26.03.2021 | Produktion
SCM Agendaen #8– Produktionsplanlægning i et strategisk perspektiv
Et solidt og brugervenligt planlægningsværktøj er et væsentligt element i at sikre en konkurrencedygtig supply chain. Flere oplever dog problemer med, at deres planlægningssystemer står i vejen for at servicere kunderne som lovet. Der er behov for, at produktionsplanlægning udvikler sig fra et ofte ukendt område for topledelser til, at området bliver anerkendt som det strategiske aktiv, det reelt er. Hør om ledelsesfokus, medarbejderengagement, system og valide data i denne podcast, der er sponsoreret af ROB-EX A/S.
Produktionsplanlægning er ofte en udfordring blandt produktionsvirksomheder. Produktionen performer f.eks. ikke tilfredsstillende på én eller flere parametre som eksempelvis på overholdelse af leveringstider, ligesom det også kan være en tung proces at planlægge, eller der ganske enkelt mangler overblik. Nogle steder har produktionsplanlægningen slet ikke fulgt med tiden. Produktionsplanlægning bør anses som et strategisk aktiv, idet der typisk er store værdier i spil i form af maskiner, materialer og medarbejdere, som har direkte konsekvens for virksomhedens goodwill.
Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcast-udstyret med til ROB-EX A/S i Odense, hvor de har selskab af administrerende direktør Hans Jørgen Lynggaard og kommerciel direktør Jesper Larsen.
Podcasten handler om, hvordan virksomheders konkurrenceevne kan forbedres gennem brug af produktionsplanlægningssoftwaret ROB-EX Scheduler. Der reflekteres over de udfordringer, der mødes med planlægningsopgaver i produktionsvirksomheder, samt hvorledes en implementering af ROB-EX Scheduler kan bidrage til bedre performance som forbedret leveringsevne og kapacitetsudnyttelse og reduceret lagerbinding samt omfang af overarbejde via det visuelle planlægningssoftware. I tillæg til de konkrete fordele ved at implementere planlægningssystemet drøftes også oplevede barrierer i beslutningsprocessen. Behovet for forbedret produktionsplanlægning sættes endelig i kontekst af Sales & Operations Planning, øget lokal produktion og for ”lean’ede” lagre som følge af en styrket indsats på supply chain resilience.
All-in-one vs. best-of-breed software
Jesper Larsen fortæller om forskellen mellem all-in-one vs. best-of-breed software. All-in-one dækker over brede løsninger, der søger at løse langt de fleste, hvis ikke alle opgaver. Disse integrerede systempakker kendes især indenfor ERP. Modsætningen er best-of-breed, der kan oversættes til “bedst til opgaven”, og som udbydes af specialistudviklere, der har fokus på én opgave. ROB-EX Scheduler er et best-of-breed produkt. Nogle af de vigtigste valg, man skal træffe som leder, handler om valg af forretningssystemer eller de IT-løsninger, der skal understøtte og styrke forretningen. Valget har ofte store konsekvenser, ikke blot målt på direkte omkostninger til indkøb og implementering, men også for virksomhedens drift. Fejlkøb af IT har kostet mange virksomheder store summer.
Styrket konkurrenceevne gennem realtidsbaseret planlægning
Hans Jørgen Lynggaard forklarer, at en investering i et planlægningssystem som ROB-EX Schduler hurtigt kan levere en attraktiv business case med en kort return on investment (ROI) gennem sparet tid i administration (ugentlige halvlange møder med flere deltagere) og styrket toplinje gennem pålidelig leveringsevne samt bedre bundlinje gennem omkostningsreduktion. Gennem implementering af kerneløsninger i korte projektforløb opnås der et grundlag for at kunne træffe hurtige beslutninger på et oplyst grundlag. Det er nemt at lave ”hvad-nu-hvis” analyser; der skabes et klart og visuelt overblik for alle i virksomheden, og der sikres en optimal ressourceudnyttelse, fordi det er nemt løbende at foretage justeringer i en dynamisk hverdag.
Deltagere:
• Hans Jørgen Lynggaard, administrerende direktør, og Jesper Larsen, kommerciel direktør, ROB-EX A/S.
• Værter: Podcast redaktører professor Jan Stentoft, SDU i Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU i Kolding.
Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.
Denne artikel er en del af temaet Tema om planlægning 2021
IT

IFS stikker af fra konkurrenterne i ny Gartner-analyse
Analysefirmaet Gartner udpeger IFS som den stærkeste leverandør på Enterprise Asset Management-markedet. IFS har den største markedsandel og vækst sammenlignet med konkurrenterne SAP, IBM, Infor og Oracle.
Branchenyt

Logimatic fusionerer med Picca Automation
Logimatic bliver nu en del af Axcels nye nordiske automationsgruppe og fusionerer samtidig med gruppens andet danske selskab Picca Automation. Axcel styrker derved sin udviklingsstrategi om at skabe Nordens førende automationshus.
Lager & distribution

Ejendomsudviklere byder endnu en lejer velkommen i E20 Park Copenhagen
Aviva Investors og den internationale logistik- og ejendomsudvikler, Verdion, åbner dørene for lejer nummer to i den første færdigbyggede del af den nye logistikpark E20 Park Copenhagen.
Branchenyt

BILA køber konkursramt nordjysk automatikfirma
CF MATIC i Thisted fortsætter under nyt ejerskab. Det bliver Danmarks største automationshus BILA GROUP med hovedkontor i Nykøbing Mors, der pr. 20. maj 2022 overtager konkursboet og således sikrer en fortsættelse af aktiviteterne i virksomheden.
Lager & distribution

Med nye transportørsamarbejder vil nShift hjælpe virksomheder til vækst
nShifts transportørbibliotek runder nu 1.000 transportører, så kunderne kan tilbyde endnu flere leveringsmuligheder og øge deres geografiske rækkevidde.
Sourcing

Startup vil strukturere bæredygtigt indkøb
Responsibly er navnet på en dansk startup, som vil rydde op i den jungle af ustrukturerede udvekslinger af bæredygtighedsdata, der i dag foregår mellem virksomheder og leverandører. Opstartsvirksomheden vandt i maj måned prisen European Supply Chain Startup 2022.