Sådan går det med SCM i 2020 - del 2
Samarbejde på tværs af funktioner, flere handelsbarrierer, endnu mere gennemsigtighed, digitalisering og ikke mindst kompetenceudvikling præger prognoserne for supply chain management i 2020. Én anbefaling lyder: Forstå hvordan forandringer påvirker forsyningskæden og prioritér det, der batter mest. Læs her de næste fem eksperters svar på de samme to spørgsmål om, hvordan de forventer supply chain-agendaen vil se ud i 2020.
Alle 15 eksperter har svaret på følgende to spørgsmål:
1. Hvordan adskiller supply chain-lederens udfordringer sig i 2020 i forhold til de seneste år?
2. Hvilke virkemidler mener du supply chain-lederen må gribe til i 2020 for at tackle ovenstående udfordringer?
Her følger de næste fem ekspertsvar.
Henrik Bøgelund, logistikdirektør, Normal A/S
Lavere transparens kræver mere digitalisering
- Opbrud i internationale samhandelsaftaler medfører mindre transparens i såvel behovsudviklingen som i forsyningssituationen og dermed øget pres på både beredskab og omkostningsniveau.
- Digitalisering bliver vigtigt både til automatisering af hyppigt gentagne procedurer (cost out) og til dynamisk justering af balancen mellem indbyrdes afhængige forsynings- eller maskinelle løsninger (volumen/mix ændringer).
Britta Gammelgaard, professor, CBS
Omskoling af medarbejdere bliver stort
- SCM 4.0 er efter alt at dømme kommet for at blive. Også 2020 bliver præget af implementering af de teknologier, en virksomhed finder det største potentiale i. Det kan for eksempel være automatisering, analytics, kunstig intelligens og/eller maskinlæring. Også blockchain ser ud til at være ved at finde et vist fodfæste.
- Datagrundlaget er fundamentet for vellykket implementering af de nye teknologier. Oprydning og ændring af eksisterende arbejdsprocesser kan være helt nødvendig. Herefter kommer forandringsledelse som - måske - det vigtigste værktøj for supply chain lederen. Omskoling og udvikling af medarbejderne til at varetage mere værdiskabende opgaver kommer i fokus i 2020.
Lars Kyed, CEO, GS1 Denmark
Læg system-siloerne ned og skab gennemsigtighed
- Digitaliseringen dikterer dagsordenen som aldrig før. Med denne udvikling følger stigende krav om sporbarhed og gennemsigtighed – både fra forbrugere og lovgivere. Hvad end kravet omhandler bæredygtighed eller farlige kopiprodukter, så ligger løsningen i gennemsigtige forsyningskæder, hvor varer kan spores gennem alle led af kæden.
- Med forsyningskædens digitalisering er det nu ikke kun integrationer mellem interne systemer, som er vigtige. Et fokus på kompatibilitet og integration mellem leverandør-, logistik- og kundesystemer er nødvendigt for at opnå sporbarhed og transparens. For SC-lederen betyder dette, at system-siloer nu må høre fortiden til.
Henning de Haas, Aarhus Universitet og Haas Læring&Ledelse
Læring og ledelse bliver afgørende
- I 2020 vil SCM lederen stadig have fokus på det grundlæggende: Kundeservice, master data, master data, master data og lageroptimering. Det, der adskiller SCM lederudfordringen i 2020, er, at basisarbejdet skal ske samtidig med transformationen til digital SCM (SCM 4.0).
- Et af virkemidlerne for at kunne levere på de klassiske udfordringer og transformationen til SCM 4.0 bliver læring og ledelse. Ledelse af medarbejdere og supply chain samarbejdspartnere skal skabe mulighed for, at alle ”lærer af det, de gør”. Det vil gøre organisationen i stand til at håndtere transformationen til SCM 4.0 og samtidig levere på basis.
Rie Søderberg Hoffmann, Planning Manager Forecasting, UNICEF Supply Division
Globale forsyningskæder kræver kulturforståelse
- Supply chain er i stigende grad en global disciplin, som øger kravet til SCM-lederen om at forstå kulturelle forskelle, når samarbejde skal krydse landegrænser. Den danske inddragende ledelsesstil, hvor medarbejdere bliver taget med på råd, kan risikere at skabe forvirring og usikkerhed for mennesker, der kommer fra lande, hvor man typisk har en mere hierarkisk ledelsesstil.
- En øget bevidsthed om kultur er essentiel, men det er vigtigt, at danske SCM-ledere holder fast i en inddragende og organisatorisk flad ledelsesstil uanset, hvor man kommer hen. Det kræver måske omstilling og tålmodighed, men alle mennesker uanset kultur bliver motiveret af at blive hørt og inddraget.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om SCM i 2020