23.11.2020  |  Sourcing

Søfartshandel bliver ikke det samme som før corona

COVID-19 fået søfartshandlen til at styrtdykke. Det har fået industrien til at omstille sig - og det ser ud til, at forandringerne kan være vedvarende.

Coronapandemien har sendt chokbølger gennem den globale økonomi. I så høj grad at søfartshandlen dykker 4,1 procent i 2020, mener ny rapport på emnet fra UNCTAD.

Det har fået containerskibsindustrien til at være mere disciplinerede, beskære kapaciteten og mindske omkostningerne. Målet er at sikre rentabiliteten af forretningerne – også selvom det betyder et fald i markedsandele.

Ligeledes har aktører i søfartsindustrien måtte ændre arbejdspraksisser og procedurer, sundheds- og sikkerhedsprotokoller og operations for at kunne beskytte medarbejdere og holde forretningen kørende under corona.

Just-in-case mentalitet

I mange virksomheder herskede en lean tilgang, før corona ramte. Det indebar mindst mulig spild i virksomheden – både når det kommer til plads, investeringer og tid. Men på grund af pandemien bevæger industrien sig måske i højere grad imod en just-in-case tilgang.

Det betyder at en post-corona søfartsindustri formentlig vil øge sig fokus på risikostyring og kriseberedskab. Ligeledes kan det få betydning for globaliseringen af virksomheder. Risikostyring igennem nearshoring eller reshoring kan blive en tendens i internationale virksomheder, spår rapporten.

- KCP

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere