Sådan får KW Bruun det maksimale ud af sin investering i WMS

57 procent færre fejl og 20 procent flere ordrelinjer per dag på trods af kraftig vækst i ordrevolumen og kompleksitet. Det er KW Bruun Logistiks gevinster ved implementering af Astro WMS i 2009 og frem til 2015. Læs fem anbefalinger til hvordan du maksimerer udbyttet af WMS-investeringen.

KW Bruun Logistik har haft god succes med at implementere sit nye WMS, men det har været en kompliceret proces. Arkivfoto.

26.04.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Når en dansk eller svensk ejer af en Citroën eller Peugeot skal have ny kobling, en ny brændstofspumpe eller have installeret en motorvarmer ved en autoriseret forhandler, udløser det en ordre til KW Bruun Logistik A/S (KWBL), der plukker, pakker og distribuerer reservedelen til forhandleren.

”Vi har i dag cirka 32.000 varenumre på lager, og det tal stiger hele tiden. Samtidig stiger kundernes ønsker til senere ordredeadline, hurtigere levering og hyppigere men mindre forsendelser. Alle disse faktorer er med til at øge presset på lagerets præstationer, og her spiller vores WMS og ikke mindst vores evne til at udnytte systemet en absolut hovedrolle”, fortæller site manager logistics Roberth Karlsson.

KWBL leverer reservedele og tilbehør fra den franske PSA-koncern til forhandlere af bilmærkerne Peugeot og Citroën biler i Sverige og Danmark. Det sker fra et lager på 10.000 m2 i Hedehusene ved Roskilde og et i Strängnäs, der også rummer 10.000 m2, 80 km uden for Stockholm.

”Kundernes ønsker til serviceniveau steg markant, og alt i alt tvang det os til at udnytte potentialerne i Astro WMS mere”, fortæller site manager logistics Roberth Karlsson. Foto: KW Bruun Logistik..

Stor forandring og god Roi
”Vi er begejstret for vores WMS, og vi er meget tilfredse med return on investment. Men det er også en stor forandring for et lager at implementere et WMS, og det er en vanskelig proces med mange faldgruber”, fortæller Roberth Karlsson.

KWBL investerede i Astro WMS i 2008, og foretog det Roberth Karlsson kalder for en basal implementering af WMS på lageret i Hedehusene. En basal implementering er kendetegnet ved, at den er så enkel, så standard og så lidt kundetilpasset som mulig, og der er fokus på at forstyrre den daglige drift så lidt som mulig. KWBL byggede i 2009 et svensk lager i Strängnäs, og koncernen valgte i den forbindelse at bruge det nye lager som pilot for udvikling og optimering af WMS.

”Det nye lager i Strängnäs blev udstyret med en masse automatiserede løsninger, og vi gik samtidig over til at levere ordrer til kunderne på ugebasis til at levere hver dag. Kundernes ønsker til serviceniveau steg markant, og alt i alt tvang det os til at udnytte potentialerne i Astro WMS mere”, fortæller Roberth Karlsson.

KWBL ændrede for eksempel drastisk på placeringen af varer efter ABC-princippet, hvor de mest hyppigt plukkede A-varer bliver placeret tættest på forsendelsesområdet. Lokationsstyringen blev samtidig gjort flydende således, at WMS automatisk og løbende holder øje med en vares ABC-status og hele tiden opdaterer varelokationerne.

Intelligent system automatiserer overvågningen
”Vores WMS hjalp os til automatisk at overvåge de KPI’er, vi havde defineret, så vi hele tiden havde indsigt i realtid i vores effektivitet”, fortæller han og tilføjer: ”Vi indførte også et TMS (transportstyringssystem, red.), som blev fuldt integreret med WMS og koblet direkte op på vores webportal. Denne integration gav både lagerledelsen, kundeservice og vores kunder fuld transparens i varens vej fra lager til modtagelse hos kunde”.

Det sidste tiltag betød også, at det blev meget lettere at spore varefejl, fordi alt bliver logget i detaljer. Effekten var, at mængden af fejlleverancer faldt dramatisk. Målt på perioden fra 2009 til 2015 er fejl reduceret med 57 procent. I perioden fra 2011 til 2015 er effektiviteten målt på ordrelinjer per dag vokset med 20 procent på trods af, at både volumen og kompleksitet er vokset kraftigt.

”Det kunne aldrig have ladet sig gøre uden høj udnyttelse af intelligent system til lagerstyring”, fortæller Roberth Karlsson.

Han fremhæver, at et moderne WMS som Astro WMS både er brugervenligt og meget stort med rigtig mange avancerede funktioner, som mange kunder ikke udnytter. Det er der god grund til, fordi det kræver en del af lagerledelsen og organisationen.

Fem trin til succes
Succes med et WMS kræver en række forudsætninger, og dem har KWBL opsummeret i følgende fem anbefalinger.

  1. Kommunikation: Inddrag og informer hele organisationen så tidligt og så detaljeret som muligt på forkant. Læg ikke skjul på, at implementering af WMS på et lager, der er manuelt styret af papirgange, er en stor og kompliceret forandring, og at alle processer vil blive påvirket.
  2. Enkelthed: Hold den første implementering så enkel og så tæt på standardsystemet som mulig. Holder I det enkelt, bliver der færrest mulige problemer, og de problemer, der opstår, kan leverandøren hurtigt hjælpe med at løse. Det skaber den blideste forandring og gør det nemmere for organisationen at blive fortrolig med og begejstret for det nye system.
  3. Tid og træning: Ting tager tid. Det er vigtigt at tage hensyn til, at lageret har en daglig drift, der skal forstyrres mindst mulig. Tillad derfor god tid til processen med at implementere og træne organisationen i at bruge systemet.
  4. Fokus på løbende optimering: Når WMS er i funktion som standardløsning, er det tid til at optimere, så I maksimerer udnyttelsen af systemet. Et moderne WMS er et avanceret system med utallige muligheder for at understøtte alle mulige løsninger og smarte processer. Det kræver en ansvarlig leder eller gruppe, der kan fokusere på udvikling af system og processer. Lederen eller gruppen skal ikke have for stort ansvar for den daglige drift, fordi det hurtigt vil stjæle fokus fra udvikling. Det er her, I virkelig kan maksimere på investeringen i WMS-investeringen. Men det kræver, at den basale implementering og drift er på plads, og at organisationen er blevet tryg ved det nye system.
  5. Nyudvikling: Drag fuld fordel af udvikling af nye versioner af WMS. Astro WMS bliver anvendt af mange større virksomheder i hele Nordeuropa, og hvert halve år lancerer Consafe Logistics nye funktioner baseret på ønsker og erfaringer fra brugerne. Følg med i disse nyudviklinger som tilfører dit lager og din virksomhed gode muligheder for at blive endnu mere konkurrencedygtige.

<p>Det kunne aldrig have ladet sig gøre uden høj udnyttelse af intelligent system til lagerstyring</p>

Roberth Karlsson

Løbende udvikling er kritisk
Roberth Karlsson uddyber den sidste anbefaling med et eksempel: En stor grossist på VVS-området, som er bruger af Astro WMS, udviklede sammen med Consafe Logistics en ny måde at tilrettelægge pluktrucksenes køreruter, så de begyndte at plukke til seks kunder på hver plukrunde. Denne funktion blev indbygget i Astro WMS, så den blev tilgængelig for KWBL, der greb muligheden og lancerede den nye måde at designe lagertrucksenes køreruter på. Dette tiltag reducerede mængden af kørte kilometer på lagergangene betydeligt.

Han påpeger, at KWBL lægger vægt på fire hovedfaktorer, når de vurderer et WMS og udbyderen af systemet:

  • Pris.
  • Etableret leverandør med fremtidssikring.
  • Solid kundebase der indeholder større kunder med komplicerede krav til lager- og logistikstyring.
  • Et system og en leverandør der tilbyder løbende udvikling, så WMS hele tiden kan forme sig efter nye markedskrav.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Geek+ robotter effektiviserer moderne lagerdrift

22.10.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Black Friday: Sådan forbereder du dit lager til det store shoppekaos

20.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Lithium-ION er lykken i Løgstør

20.10.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.11.2025

Sted

Online