Sådan går det med SCM i 2020 - del 2

Samarbejde på tværs af funktioner, flere handelsbarrierer, endnu mere gennemsigtighed, digitalisering og ikke mindst kompetenceudvikling præger prognoserne for supply chain management i 2020. Én anbefaling lyder: Forstå hvordan forandringer påvirker forsyningskæden og prioritér det, der batter mest. Læs her de næste fem eksperters svar på de samme to spørgsmål om, hvordan de forventer supply chain-agendaen vil se ud i 2020.

31.01.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Alle 15 eksperter har svaret på følgende to spørgsmål:

1. Hvordan adskiller supply chain-lederens udfordringer sig i 2020 i forhold til de seneste år?

2. Hvilke virkemidler mener du supply chain-lederen må gribe til i 2020 for at tackle ovenstående udfordringer?

Her følger de næste fem ekspertsvar.

Henrik Bøgelund, Normal.

Henrik Bøgelund, logistikdirektør, Normal A/S

Lavere transparens kræver mere digitalisering

  1. Opbrud i internationale samhandelsaftaler medfører mindre transparens i såvel behovsudviklingen som i forsyningssituationen og dermed øget pres på både beredskab og omkostningsniveau.
  2. Digitalisering bliver vigtigt både til automatisering af hyppigt gentagne procedurer (cost out) og til dynamisk justering af balancen mellem indbyrdes afhængige forsynings- eller maskinelle løsninger (volumen/mix ændringer).

Britta Gammelgaard, CBS.

Britta Gammelgaard, professor, CBS

Omskoling af medarbejdere bliver stort

  1. SCM 4.0 er efter alt at dømme kommet for at blive. Også 2020 bliver præget af implementering af de teknologier, en virksomhed finder det største potentiale i. Det kan for eksempel være automatisering, analytics, kunstig intelligens og/eller maskinlæring. Også blockchain ser ud til at være ved at finde et vist fodfæste.
  2. Datagrundlaget er fundamentet for vellykket implementering af de nye teknologier. Oprydning og ændring af eksisterende arbejdsprocesser kan være helt nødvendig. Herefter kommer forandringsledelse som - måske - det vigtigste værktøj for supply chain lederen. Omskoling og udvikling af medarbejderne til at varetage mere værdiskabende opgaver kommer i fokus i 2020.

Lars Kyed, GS1 Denmark.

Lars Kyed, CEO, GS1 Denmark

Læg system-siloerne ned og skab gennemsigtighed

  1. Digitaliseringen dikterer dagsordenen som aldrig før. Med denne udvikling følger stigende krav om sporbarhed og gennemsigtighed – både fra forbrugere og lovgivere. Hvad end kravet omhandler bæredygtighed eller farlige kopiprodukter, så ligger løsningen i gennemsigtige forsyningskæder, hvor varer kan spores gennem alle led af kæden.
  2. Med forsyningskædens digitalisering er det nu ikke kun integrationer mellem interne systemer, som er vigtige. Et fokus på kompatibilitet og integration mellem leverandør-, logistik- og kundesystemer er nødvendigt for at opnå sporbarhed og transparens. For SC-lederen betyder dette, at system-siloer nu må høre fortiden til.

Henning de Haas, Aarhus Universitet og Haas Læring&Ledelse.

Henning de Haas, Aarhus Universitet og Haas Læring&Ledelse

Læring og ledelse bliver afgørende

  1. I 2020 vil SCM lederen stadig have fokus på det grundlæggende: Kundeservice, master data, master data, master data og lageroptimering. Det, der adskiller SCM lederudfordringen i 2020, er, at basisarbejdet skal ske samtidig med transformationen til digital SCM (SCM 4.0).
  2. Et af virkemidlerne for at kunne levere på de klassiske udfordringer og transformationen til SCM 4.0 bliver læring og ledelse. Ledelse af medarbejdere og supply chain samarbejdspartnere skal skabe mulighed for, at alle ”lærer af det, de gør”. Det vil gøre organisationen i stand til at håndtere transformationen til SCM 4.0 og samtidig levere på basis.

Rie Søderberg Hoffmann, UNICEF Supply Division .

Rie Søderberg Hoffmann, Planning Manager Forecasting, UNICEF Supply Division

Globale forsyningskæder kræver kulturforståelse

  1. Supply chain er i stigende grad en global disciplin, som øger kravet til SCM-lederen om at forstå kulturelle forskelle, når samarbejde skal krydse landegrænser. Den danske inddragende ledelsesstil, hvor medarbejdere bliver taget med på råd, kan risikere at skabe forvirring og usikkerhed for mennesker, der kommer fra lande, hvor man typisk har en mere hierarkisk ledelsesstil.
  1. En øget bevidsthed om kultur er essentiel, men det er vigtigt, at danske SCM-ledere holder fast i en inddragende og organisatorisk flad ledelsesstil uanset, hvor man kommer hen. Det kræver måske omstilling og tålmodighed, men alle mennesker uanset kultur bliver motiveret af at blive hørt og inddraget.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om SCM i 2020

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby