RPC Superfos i Randers nedbryder digital barriere
Nu skal produktionsmedarbejderen med i digitaliseringen hos RPC Superfos i Randers. I nyt samarbejde med det danske softwarefirma Gluu digitaliserer fabrikken de faste rutiner i produktionen på smartphonen og sætter strøm til tunge papirformularer.
Som en af de første produktionsvirksomheder i Danmark bringer RPC Superfos i Randers nu digitaliseringen helt ind på livet af medarbejderne på produktionsgulvet. I et ambitiøst samarbejde med den danske softwarevirksomhed Gluu afliver RPC Superfos tunge papirgange og flytter i stedet checklister og faste rutiner ud på fabriksarbejderens smartphone. Projektet sikrer, at alle ansatte uanset titel kommer med på RPC Superfos lean-rejse.
Med den nye app-platform bliver vi i stand til at finde nye effektiviseringsmuligheder, da det bliver lettere at forstå og optimere vores tværgående processer helt ud i produktionsleddet. Samtidig udvikler Gluu en ny funktion, så medarbejderne selv kan gøre vores papirformularer digitale. Her forventer vi en stor tidsbesparelse ved ikke at skulle håndtere registreringer på papir længere. Det hele kommer nu ind i appen, forklarer Jakob Lund, fabrikschef hos RPC Superfos i Randers.
<p>Gevinsterne ved denne platform ligger i, at den bygger bro mellem de relativt få medarbejdere, der arbejder med at definere processer og de mange medarbejdere, der arbejder i processen.</p>
Søren Pommer
Platformen udspringer af en ide om at skabe et internt community omkring virksomheders processer og dermed involvere alle medarbejdere i at eksekvere og effektivisere rutiner og processer. Aftalen med RPC Superfos er et gennembrud for Gluu inden for produktionsvirksomheder.
På lean-rejse med Dansk Industri
RPC Superfos fabrik i Randers startede i efteråret 2016 på en ambitiøs lean-rejse. I samarbejde med Dansk Industri bliver en lang række medarbejdere uddannet i lean-værktøjer for at minimere spild i fabrikken og skrue op for konkurrenceevnen.
I samarbejdet med Gluu tager RPC Superfos i Randers skridtet til fuldt ud at digitalisere og samle alle led i virksomheden omkring lean og procesoptimering.
Det nye er ikke, at man kan gøre en formular digital. Det kan man altid få en udvikler til. Gevinsterne ved denne platform ligger i, at den bygger bro mellem de relativt få medarbejdere, der arbejder med at definere processer og de mange medarbejdere, der arbejder i processen. På den måde kobler platformen strategi og eksekvering. Løsningen kræver ingen it-kundskaber ud over, at du kan betjene en smartphone eller tablet. Derfor ser vi, at procesforbedringer ofte kommer af sig selv, når vi giver dem, der udfører arbejdet, de rigtige værktøjer, siger Søren Pommer, grundlægger af Gluu.
Og det betaler sig på både kort og lang sigt at indtænke nye digitale redskaber i arbejdet med optimering og eksekvering, forklarer fabrikschef Jakob Lund.
Både billigere og bedre
Internationale studier viser, at en papirformular typisk koster cirka 30 kr. mere end en digitalformular, hver gang den udfyldes. Hertil kommer den efterfølgende håndtering og arkivering af papir. Vores regnestykke viser, at bare 300 færre papirformularer om måneden kan betale vores investering i Gluu platformen. Hertil kommer alle de andre forbedringer, som vi ikke har realiseret endnu, siger han.
Samtidig fører tunge og langsommelige papirgange ifølge kvalitetschef i RPC Superfos i Randers, Casper Bendtzen, lettere til fejl.
Hvis der sker en fejl i løbet af natten, så skal kvalitetsmedarbejderen kende til afvigelsen med det samme, når han eller hun møder ind om morgenen. Her er de traditionelle papirgange simpelthen for langsomme. Med vores nye platform vil det ske i realtid, så afvigelsen er synlig for alle med det samme. Dermed skal vores medarbejdere, der for eksempel udfører rengøring i produktionen, kun forholde sig til opgaven og formularen, som er synlig på deres smartphone og måske endda have en konkret videoinstruktion ved hånden. Det nedbringer risikoen for fejl, forklarer han.