Salg af elektriske last- og varebiler stiger fortsat
Varebilsalget steg med 9 procent i 2024, og el-varebilerne udgjorde 15,3 procent af salget. Samtidig var el-lastbilerne ansvarlige for 9,3 procent af lastbilssalget, hvilket viser, at mere elektrisk transport vinder frem.
I 2024 var det samlede salg af varebiler steget med 9 procent sammenlignet med året før, med 28.053 nyregistrerede varebiler. Det viser nye tal fra bilstatistik.dk. Væksten ses især blandt el-varebilerne, hvor der blev solgt 4.289 el-varebiler. Det er en stigning på 1.145 sammenlignet med 3.145 el-varebiler i 2023. Fremgangen på 48,6 procent afspejler den stærke vækst i efterspørgslen efter elektriske varebiler, som udgjorde 15,3 procent af det samlede varebilssalg. Der blev desuden solgt 648 plug-in hybrider i 2024, hvilket vil sige, at de opladelige varebiler stod for 17,6 procent af det samlede varebilsalg i 2024.
“Det er opmuntrende at se, at elektrificeringen af varebilsmarkedet fortsat styrkes. Selvom udviklingen har været gradvis, er der tydelig fremgang, især i løbet af det seneste år. Vi håber, at den positive tendens, vi ser nu, vil fortsætte og bidrage til den grønne omstilling af varebilmarkedet”, siger Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.
Læs også: Hovedstaden får den første offentlige ladestander til ellastbiler
Salget af lastbiler i 2024 viste et fald på 3,8 procent sammenlignet med året før, med 4.822 nyregistrerede lastbiler. Trods den samlede nedgang har el-lastbilerne haft en markant fremgang. Der blev indregistreret 447 el-lastbiler, en stigning på 41 procent i forhold til 2023. El-lastbilerne udgjorde 9,3 procent af det samlede salg, som markerer en betydelig stigning fra 6,3 procent året før. Diesel-lastbilernes markedsandel faldt 2,5 procentpoint, hvilket viser den fortsatte overgang til elektriske lastbiler.
“El-lastbiler har oplevet markant fremgang i 2024, og en del af fremgangen skyldes, at der fra politisk side blev skabt en grøn fond, der skal støtte overgangen til grønnere lastbiler. Dog er vi stadig i begyndelsen af den store omstilling. For at accelerere udviklingen og sikre, at flere grønne lastbiler bliver en del af fremtidens vejtransport, er der fortsat behov for de rette rammevilkår, og den videre udmøntningsproces af resten af puljen bliver vigtig for den kommende udvikling”, siger Mads Rørvig.
Kilde: Mobility Denmark
/ PiB