26.09.2022  |  Lager & distribution

Sådan styrer du flow af varer med begrænset holdbarhed

Lager- og indkøbsstyring af varer med begrænset holdbarhed kan være en stor udfordring. Der er som udgangspunkt god økonomi i volumenindkøb. Men gevinsten forsvinder hurtigt, hvis varen ikke bliver solgt i tide og må kasseres. Det er samtidig vitalt at have varen på hylden, når efterspørgslen er der. Ja, det er ikke så nemt.

I mange brancher har varer en begrænset holdbarhed. Fødevaresektoren er det mest åbenlyse, men også mange andre sektorer inden for farmaceutiske og kemiske produkter er påvirket af varernes begrænsede holdbarhed. Det skaber store udfordringer for indkøbs- og lagerstyringen af produkterne. Der er på den ene side god økonomi i at købe stort ind og konsolidere varer på et centrallager. Der er på den anden side dårlig økonomi i at kassere varer, der ikke kunne sælges inden for ’best-before’ eller use-by date” datoen. Der er endvidere dårlig økonomi i ikke at have varen på lager, når efterspørgslen er der. Så det bliver hurtigt en kompleks udfordring at planlægge og styre vareflowet for varer med begrænset holdbarhed.

Det har Implement Consulting skrevet en koncentreret fagartikel eller hvidbog om. Den hedder ”5 steps towards differentiated shelf life planning and execution”, som kan hentes ved at søge på titlen på implementconsulting.com.

Implement Consultings fremgangsmåde arbejder med en kombination af to definitioner af ’shelf life planning and execution’. Nemlig:

1. Shelf life planning – som er styringen af balancegangen mellem risikoen for kassationer ved for store indkøbsmængder og risikoen for tabt salg ved restordrer.

2. Shelf life execution – som handler om at producere den rette mængde på den rette tid og i den rette rækkefølge, så det er muligt proaktivt at imødekomme efterspørgslen.

Fokuser på kundens krav
Konsulenterne fremhæver, at en nøgle til at styre det levetidsfølsomme vareflow er at differentiere mellem ”best-before-date” eller ”use-by-date” og ”minimum required shelf life”, som mange B2B-kunder opererer med. Det sidste begreb er den holdbarhedstid, som mange B2B-kunder stiller krav om, når varen rammer deres lagerhylder. Når et produkt bliver produceret, har det måske 25 dages holdbarhed. Men en detailkunde, der sælger produktet, stiller måske krav om mindst 15 dages holdbarhed, som detailvirksomheden skal bruge for at få solgt produktet til slutkunden.

Læs også: Dagrofa forbedrer arbejdsmiljø og økonomi på ferskvarelager

Fem trin til styr på levetiden
Implement Consulting skitserer i metoden en fremgangsmåde baseret på fem faser eller trin. De består af:

1. Forstå din ’shelf life’ proces og analyser effekter samt konsekvenser – det sker ved at kortlægge forsyningskæden og identificere grundårsager til udfordringerne.

2. Opstil klare prioriteringer – det sker ved at gennemføre segmenteringer af shelf life risici.

3. God planlægning kan ikke redde dårlig eksekvering – her fokuserer I på flow og den tværfunktionelle eksekvering.

4. Opbyg proaktivitet og planlæg fremadrettet – det sker ved at indføre rapporteringer og varsler.

5. Sæt it-kraft til jeres ’shelf life’ proces – det sker ved at tilpasse jeres planlægningssystem(er) til en differentieret planlægning af shelf life.

Se uddybning af de fem faser i hvidbogen ”5 steps towards differentiated shelf life planning and execution”. Konsulenterne fremhæver, at der er mange store fordele ved at få styr på denne komplekse manøvre. Det kan både styrke effektiviteten af forsyningskæden og samtidig fungere som et forspring i konkurrencen på markedet. Det kræver først og fremmest den rette proces og dernæst også de rette værktøjer til at understøtte processen.

Denne artikel er en del af temaet Tema om lagerstyring & materialehåndtering 2022

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere