Sådan forbereder du dit lager til Black Friday

Kunderne forventer nem shopping, hurtige leveringer, nemme returneringer og den bedst mulige kundeservice – uanset om de køber ind på nettet eller i butikkerne. Virksomheder i detailhandlen opfylder disse krav ved at optimere deres lagerlogistik.

Gå fem år tilbage og tag et kig på, hvordan du købte ind dengang. Sammenlign så det med din indkøbsadfærd i dag. Detailhandlen er ubetinget den branche, der har ændret sig mest dramatisk efter indførelsen af e-handel. Butikkerne er åbne døgnet rundt både online og offline, og forbrugerne er også opsat på at købe ind døgnet rundt. Denne nye form for detailhandel påvirker i høj grad logistikken, da kunderne forventer nem shopping, hurtige leveringer, nemme returneringer og den bedst mulige kundeservice – uanset om de køber ind på nettet eller i butikkerne. Virksomheder i detailhandlen opfylder disse krav ved at optimere deres lagerlogistik.

I 2020 steg e-handelsmarkedet med 13 % med en estimeret værdi på 717 milliarder euro ved årets udgang. Danmarks Statistik bekræfter, at danskerne ligger i den europæiske top – 4 ud af 5 danske forbrugere køber ind på nettet. Ifølge eksperter fortsætter denne tendens i fremtiden, og tidligere genererede data bliver vigtigere og vigtigere for at forstå og analysere, hvad der er sket i de foregående år. Det vil være en hjælp til at planlægge, at de rigtige varer er på lager og undgå fortidens fejl. I forbindelse med Black Friday i Europa er antallet af køb denne dag præcis 360 % højere, og den gennemsnitlige ordrestørrelse stiger også med mere end 20 %. Efterhånden som antallet af ordrer stiger, stiger også presset på virksomhedens logistikprocesser. Mange lagersystemer vil sandsynligvis ikke være i stand til at håndtere dette pres, som systemerne ser ud i dag. I takt med, at e-handlen fortsætter med at vokse, og antallet af ordrer i løbet af Black Friday og salget stiger hvert år, bygger virksomhederne nye faciliteter eller optimerer deres nuværende bygninger for at forberede sig på fremtiden. SSI Schäfer ved, at hver enkelt virksomhed har brug for en unik løsning og vores specialistteams arbejder tæt sammen med kunderne gennem hele processen. Engagerede medarbejdere sætter sig grundigt ind i strategien i detailhandlen eller engroshandlen og udvikler en løsning, der opfylder de individuelle krav, og som er skalérbar i takt med virksomhedens vækst.

Indledningsvis arbejder erfarne logistikeksperter med at finde og afdække flaskehalse på lageret, f.eks. utilstrækkelig opbevaringsplads, for få medarbejdere eller mangel på automatiserede systemer til hurtige plukke- og sorteringsprocesser. En simpel men vigtig detalje, der også ofte bliver overset ved spidsbelastninger, er hastigheden på indkommende varer. Jo hurtigere varerne er placeret korrekt, desto hurtigere kan disse varer blive solgt. For at øge leveringshastigheden og forbedre kapaciteten benytter mange virksomheder automatiserede lagerløsninger. Sammenlignet med manuelle plukkeprocesser forbedrer automatisering, i et samspil med vare-til-person arbejdsstationer, ydelsen med op til 1.000 pluk pr. time og sikrer samtidig præcision og forbedret lagerstyring. Løsninger fra SSI Schäfer kan også lette returprocesser og hjælpe med omkostningsreduktioner. Med arbejdsstationer, der er særligt udviklet til behandling af returvarer, øger lagerteamet effektiviteten og får hurtigt varerne tilbage på lager.

De mest moderne af disse løsninger omfatter lagerkraner, shuttlesystemer til paller og AGV’er, som alle er tilknyttet WMS-softwaren. I en kombination kan de effektivt indlagre eller hente varer, øge transporthastigheden og logistikprocesserne samt forbedre effektiviteten væsentligt. WMS giver desuden mulighed for kundeintegrationer i eksisterende ERP-systemer, tredjeparts- eller kundetilpassede softwareløsninger.

Der kan stadig gøres andre tiltag for at forberede lagersystemerne til spidsbelastningsperioder, men ofte må virksomhederne ansætte flere medarbejdere og dermed bruge flere penge på den enkelte, interesserede køber.  Det er vanskeligt at opnå fuldt automatiserede processer i detailhandlen, men automatiserede systemer ændrer spillereglerne radikalt, da de er med til at håndtere prioritetsordrer, herunder afsendelse samme dag eller ordrer i forbindelse med eksempelvis loyalitetsprogrammer. Dertil kommer, at returprocesserne er nemme og hurtige, da WMS-softwaren har en række værktøjer til håndtering af både indkommende varer og returvarer fra kunderne. Når en vare er returneret og kvalitetskontrolleret, placeres den direkte i systemet for hurtigt salg.

Højsæsonen giver mange muligheder for fordele for virksomhederne. Den bedste måde er at drage erfaringer og indsamle så mange data som muligt for at være rustet til de kommende år.  Med SSI Schäfers omfattende produkt- og løsningsportefølje og intelligente IT-løsninger kan SSI Schäfer tilbyde jer tilpassede og effektive løsninger til både nutidens og fremtidens interne logistik.

Besøg vores blog og få senest nyt om forskellige teknologier, trends og aktuelle emner inden for lager og intern logistik. 

05.10.2023SSI Schäfer

Sponseret

SSI Schäfer indgår samarbejde med STL Lagerteknik A/S for at udbygge tilstedeværelsen i Danmark

15.12.2022SSI Schäfer

Sponseret

Sådan løses de tre største udfordringer ved fryselagring

24.10.2022SSI Schäfer

Sponseret

Automatisering som konkurrencefordel

17.10.2022SSI Schäfer

Sponseret

SSI Schäfer Group udnævner Michael Hillström til ny administrerende direktør for SSI Schäfer Nordics

19.09.2022SSI Schäfer

Sponseret

Den ultimative rejse fra manuel drift til automatisering

06.09.2022SSI Schäfer

Sponseret

Den ultimative rejse fra manuel drift til automatisering