14.08.2015 | Branchenyt
Samarbejde styrker konkurrenceevnen
Mange virksomheder samarbejder allerede med kunder og andre virksomheder, når det handler om leverancer. Og det bliver kun et vigtigere værktøj, hvis kunkurrenceevnen skal forbedres, viser ny rapport.
Samarbejde på tværs af leverandører og kunder bliver vigtigere, hvis konkurrenceevnen skal styrkes. Foto: Flickr/Drew Leavy.
87 procent af danske underleverandører samarbejder med kunderne om videreudvikling af produkter og ydelser. Det viser en kortlægning af danske underleverandører, som Aalborg Universitet har foretaget i samarbejde med Industriens Fond.
Dog er det kun 44,5 procent af de adspurgte, der samarbejder med andre virksomheder om leverancer til de vigtigste kunder. Og både samarbejdet med kunder og andre virksomheder bliver vigtige parametre, hvis virksomhederne skal forbedre konkurrenceevnen.
Læs også: Kjærgaard og Carlsberg indgår innovativt samarbejde
En hel del af samarbejderne med andre virksomheder er påtvungne. Det vil sige, at hovedkunden har bestemt, at underleverandøren skal bruge dele fra andre virksomheder i det færdige produkt, siger professor Brian Vejrum Wæhrens fra Center for Industriel Produktion (CIP) ved Aalborg Universitet til Dansk Industri.
Han understreger, at det kan være vanskeligt at sige noget konkret om, hvor mange virksomheder, der samarbejder med andre for at udvikle løsninger, hvor kunden ikke har sat et krav om samarbejde.
Men vi ser en klar tendens til, at store kunder efterspørger underleverandører, der kan levere systemleverancer, hvor flere af kundens behov for indkøb løses af en gruppe underleverandører, siger Brian Vejrum Wæhrens.
Læs også: Samarbejdet med underleverandører skal styrkes
Undersøgelsen peger på, at det særligt er de mindre virksomheder, der har vanskeligt ved at leve op til kravene. Der skal således sættes mange ressourcer af til at kommunikere med kunderne og med andre virksomheder. Det rammer i sidste ende andre spillere i forsyningskæden.
Samtidig oplever de større virksomheder, at de mindre har svært ved at leve op til kravene. Her er der behov for, at der fra begge sider udvises større systemisk forståelse for den anden part og dermed får de indsigt i hinanden på procesniveau, siger Brian Vejrum Wæhrens, der særligt efterspørger, at større virksomheder med flere ressourcer sætter sig ind i mindre virksomheder.
-JPN
Strategi & ledelse

Ni tips til miljømærkning af dine produkter
Både de offentlige og private indkøbere stiller stadig større krav om, at produkterne er miljømærkede og certificerede. Det kan være en jungle at finde rundt i de mange mærker, og derfor er Dansk Erhverv klar med en miniguide, der kan hjælpe virksomhederne med at gøre deres hoser grønne hos indkøberne.
Lager & distribution

Boxit udvider sin lastbilsflåde
Når virksomhedens ejer selv er chauffør og lastbilsentusiast, er intet ved indkøbet af nye lastbiler tilfældigt. Boxits tre spritnye Scania er halvandet år om at blive tilpasset de særlige ønsker og behov hos containerfirmaet.
Branchenyt

RELEX Solutions overtager Formulate for at styrke sin integrerede platform
Effektiv kampagneplanlægning er en stadig mere afgørende faktor detailhandlere skal tage i betragtning, men samtidig også notorisk vanskeligt og tidskrævende at administrere. RELEX vil styrke sin integrerede platformsløsning og opkøber analysevirksomheden Formulate.
Innovation

MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler
MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Begge virksomheder vil signalere, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.
Produktion

Vi hjemtager produktion for at skabe robusthed
Den globale forsyningskæde er blevet for kompleks og sårbar. PPC omplacerer derfor mere produktion fra lavomkostningslande til regionale kompetencecentre tættere på markederne. Det betyder for eksempel mere produktion i Præstø.
Produktion

3D print er i vækst – også i serieproduktion
Årets ”3D-print bibel” - Wohlers Report 2022 - viser stigende vækst i brugen af 3D-print samt en øget brug af teknologien til industriel serieproduktion.