhusgasser i værdikæden.
8. Det mest udbredte tiltag er at skifte fra fossile brændstoffer til vedvarende energikilder.
9. Mere end halvdelen af nordiske virksomheder stiller ingen krav om klimaaftryk til deres leverandører.
10. Ingen af de nordiske lande har førertrøjen på, når det handler om bæredygtige forsyningskæder. Finske virksomheder er for eksempel de førende, når det gælder om at rapportere på scope 3, men de opstiller samtidig de mindst ambitiøse tidsrammer for arbejdet med at reducere klimaftryk.
Læs også: Din forsyningskæde skal være cirkulær. Hvis du vil have en toplinje i 2030
Virksomhederne ’glemmer’ leverandørkæden
Undersøgelsens resultater viser altså, at to ud af tre nordiske virksomheder allerede måler og rapporterer på mindst én af de tre ’scopes’ inden for udledning af drivhusgasser.
Undersøgelsen viser også, at mange virksomheder ser ud til at undervurdere, hvor stor en andel af deres klimaaftryk foregår i scope 3, som omfatter leverandørbasen. Leverandørkæden er nemlig ifølge UN Global Compact ansvarlig for mere end 70 procent af en virksomheds klimaaftryk. Det er derfor langt fra tilstrækkeligt, når virksomheder – som er det typiske mønster – alene fokuserer på at måle samt reducere klimaaftryk fra egen drift (scope 1) og indkøb af energi (scope 2).
”Undervurdering af scope 3 repræsenterer en stor risiko for virksomhedens evne til at agere i den grønne økonomi. Det er nødvendigt og vigtigt at fokusere på bæredygtighed i hele forsyningskæden fra råvare til slutforbrugere - og tilbage igen i returforløb og cirkulære ressourcemodeller”, fortæller undersøgelsens tovholder Alis Hinrichsen fra Optilon. Hun fremhæver, at den mere holistiske tilgang kræver nye mentale modeller i ledelsen.
Hent hele rapporten: ”Nordic State of Supply Chain Sustainability”.