Sådan styrer du flow af varer med begrænset holdbarhed

Lager- og indkøbsstyring af varer med begrænset holdbarhed kan være en stor udfordring. Der er som udgangspunkt god økonomi i volumenindkøb. Men gevinsten forsvinder hurtigt, hvis varen ikke bliver solgt i tide og må kasseres. Det er samtidig vitalt at have varen på hylden, når efterspørgslen er der. Ja, det er ikke så nemt.

Varer med begrænset holdbarhed stiller skrappe krav til indkøbs- og lagerstyringen af produkterne. Arkivfoto..

26.09.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I mange brancher har varer en begrænset holdbarhed. Fødevaresektoren er det mest åbenlyse, men også mange andre sektorer inden for farmaceutiske og kemiske produkter er påvirket af varernes begrænsede holdbarhed. Det skaber store udfordringer for indkøbs- og lagerstyringen af produkterne. Der er på den ene side god økonomi i at købe stort ind og konsolidere varer på et centrallager. Der er på den anden side dårlig økonomi i at kassere varer, der ikke kunne sælges inden for ’best-before’ eller use-by date” datoen. Der er endvidere dårlig økonomi i ikke at have varen på lager, når efterspørgslen er der. Så det bliver hurtigt en kompleks udfordring at planlægge og styre vareflowet for varer med begrænset holdbarhed.

Det har Implement Consulting skrevet en koncentreret fagartikel eller hvidbog om. Den hedder ”5 steps towards differentiated shelf life planning and execution”, som kan hentes ved at søge på titlen på implementconsulting.com.

Implement Consultings fremgangsmåde arbejder med en kombination af to definitioner af ’shelf life planning and execution’. Nemlig:

1. Shelf life planning – som er styringen af balancegangen mellem risikoen for kassationer ved for store indkøbsmængder og risikoen for tabt salg ved restordrer.

2. Shelf life execution – som handler om at producere den rette mængde på den rette tid og i den rette rækkefølge, så det er muligt proaktivt at imødekomme efterspørgslen.

Fokuser på kundens krav
Konsulenterne fremhæver, at en nøgle til at styre det levetidsfølsomme vareflow er at differentiere mellem ”best-before-date” eller ”use-by-date” og ”minimum required shelf life”, som mange B2B-kunder opererer med. Det sidste begreb er den holdbarhedstid, som mange B2B-kunder stiller krav om, når varen rammer deres lagerhylder. Når et produkt bliver produceret, har det måske 25 dages holdbarhed. Men en detailkunde, der sælger produktet, stiller måske krav om mindst 15 dages holdbarhed, som detailvirksomheden skal bruge for at få solgt produktet til slutkunden.

Læs også: Dagrofa forbedrer arbejdsmiljø og økonomi på ferskvarelager

Fem trin til styr på levetiden
Implement Consulting skitserer i metoden en fremgangsmåde baseret på fem faser eller trin. De består af:

1. Forstå din ’shelf life’ proces og analyser effekter samt konsekvenser – det sker ved at kortlægge forsyningskæden og identificere grundårsager til udfordringerne.

2. Opstil klare prioriteringer – det sker ved at gennemføre segmenteringer af shelf life risici.

3. God planlægning kan ikke redde dårlig eksekvering – her fokuserer I på flow og den tværfunktionelle eksekvering.

4. Opbyg proaktivitet og planlæg fremadrettet – det sker ved at indføre rapporteringer og varsler.

5. Sæt it-kraft til jeres ’shelf life’ proces – det sker ved at tilpasse jeres planlægningssystem(er) til en differentieret planlægning af shelf life.

Se uddybning af de fem faser i hvidbogen ”5 steps towards differentiated shelf life planning and execution”. Konsulenterne fremhæver, at der er mange store fordele ved at få styr på denne komplekse manøvre. Det kan både styrke effektiviteten af forsyningskæden og samtidig fungere som et forspring i konkurrencen på markedet. Det kræver først og fremmest den rette proces og dernæst også de rette værktøjer til at understøtte processen.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lagerstyring & materialehåndtering 2022

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online