Royal Unibrew outsourcer forecasting og frigør tid

Royal Unibrew har et bredt produkt- og markeds-mix og lancerer løbende mange nye produkter. Bryggeriet har derfor valgt at outsource den statistiske forecasting til Sophub og frigør derved tid til det mere uforudsigelige som for eksempel kampagner, disruptions som covid-19 og 200-300 nye varenumre per år.

”På den måde kan vi koncentrere vores tid og ressourcer på de sidste 20 procent, som kræver hyppige møder med Royal Unibrews syv danske Business Unit Managers, vores On Trade Director for Danmark og vores store internationale salgsstyrke”, fortæller Mikkel Fournaise. Arkivfoto. .

25.04.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vi skal blive endnu bedre til kampagner - en stor del af Royal Unibrews salg sker via kampagner, så de har stor indflydelse på demand planning og S&OP”, fortæller Mikkel Fournaise. Foto: Royal Unibrew..

Royal Unibrews salg til det danske marked består for cirka 50 procent af kampagner, der kører i en afgrænset periode. ”Vi bruger en stor del af vores tid på sammen med vores sælgere at vurdere kampagnesalget, som kan være vanskeligt at forudsige, og det kræver langt mere opmærksomhed end det mere rutineprægede salg. Under covid-19 har vi også set store udfordringer for de af vores kunder, der driver barer, restauranter, hoteller eller events. Det har krævet hurtige omstillinger fra deres side, men også fra vores. Barer har været lukket ned i lange perioder, og det havde naturligt nok massiv indflydelse på vores efterspørgselsmønster”, fortæller Mikkel Fournaise på morgenmødet ”Digital understøttelse af S&OP‐processen” arrangeret af SDU i Kolding den 17. marts.

Sophub giver merværdi og frigør ressourcer
Han har siden oktober 2021 fungeret som Head of Demand Planning i Royal Unibrew. ”80 procent af vores demand planning er en ’motorvej’ - forstået på den måde, at der er relativ stabil og forudsigelig efterspørgsel. Den del har vi valgt at outsource til Sophub, som er en outsourcing-partner specialiseret i digital forecasting og sales & operations planning”, fortæller Mikkel Fournaise og tilføjer:

”På den måde kan vi koncentrere vores tid og ressourcer på de sidste 20 procent, som kræver hyppige møder med Royal Unibrews syv danske Business Unit Managers, vores On trade Director for Denmark og vores store internationale salgsstyrke, hvor vi sikrer, at vi opfanger de allernyeste data og faktorer, som vil påvirke salget. Royal Unibrew Salgsteam er meget værdsat af vores kunder, og de har et utroligt partnerskab. De indsigter, de har, skal vi have ned i vores demand plan”.

Det omfatter, som Mikkel nævner, kampagner, men det omfatter også de cirka 25-50 nye produkter, som Royal Unibrew lancerer i år. De 25-50 nye produkter ender med at blive til 200-300 nye SKU (varenumre, red.) i forskellige forpakninger. De skal alle integreres i Royal Unibrews eksisterende supply chain.

Oprettelse og vedligeholdelse af data er et “must have” for demand planning-processen, og høj kvalitet i data kræver automatisering. Det er en af gevinsterne ved at bruge en specialist som Sophub, der kommer ind i billedet, fordi de tilbyder en fuldt digitaliseret platform, der integreres i Royal Unibrews eksisterende demand planning system SAP APO.

Han fremhæver desuden to målsætninger for 2022, som han og hans hold stræber imod:

1: Vi skal være de bedste til at planlægge og eksekvere kampagner
”Vi skal blive endnu bedre til kampagner - en stor del af Royal Unibrews salg sker via kampagner, så de har stor indflydelse på demand planning og S&OP. Det omfatter for eksempel overblik over aktuelle forsyningsflaskehalse og synliggørelse af disse flaskehalse overfor salgsafdelingen og vores ledelse”, fortæller Mikel Fournaise. Han fortæller også, at ”kampagner skal planlægges ned på hver enkelt uge, og for at vores logistik kan fungere optimalt, er vi nødt til at vide om, det er til Netto, Fakta eller Lidl, vi skal levere. Det er jo ikke små mængder, vores gode kollegaer i logistik, sender ud til vores kunder hver uge. Alene på Pepsi Max, der er blevet den største sodavand i Danmark, leverer vi mellem 2.500 til 4.000 paller om ugen - det er 100 lastbiler hver uge”.

Læs også: Planlægning skal balancere ordrevækst og forsyningskvaler

2: Tæt integration til finans
”Vores arbejde i demand planning er i høj grad at kvantificere salgs- og marketingafdelingens planer, men vi ønsker også at have tættere integration med vores finansafdeling. Vores demand planer og deres arbejde med budget - financial forecasting - og estimater har stor synergi. Det skal vi udnytte, så vi i højere grad kan skabe en direkte kobling mellem forecast præcision og vores finansielle mål på omsætning og profit. Det øger incitamentet for alle parter i vores S&OP proces, og det er noget, vi skal kunne levere”, fortæller Mikkel Fournaise.

40 procent vækst og 80 procent forecast-præcision

Royal Unibrew har i løbet af det seneste årti opkøbt og overtaget mere end 15 brands inden for øl & læskedrikke. Royal Unibrew er til stede i Vesteuropa, Finland & de baltiske lande og yderligere 65 markeder i Nord- og Sydamerika, Afrika, Asien og Europa. Virksomheden leverede i regnskabsåret 2021 en omsætningsvækst på +20 procent og en bundlinjevækst på tæt på +9 procent for hele gruppen.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Denne artikel er del af et tema:

Tema: De bedste værktøjer til din supply chain planlægning

Usikkerheden hersker i både globale og lokale forsyningskæder. Det skærper kravene til, at virksomheder bliver endnu skarpere på planlægningen i forsyningskæden. SCM.dk dykker ned i de bedste værktøjer, strategier og teknologier, der gør det muligt at håndtere toldkaos og markedsudsving, optimere lagerstyring samt styrke samarbejdet på tværs af værdikæden.

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

05.08.2025Roima Intelligence

Sponseret

PODCAST: S&OP Masterclass om variabilitet i efterspørgslen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup