04.11.2019  |  IT

Samarbejde mellem mennesker og robotter på lageret

E-handelsgiganten Zalando gransker, hvordan kollaborative robotter og kunstig intelligens kan styrke deres lagerdrift. Modekoncernen sætter nu nye logistikrobotter i drift i en pilotfase. Målet er, at de skal overtage belastende plukopgaver fra medarbejdere.

Efter en testperiode på otte måneder er Zalando nu klar til at sætte nye logistikrobotter i drift i en pilotfase på Zalandos varelager i Lahr i Tyskland.

Robotterne, der går under navnet Toru, adskiller sig fra andre logistikrobotter ved at være udstyret med robotarme, der kan række ud efter og opsamle produkter enkeltvis. De er designet med henblik på at løse fysisk udfordrende opgaver, som ellers ville være opslidende for medarbejdere.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

“Efter at være blevet testet i forskellige pick-and-put-opgaver har Toru-robotterne bevist, at de kan indgå i vores logistikprocedurer, og de er nu klar til at blive brugt på vores varelager i Lahr”, udtaler Carl-Friedrich zu Knyphausen, som er chef for logistikudvikling hos Zalando.

Testfasen blev gennemført på Zalandos varelager i Erfurt og involverede to Toru-robotter. De bliver nu flyttet til Zalandos varelager i Lahr som en del af en pilotfase, hvor de skal hjælpe lagermedarbejderne med at håndtere rigtige kundeordrer.

Robotter griber enkeltkasser
Det særlige ved Toru-robotterne er, at de kan opsamle enkelte skoæsker. Dette adskiller dem fra størstedelen af andre robotsystemer, som ofte kun er i stand til at flytte hele paller eller kasser, men ikke kan opsamle produkter enkeltvis.

Zalando er sammen med Magazino, der har udviklet TORU-robotterne, blevet enige om nogle succeskriterier for, hvordan robotterne kan skabe værdi i forhold til Zalandos logistikprocedurer. I begyndelsen stod robotterne stille i længere tid under testperioden på grund af funktionsfejl og databehandlingstid.

Da det lykkedes Zalando at reducere disse fejl og behandlingstiden af data, steg antallet af opsamlinger per time betydeligt. Det er dog stadig lavere end antallet af opsamlinger, som Zalandos lagermedarbejdere kan nå, og vil fortsat være det i den nærmeste fremtid.

Robotterne lærer af kunstig intelligens
Forskellen mellem test- og pilotfasen er, at robotterne nu vil håndtere rigtige kundeordrer og arbejde sammen med medarbejderne på varelageret. I Erfurt befandt robotterne sig på et afgrænset testområde, så de ikke forstyrrer arbejdsgangene.

Om Zalando

Zalando er Europas førende onlineplatform for mode og livsstil med en omsætning på 5,4 milliarder euro i 2018 og cirka 14.000 medarbejdere. Virksomheden er grundlagt i Berlin i 2008 og bringer mode til mere end 28 millioner aktive kunder i 17 markeder.

Sortimentet på mere end 400.000 varer byder på tøj, sko, accessories og skønhed. Udvalget af brands spænder fra kendte globale brands til lokale brands.

Robotterne er teknisk komplekse, og deres arbejdsgange baseres på kunstig intelligens. Derfor skal de tilpasse sig til det omgivende miljø. Takket være udviklingen inden for robothardware og kunstig intelligens er robotterne nu mere effektive end i begyndelsen af testperioden.

Dette er blandt andet fordi, den kunstige intelligens har gjort dem i stand til at lære at prioritere aktiviteterne i en bedre rækkefølge.

“Vi tester teknologier, der er i stand til at overtage fysisk krævende eller monotone opgaver fra vores medarbejdere. Toru-robotterne fritager vores medarbejdere fra fysisk udfordrende opgaver som for eksempel at bøje sig ned og strække sig for at tage produkter på de nederste og øverste hylder. Det handler ikke om at overgå helt til automatisering. Vores strategi er faktisk at fremme et effektivt samarbejde mellem mennesker og robotter,” siger Carl-Friedrich zu Knyphausen.

Denne artikel er en del af temaet Tema om IT & avanceret teknologi

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere