Samspillet mellem robotter og medarbejdere er måske lagerets største udfordring

Pluksystemer med cobots, der samarbejder med medarbejdere, vinder indpas på distributionscentre over store dele af verden. Men skal det være robotten, der styrer plukkeprocessen – eller medarbejderen der styrer arbejdet? Det har hollandsk professor set nærmere på.

”Vi må derfor konkludere, at det er bedst at lade medarbejderen styre plukkearbejdet med robotten som støttefunktion. Men det kan vi alligevel ikke konkludere, fordi plukkekvaliteten for den robotstyrede proces var højere. Så billedet er desværre lidt tåget”, fortæller professor René de Koster. Arkivfoto..

15.09.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Skal medarbejderen indtage en styrende eller supporterende rolle på de lagre, hvor man har indført såkaldte cobotic systemer? Altså systemer hvor fleksible autonome robotter samarbejder med medarbejdere om at løse opgaven med at plukke varer på et lager. Cobot er en sammentrækning af ordene ”collaborative” og ”robot”.

Det har professor Rene de Koster fra Erasmus University undersøgt nærmere i et forskningsprojekt.

Han har mere specifikt set nærmere på følgende hovedspørgsmål: Hvad er den bedste samarbejdsstrategi – skal medarbejderne styre eller supportere?

Vores undersøgelser viser, at for de fleste lageroperationer vil en kombination af at gå og køre skabe det bedste plukkeresultat.

Professor René de Koster

Hvem styrer plukkeprocessen?
”Vi har undersøgt, hvad der giver den højeste produktivitet. Er det, når plukkeren går forrest, eller når robotten går forrest?”, fortæller Rene de Koster.

Han uddyber lidt, hvad det går ud på: Den første model er en plukkemedarbejder med et hovedsæt, der går forrest i plukkearbejdet og en robot, der følger efter ’som en hund’ og støtter arbejdet. Den anden model er en robot, der går forrest i plukkeopgaven og på en skærm sender informationer til en plukkemedarbejder om, de opgaver medarbejderen skal løse.

LÆS OGSÅ: Cobotterne kommer drønende – men de overtager ikke lageret

Medarbejdere er hurtigere, men…
Rene de Koster og hans forskerkollegaer opstillede et forsøg på et mindre lager, hvor de bad 60 studerende fra en logistikuddannelse gennemføre tre forskellige plukscenaria. Opgaven bestod i at plukke flest mulige korrekte varer på 20 minutter.

Det første scenario var et rent manuelt lager uden robotter, det andet var den medarbejderstyrede plukkeproces og det tredje scenario var den robotstyrede plukkeproces.

”Resultatet var helt entydigt, at scenario 2, hvor medarbejderen styrer plukkeopgaven, resulterede i den klart højeste produktivitet”, fortæller Rene de Koster og supplerer: ”Vi må derfor konkludere, at det er bedst at lade medarbejderen styre plukkearbejdet med robotten som støttefunktion. Men det kan vi desværre alligevel ikke konkludere, fordi plukkekvaliteten for den robotstyrede proces var højere. Så billedet er desværre lidt tåget”.

Resultatet af forsøget er altså, at medarbejderne plukker hurtigere end robotterne, men at robotterne plukker mere præcist.

Bliv klogere på cobotic lager

Hør professor René de Koster fortæller om hans forskning i cobotic lager her.

Den autonome plukvogn kan det hele
Rene de Koster peger på en mulig løsning, der kombinerer både den medarbejderstyrede og den robotstyrede plukkeproces, nemlig den autonome plukvogn, hvor medarbejderen kan køre vognen som en traditionel truck og også kan stå af trucken for at plukke varer, og her vil vognen så automatisk følge medarbejderen.

”Den autonome plukvogn gør det muligt både for plukkeren at gå eller køre mellem pluklokationerne, og vores undersøgelser viser, at for de fleste lageroperationer vil en kombination af at gå og køre skabe det bedste plukkeresultat”, fortæller han.

Samspillet gør hele forskellen
Han understreger også, at selv om robotter skaber meget store gevinster for lagerdrift, så er der ingen tvivl om, at medarbejderne i mange år endnu vil spille en vigtig rolle for den gode plukkeproces, og at samarbejdet mellem robot og medarbejdere vil være afgørende de næste mange år.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lager & MH 2021

Relateret indhold

16.10.2025SCM.dk

Ny portal hjælper med kompensation for emballageaffald

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup