Samspillet mellem robotter og medarbejdere er måske lagerets største udfordring

Pluksystemer med cobots, der samarbejder med medarbejdere, vinder indpas på distributionscentre over store dele af verden. Men skal det være robotten, der styrer plukkeprocessen – eller medarbejderen der styrer arbejdet? Det har hollandsk professor set nærmere på.

”Vi må derfor konkludere, at det er bedst at lade medarbejderen styre plukkearbejdet med robotten som støttefunktion. Men det kan vi alligevel ikke konkludere, fordi plukkekvaliteten for den robotstyrede proces var højere. Så billedet er desværre lidt tåget”, fortæller professor René de Koster. Arkivfoto..

15.09.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Skal medarbejderen indtage en styrende eller supporterende rolle på de lagre, hvor man har indført såkaldte cobotic systemer? Altså systemer hvor fleksible autonome robotter samarbejder med medarbejdere om at løse opgaven med at plukke varer på et lager. Cobot er en sammentrækning af ordene ”collaborative” og ”robot”.

Det har professor Rene de Koster fra Erasmus University undersøgt nærmere i et forskningsprojekt.

Han har mere specifikt set nærmere på følgende hovedspørgsmål: Hvad er den bedste samarbejdsstrategi – skal medarbejderne styre eller supportere?

Vores undersøgelser viser, at for de fleste lageroperationer vil en kombination af at gå og køre skabe det bedste plukkeresultat.

Professor René de Koster

Hvem styrer plukkeprocessen?
”Vi har undersøgt, hvad der giver den højeste produktivitet. Er det, når plukkeren går forrest, eller når robotten går forrest?”, fortæller Rene de Koster.

Han uddyber lidt, hvad det går ud på: Den første model er en plukkemedarbejder med et hovedsæt, der går forrest i plukkearbejdet og en robot, der følger efter ’som en hund’ og støtter arbejdet. Den anden model er en robot, der går forrest i plukkeopgaven og på en skærm sender informationer til en plukkemedarbejder om, de opgaver medarbejderen skal løse.

LÆS OGSÅ: Cobotterne kommer drønende – men de overtager ikke lageret

Medarbejdere er hurtigere, men…
Rene de Koster og hans forskerkollegaer opstillede et forsøg på et mindre lager, hvor de bad 60 studerende fra en logistikuddannelse gennemføre tre forskellige plukscenaria. Opgaven bestod i at plukke flest mulige korrekte varer på 20 minutter.

Det første scenario var et rent manuelt lager uden robotter, det andet var den medarbejderstyrede plukkeproces og det tredje scenario var den robotstyrede plukkeproces.

”Resultatet var helt entydigt, at scenario 2, hvor medarbejderen styrer plukkeopgaven, resulterede i den klart højeste produktivitet”, fortæller Rene de Koster og supplerer: ”Vi må derfor konkludere, at det er bedst at lade medarbejderen styre plukkearbejdet med robotten som støttefunktion. Men det kan vi desværre alligevel ikke konkludere, fordi plukkekvaliteten for den robotstyrede proces var højere. Så billedet er desværre lidt tåget”.

Resultatet af forsøget er altså, at medarbejderne plukker hurtigere end robotterne, men at robotterne plukker mere præcist.

Bliv klogere på cobotic lager

Hør professor René de Koster fortæller om hans forskning i cobotic lager her.

Den autonome plukvogn kan det hele
Rene de Koster peger på en mulig løsning, der kombinerer både den medarbejderstyrede og den robotstyrede plukkeproces, nemlig den autonome plukvogn, hvor medarbejderen kan køre vognen som en traditionel truck og også kan stå af trucken for at plukke varer, og her vil vognen så automatisk følge medarbejderen.

”Den autonome plukvogn gør det muligt både for plukkeren at gå eller køre mellem pluklokationerne, og vores undersøgelser viser, at for de fleste lageroperationer vil en kombination af at gå og køre skabe det bedste plukkeresultat”, fortæller han.

Samspillet gør hele forskellen
Han understreger også, at selv om robotter skaber meget store gevinster for lagerdrift, så er der ingen tvivl om, at medarbejderne i mange år endnu vil spille en vigtig rolle for den gode plukkeproces, og at samarbejdet mellem robot og medarbejdere vil være afgørende de næste mange år.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lager & MH 2021

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online