Samarbejde styrker konkurrenceevnen
Mange virksomheder samarbejder allerede med kunder og andre virksomheder, når det handler om leverancer. Og det bliver kun et vigtigere værktøj, hvis kunkurrenceevnen skal forbedres, viser ny rapport.
87 procent af danske underleverandører samarbejder med kunderne om videreudvikling af produkter og ydelser. Det viser en kortlægning af danske underleverandører, som Aalborg Universitet har foretaget i samarbejde med Industriens Fond.
Dog er det kun 44,5 procent af de adspurgte, der samarbejder med andre virksomheder om leverancer til de vigtigste kunder. Og både samarbejdet med kunder og andre virksomheder bliver vigtige parametre, hvis virksomhederne skal forbedre konkurrenceevnen.
Læs også: Kjærgaard og Carlsberg indgår innovativt samarbejde
En hel del af samarbejderne med andre virksomheder er påtvungne. Det vil sige, at hovedkunden har bestemt, at underleverandøren skal bruge dele fra andre virksomheder i det færdige produkt, siger professor Brian Vejrum Wæhrens fra Center for Industriel Produktion (CIP) ved Aalborg Universitet til Dansk Industri.
Han understreger, at det kan være vanskeligt at sige noget konkret om, hvor mange virksomheder, der samarbejder med andre for at udvikle løsninger, hvor kunden ikke har sat et krav om samarbejde.
Men vi ser en klar tendens til, at store kunder efterspørger underleverandører, der kan levere systemleverancer, hvor flere af kundens behov for indkøb løses af en gruppe underleverandører, siger Brian Vejrum Wæhrens.
Læs også: Samarbejdet med underleverandører skal styrkes
Undersøgelsen peger på, at det særligt er de mindre virksomheder, der har vanskeligt ved at leve op til kravene. Der skal således sættes mange ressourcer af til at kommunikere med kunderne og med andre virksomheder. Det rammer i sidste ende andre spillere i forsyningskæden.
Samtidig oplever de større virksomheder, at de mindre har svært ved at leve op til kravene. Her er der behov for, at der fra begge sider udvises større systemisk forståelse for den anden part og dermed får de indsigt i hinanden på procesniveau, siger Brian Vejrum Wæhrens, der særligt efterspørger, at større virksomheder med flere ressourcer sætter sig ind i mindre virksomheder.
-JPN