Dagrofa forbedrer arbejdsmiljø og økonomi på ferskvarelager

Dagrofa Logistik har gennem flere år anvendt instrumenter som lean kaizen, lean kata, nye lithium-ion trucks og datadrevet flådestyring til at forbedre både arbejdsmiljø og effektivitet på ferskvarelageret i Vejle. Resultatet er høj medarbejdertilfredshed, færre arbejdsulykker og en bedre bundlinje.

”Den gode udvikling er et resultat af en målrettet strategisk indsats gennem længere tid, hvor vi har gjort brug af flere redskaber”, fortæller Henrik Madsen. Foto: Toyota Material Handling/Jonas Ahlstrøm..

23.09.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Skadesprocenten på trucks er faldet fra 14 procent i 2018 til 3,18 procent i 2021 på Dagrofa Logistiks ferskvarelager i Vejle - og både Martin Jensen og Henrik Madsen forventer, at tendensen vi fortsætte med at falde. Henrik Madsen er national logistikchef for Dagrofa Logistik, og Martin Jensen er teamleder med 20 års erfaring på lageret i Vejle.

Samtidig er medarbejdertrivslen for de knap 90 ansatte i køleafsnittet forbedret til et rekordhøjt niveau på 4,29 for ’motivation og loyalitet’ samt 4,46 for ’ledelse’ på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er bedst.

Endelig er indsatsen og den værdi, den har skabt, en medvirkende faktor til, at Dagrofa som koncern i 2021 fik positive tal på bundlinjen.

”Vi er meget glade for resultaterne, og vi har tænkt os at fortsætte med de løbende forbedringer. Den gode udvikling er et resultat af en målrettet strategisk indsats gennem længere tid, hvor vi har gjort brug af flere redskaber”, fortæller Henrik Madsen.

Redskaberne omfatter blandt andet:

• Lean med løbende forbedringer og systematisk opfølgning på medarbejderforslag.
• Lean kata med hård prioritering af forbedringstiltag, fokus på én forbedring ad gangen og systematisk måling og opfølgning på tiltag.
• Nuanceret måling og fokus på optimering af pakninger til lagerets meget forskelligartede kunder.
• Indførelse af nye lithium-ion drevede trucks og systematisk brug af datadrevet flådestyring.

Skepsis gjort til skamme
”Jeg var meget skeptisk over for at indføre flådestyring i starten af 2021. Det var jeg ikke mindst fordi, det blandt andet betød, at medarbejderne ikke længere havde deres egen dedikerede truck, som de kunne passe og pleje”, fortæller Martin Jensen og tilføjer:

”Men jeg må erkende, at min skepsis var ubegrundet. Vi høster i dag store fordele af flådestyringen, og jeg forventer, at vi blot vil høste endnu flere fordele i fremtiden i takt med, at vi bliver bedre til at trække data ud, at blive klogere på dataene og at indføre små løbende forbedringer”.

Sådan fungerer den daglige login

Når medarbejderne logger ind på en truck, anvender de deres eget login og skal før login svare på to enkle spørgsmål:
1. Er trucken ren?
2. Har trucken synlige ridser eller skader?
Kan medarbejderen svare nej til begge spørgsmål, starter arbejdsdagen med det samme. Er der negativt svar på et eller begge spørgsmål, bliver skaden fotodokumenteret af den daglige leder, ligesom skaden bliver registeret i en action log i systemet. Store skader bliver repareret med det samme af en tekniker fra Toyota Material Handling, der er dedikeret til Dagrofa. Er det en mindre skade, bliver trucken forsynet med et klistermærke, som tydeligt markerer, at skaden er registreret. En gang om ugen følger ledelsen op omkring skader og har en kort dialog med de relevante medarbejdere.

Henrik Madsen bekræfter, at det var en stor og svær forandring at indføre flådestyringsværktøjet I_Site. Han fremhæver, at medarbejderne særligt var nervøse for opladningsbøvl, for ikke længere at køre egen dedikeret truck og for at stå for meget stille i løbet af arbejdsdagen, hvis der sker ’choklockout’. ’Choklockout’ betyder, at trucken ved en vis chokpåvirkning ved påkørsler eller huller i gulvet logger ud og kræver ny login.

”Men efter mindre end to måneders drift med flådestyringen var al nervøsitet forsvundet. Medarbejderne erfarede, at login sker nemt og hurtigt, at opladningen er uproblematisk, og at choklockout tager så kort tid og sker så sjældent, at det ikke påvirker effektiviteten”, fortæller Henrik Madsen.

Mål om Arbejdsmiljøprisen i 2024

Dagrofa Logistik har en erklæret målsætning om at vinde Arbejdsmiljøprisen som Danmarks mest sikre arbejdsplads i 2024.

Højere sikkerhed
Henrik Madsen og Martin Jensen fremhæver, at Dagrofa Logistik lægger stor vægt på medarbejdersikkerhed og arbejdsmiljø.

”Vi har haft succes med at ændre adfærd på lageret, når medarbejderne bevæger sig rundt i trucks. Hastigheden er gået ned, og opmærksomheden er gået op. Det gavner både sikkerheden og effektiviteten. Vi oplever færre afbrydelser, færre skader på porte og reoler, mere omhyggelighed og mindre stress. Det giver sammenlagt gode effekter målt på både arbejdsmiljø og økonomi”, fortæller Henrik Madsen og supplerer:

”I_Site giver os en god struktur i form af databaseret indsigt i, hvordan og hvornår vores medarbejderskader opstår. Det betyder, at vi kan arbejde med at forebygge skaderne ved at indføre tiltag og ændre adfærd. Det er et stærkt værktøj for vores arbejde for at forhindre, at medarbejdere får fodskader og andre typer skader”. Han oplyser, at lageret i 2021 kun har haft fire arbejdsskader, hvor ingen har været med varige mén. I 2017 havde lageret i Vejle til sammenligning 20 arbejdsulykker.

”Vi høster i dag store fordele af flådestyringen, og jeg forventer, at vi blot vil høste endnu flere fordele i fremtiden”, fortæller Martin Jensen. Foto: Toyota Material Handling/Jonas Ahlstrøm..

Martin Jensen tilføjer, at arbejdet med at forbedre medarbejdersikkerheden kræver ledelsesfokus og tæt samt løbende opfølgning: ”I_Site giver os data og struktur, men vi skal selv følge op på dataene og tage dialogen med medarbejdere, når der er grund til det, og på den måde aktivt skabe en sikkerhedskultur”.

Om flådestyring

Toyota I_Site er et flådestyringsværktøj, der indsamler data om truckflådens status, førerens præstationer og generel produktivitet inden for materialehåndtering. Det består af en brugervenlig startside med de vigtigste flådedata. Det er let at gå i dybden med dataelementer og at tilpasse datapræsentationen til egne behov. Adgangen sker via en webportal eller en app til mobiltelefonen. Flådestyringen bliver supporteret af certificerede eksperter, der rådgiver via telefon eller mail. I_Site har blandt andet en funktion, der hedder ”My Fleet”, der giver overblik over driftsøkonomien på hele flåden og på de enkelte enheder.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lagerstyring & materialehåndtering 2022

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

18.03.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 2 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

15.03.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club - d. 8. maj 2024 - Munkebjerg Hotel, Vejle

15.03.2024SCM.dk

Lineage styrker sin nordiske cold chain

13.03.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Holmatro Multi Purpose Cylinder Donkraft

11.03.2024SCM.dk

Esbjerg vil opføre ny kæmpe dryport

11.03.2024Swisslog

Sponseret

Swisslog fremhever «den menneskelige siden av automatisering» under LogiMAT 2024

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle