29.01.2021  |  Branchenyt

SCM Agendaen #6 – Efter- og videreuddannelse inden for salg og supply chain management: Der skal 2 til tango!

Forskning viser, at der er behov for både brede relationskompetencer og smalle dybdegående kompetencer. Som medarbejder er det vigtigt at holde sig fagligt opdateret for at sikre attraktivitet. Hør en levende samtale om vigtigheden af efter- og videreuddannelse indenfor salg og supply chain management med to professorer i B2B marketing og supply chain management. Podcasten er sponsoreret af Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse, SDU i Kolding.

Hvis man er af den opfattelse, at man er færdiguddannet efter den første uddannelse som ung, er man snarere mere færdig end uddannet. Der er behov livslang forskningsbaseret efter- og videreuddannelse.

Derudover er der behov for at nedbryde en ofte herskende silokultur, hvor f.eks. medarbejdere fra supply chain i højere grad skal forstå salget, ligesom medarbejdere fra salg i højere grad skal forstå, hvad der sker i supply chain. Uddannelser som HD, MBA og Master i IT i Kolding er forskningsbaserede, og de indeholder praktisk relevant stof, der styrker de studerendes kompetencer indenfor salg, B2B marketing og supply chain management. Den måde, der arbejdes med efter- og videreuddannelse på, giver mulighed for at bringe egne erfaringer ind, lære af andres erfaringer og at anvende teorier og modeller for at styrke analyser og trykprøve de løsninger, man når frem til.

Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcast-udstyret med til SDU i Kolding, hvor de har selskab af professor Per Vagn Freytag fra SDU i Kolding.

Kunderejsen og Industri 4.0
Podcasten fortæller lidt om hvilke centrale temaer, der rør sig indenfor B2B marketing og supply chain management. Det er emner som digitalisering, Industri 4,0 teknologier (som big data, additive manufacturing og Internet of Things), marketing insights som giver et skarpere fokus på kunderejsen, sales & operations planning og supply chain resilience samt, hvad der er de særlige karakteristika ved forskningsbaseret undervisning. Per Vagn Freytag fortæller om, hvorfor det er vigtigt for salg at forstå supply chain. Som salgs- og marketingmedarbejder skal man kunne favne bredere end salg. Indsigt i den dagsorden og de udfordringer som andre sidder med i supply chain, er således helt afgørende for at få succes ikke kun for sig selv men også i samspillet med supply chain. Jan Stentoft fortæller, hvorfor det er vigtigt, at supply chain forstår salg. En supply chain begynder hos slutkunden. Den fornemste opgave for supply chain er at levere produkter og serviceydelser til kunderne baseret på deres ønsker. Salg har udsynet til markederne og kunderne. De har føling med, hvad der rør sig. Salget tricker således supply chain, hvorfor det er meget vigtigt, at supply chain spiller sammen med salg.  

Sådan sættes der fokus på samspillet mellem salg og supply chain i undervisningen
Per Vagn Freytag fortæller lidt om, hvordan der i faget B-2-B marketing lægges stor vægt på at formidle indsigt i, hvordan eksempelvis indkøb fungerer, og hvad der lægges vægt på i forbindelse med leverandørudvælgelse, leverandørudvikling og leverandørevalueringer. I det hele taget er der fokus på at koble op til den forståelse, som supply chain management rummer, så marketing og salg kan forstå den tankegang, der findes indenfor supply chain management.  Jan Stentoft fortæller lidt om, hvordan man i faget sales & operations planning lægger vægt på at forstå de forskellige præmisser for henholdsvis salg og supply chain, og hvordan key behavioral indicators kan bruges som supplement til key performance indicators for at sikre bedre alignment mellem salg og supply chain. Undervisningen indenfor begge områder bygger på praktisk relevans, virkelige cases, metoder og værktøjer og videndeling mellem deltagerne.

Fremtidens arbejdsmarked
Per Vagn Freytag og Jan Stentoft giver i podcasten eksempler på, hvordan de ser fremtidens arbejdsmarked indenfor salg og supply chain. Salg flytter sig i disse år. Det at kunne forstå og arbejde med de sociale medier får fortsat stigende betydning. Den løbende kontakt til kunderne via de sociale medier vil være meget afgørende fremover. Endvidere vil evnen til at udvikle tværfaglige kompetencer være i høj kurs, specielt når der er tale om mere komplekse salg.  Jagten på talenter er gået ind indenfor supply chain management, hvor der både er et specialistspor, som f.eks. data analytics, og et ledelsesspor med fokus på helhedsforståelse og relationsledelse. Salg og supply chain skal spille sammen, ligesom der skal 2 til tango.

Deltagere:
• Per Vagn Freytag, professor i B2B Marketing, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse, SDU i Kolding.
• Værter: Podcast redaktører professor Jan Stentoft, SDU i Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU i Kolding.

Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast. Hør den her

Vil du også sponsere en podcast på SCM.dk?

Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.

• Invitér dine kunder eller relevante kilder.
• SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse.
• Alt stemmes overens med kunden.
• Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.

Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Niels Larsen på +45 2713 0010 eller skriv på Nl@horisontgruppen.dk.

Denne artikel er en del af temaet Tema om ledelse & læring

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere