23.09.2022  |  Lager & distribution

Dagrofa forbedrer arbejdsmiljø og økonomi på ferskvarelager

Dagrofa Logistik har gennem flere år anvendt instrumenter som lean kaizen, lean kata, nye lithium-ion trucks og datadrevet flådestyring til at forbedre både arbejdsmiljø og effektivitet på ferskvarelageret i Vejle. Resultatet er høj medarbejdertilfredshed, færre arbejdsulykker og en bedre bundlinje.

Skadesprocenten på trucks er faldet fra 14 procent i 2018 til 3,18 procent i 2021 på Dagrofa Logistiks ferskvarelager i Vejle - og både Martin Jensen og Henrik Madsen forventer, at tendensen vi fortsætte med at falde. Henrik Madsen er national logistikchef for Dagrofa Logistik, og Martin Jensen er teamleder med 20 års erfaring på lageret i Vejle.

Samtidig er medarbejdertrivslen for de knap 90 ansatte i køleafsnittet forbedret til et rekordhøjt niveau på 4,29 for ’motivation og loyalitet’ samt 4,46 for ’ledelse’ på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er bedst.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Endelig er indsatsen og den værdi, den har skabt, en medvirkende faktor til, at Dagrofa som koncern i 2021 fik positive tal på bundlinjen.

”Vi er meget glade for resultaterne, og vi har tænkt os at fortsætte med de løbende forbedringer. Den gode udvikling er et resultat af en målrettet strategisk indsats gennem længere tid, hvor vi har gjort brug af flere redskaber”, fortæller Henrik Madsen.

Redskaberne omfatter blandt andet:

• Lean med løbende forbedringer og systematisk opfølgning på medarbejderforslag.
• Lean kata med hård prioritering af forbedringstiltag, fokus på én forbedring ad gangen og systematisk måling og opfølgning på tiltag.
• Nuanceret måling og fokus på optimering af pakninger til lagerets meget forskelligartede kunder.
• Indførelse af nye lithium-ion drevede trucks og systematisk brug af datadrevet flådestyring.

Skepsis gjort til skamme
”Jeg var meget skeptisk over for at indføre flådestyring i starten af 2021. Det var jeg ikke mindst fordi, det blandt andet betød, at medarbejderne ikke længere havde deres egen dedikerede truck, som de kunne passe og pleje”, fortæller Martin Jensen og tilføjer:

”Men jeg må erkende, at min skepsis var ubegrundet. Vi høster i dag store fordele af flådestyringen, og jeg forventer, at vi blot vil høste endnu flere fordele i fremtiden i takt med, at vi bliver bedre til at trække data ud, at blive klogere på dataene og at indføre små løbende forbedringer”.

Sådan fungerer den daglige login

Når medarbejderne logger ind på en truck, anvender de deres eget login og skal før login svare på to enkle spørgsmål:
1. Er trucken ren?
2. Har trucken synlige ridser eller skader?
Kan medarbejderen svare nej til begge spørgsmål, starter arbejdsdagen med det samme. Er der negativt svar på et eller begge spørgsmål, bliver skaden fotodokumenteret af den daglige leder, ligesom skaden bliver registeret i en action log i systemet. Store skader bliver repareret med det samme af en tekniker fra Toyota Material Handling, der er dedikeret til Dagrofa. Er det en mindre skade, bliver trucken forsynet med et klistermærke, som tydeligt markerer, at skaden er registreret. En gang om ugen følger ledelsen op omkring skader og har en kort dialog med de relevante medarbejdere.

 

 

 

 

 

Henrik Madsen bekræfter, at det var en stor og svær forandring at indføre flådestyringsværktøjet I_Site. Han fremhæver, at medarbejderne særligt var nervøse for opladningsbøvl, for ikke længere at køre egen dedikeret truck og for at stå for meget stille i løbet af arbejdsdagen, hvis der sker ’choklockout’. ’Choklockout’ betyder, at trucken ved en vis chokpåvirkning ved påkørsler eller huller i gulvet logger ud og kræver ny login.

”Men efter mindre end to måneders drift med flådestyringen var al nervøsitet forsvundet. Medarbejderne erfarede, at login sker nemt og hurtigt, at opladningen er uproblematisk, og at choklockout tager så kort tid og sker så sjældent, at det ikke påvirker effektiviteten”, fortæller Henrik Madsen.

Mål om Arbejdsmiljøprisen i 2024

Dagrofa Logistik har en erklæret målsætning om at vinde Arbejdsmiljøprisen som Danmarks mest sikre arbejdsplads i 2024.

Højere sikkerhed
Henrik Madsen og Martin Jensen fremhæver, at Dagrofa Logistik lægger stor vægt på medarbejdersikkerhed og arbejdsmiljø.

”Vi har haft succes med at ændre adfærd på lageret, når medarbejderne bevæger sig rundt i trucks. Hastigheden er gået ned, og opmærksomheden er gået op. Det gavner både sikkerheden og effektiviteten. Vi oplever færre afbrydelser, færre skader på porte og reoler, mere omhyggelighed og mindre stress. Det giver sammenlagt gode effekter målt på både arbejdsmiljø og økonomi”, fortæller Henrik Madsen og supplerer:

”I_Site giver os en god struktur i form af databaseret indsigt i, hvordan og hvornår vores medarbejderskader opstår. Det betyder, at vi kan arbejde med at forebygge skaderne ved at indføre tiltag og ændre adfærd. Det er et stærkt værktøj for vores arbejde for at forhindre, at medarbejdere får fodskader og andre typer skader”. Han oplyser, at lageret i 2021 kun har haft fire arbejdsskader, hvor ingen har været med varige mén. I 2017 havde lageret i Vejle til sammenligning 20 arbejdsulykker.

Martin Jensen tilføjer, at arbejdet med at forbedre medarbejdersikkerheden kræver ledelsesfokus og tæt samt løbende opfølgning: ”I_Site giver os data og struktur, men vi skal selv følge op på dataene og tage dialogen med medarbejdere, når der er grund til det, og på den måde aktivt skabe en sikkerhedskultur”.

Om flådestyring

Toyota I_Site er et flådestyringsværktøj, der indsamler data om truckflådens status, førerens præstationer og generel produktivitet inden for materialehåndtering. Det består af en brugervenlig startside med de vigtigste flådedata. Det er let at gå i dybden med dataelementer og at tilpasse datapræsentationen til egne behov. Adgangen sker via en webportal eller en app til mobiltelefonen. Flådestyringen bliver supporteret af certificerede eksperter, der rådgiver via telefon eller mail. I_Site har blandt andet en funktion, der hedder ”My Fleet”, der giver overblik over driftsøkonomien på hele flåden og på de enkelte enheder.

Denne artikel er en del af temaet Tema om lagerstyring & materialehåndtering 2022

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere