SCM Agendaen – Bæredygtige lagerløsninger

Bæredygtighed er blevet et vigtigt emne i virksomheders processer med investeringer i nye automatiserede lagerstyringssystemer. Her er det afgørende med et samspil mellem beslutningstagere og de operationelle medarbejdere, der skal arbejde med de nye systemer. Podcasten er sponseret af Langebæk.

Podcast-værterne får en snak med Rudi Kjeldsen (t.v.) fra Langebæk A/S om bæredygtige lagerløsninger..

26.04.2022

SCM.dk

Bæredygtighed eller sustainability er for alvor kommet på topledelsesagendaerne i alle typer virksomheder. Den globale opvarmning har sat fokus på reduktion af CO2 gennem forskellige tiltag som brug af grønne energikilder, genanvendelse af materialer f.eks. gennem cirkulær økonomi og reduktion af madspild. Undersøgelser blandt danske virksomheder viser, at sustainability for alvor er blevet et konkurrenceparameter, og at man anser det for en meget vigtig del af den overordnede strategi. Bæredygtighed spiller også en vigtig rolle for virksomheder, der investerer i automatiserede lagersystemer, hvad enten der er tale om en nybygning med nyt udstyr eller nyt udstyr i eksisterende faciliteter. Som leverandør af lagerstyringssystemer er det vigtigt at komme med så tidligt som muligt i processen for at sikre, at bæredygtighedselementet får sit synlige aftryk i den business case, der skal leveres for at understøtte et projekt.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har inviteret seniorkonsulent Rudi Kjeldsen fra Langebæk til en snak om bæredygtige lagerløsninger.

Tænk bæredygtighed når I automatiserer
Podcasten handler om, hvorfor bæredygtighed er vigtig at få indtænkt i projekter omkring automatiserede lagerstyringssystemer. Langebæk arbejder både med handprint og footprint, hvor handprint er det aftryk, virksomheden kan påvirke i kundernes løsninger, og footprint er det, Langebæk som konsulenthus laver. I podcasten fortæller Rudi Kjeldsen om, hvordan de arbejder med FN’s verdensmål sammen med kunder og leverandører, så kunderne opnår den for dem bedste lagerløsning. Bæredygtighed er ikke for den enkelte virksomhed, men for alle virksomhederne i forsyningskæden. Endelig tales der om forskellige typer af kundeprojekter, som på hver sin måde får indtænkt bæredygtighed samt vigtigheden af at tænke langsigtet i planlægningen af projekterne.

Sustainability – en del af Langebæks tekniske løsninger
Langebæk har flere forskellige typer projekter, som direkte eller indirekte har med bæredygtighed at gøre. ”Vi har lige set på projekter, hvor vi har undersøgt muligheden for at nedbringe udledningen af CO2 på last mile, og vi har også projekter, som undersøger, hvorvidt der kan nedbringes spild i de interne forsyningskæder”, fortæller Rudi Kjeldsen.

I forhold til automatiserings-, lager og distributionscenterprojekter bruges der målinger på CO2 emissioner – før og efter, som indikator på, hvor langt kunden operationelt kan komme med de mulige løsninger for fremtidige lagerløsninger. ”Vi ser på baseline og sammenholder det med de nye potentielle løsninger. Og det fører vi så over i en businesscase, hvor bæredygtighed dermed også er inkluderet.” siger Rudi Kjeldsen. Så fokus kan være på, hvor meget energi det fremtidige system skal bruge kontra den løsning, man har i dag, samt hvor mange medarbejdere, der skal bruges i den nye effektive løsning. Den nye løsning skal gøre virksomheden mere produktiv og derved mindske CO2 aftrykket.

Vil du også sponsere en podcast på SCM.dk?

Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.
• Invitér dine kunder eller relevante kilder.
• SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse.
• Alt stemmes overens med kunden.
• Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.
Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Per Christensen på +45 53731373 eller skriv på pc@horisontgruppen.dk.

Vigtige forhold i beslutningsprocessen
Det er vigtigt i den sammenhæng at fokusere på, hvem der driver den bæredygtige agenda hos kunden. ”Langebæk er relativt operationelt orienteret. Langebæk er ikke et management consultant hus, og vi udarbejder derfor sjældent vækststrategier eller strategier for kunden som sådan”, siger Rudi Kjeldsen.

Langebæk kommer ind lidt senere i processen, når der skal eksekveres på denne her vækststrategi, og derfor skal der f.eks. ses på deres lager- og logistiksystemer. På det operationelle niveau er bæredygtighed ikke så meget på agendaen. Bæredygtighed er noget, der arbejdes med andre steder hos kunden eller i specialiserede afdelinger.

”Vi oplever, at operation kan fanges i et dilemma med at blive målt på lønsomhed, men at der samtidig også pludselig kommer krav om bæredygtighed. Vi ser, at dialogen ofte kommer for sent, når man fra den øverste ledelses side har drøftet bæredygtige løsninger/ambitioner eller nødvendighed til, at det siver ned i organisationen til det operationelle niveau. Og her stiller vi så spørgsmålene - hvor har I tænkt bæredygtighed ind i løsningen? Hvor parate er det operationelle niveau til at tage fat i bæredygtighed? Det er jo et fælles ansvar – både top down og bottom up”, siger Rudi Kjeldsen.

Deltagere:
• Seniorkonsulent Rudi Kjeldsen, Langebæk.
• Værter: Podcast redaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU Kolding.

Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online