Royal Unibrew outsourcer forecasting og frigør tid
Royal Unibrew har et bredt produkt- og markeds-mix og lancerer løbende mange nye produkter. Bryggeriet har derfor valgt at outsource den statistiske forecasting til Sophub og frigør derved tid til det mere uforudsigelige som for eksempel kampagner, disruptions som covid-19 og 200-300 nye varenumre per år.
Royal Unibrews salg til det danske marked består for cirka 50 procent af kampagner, der kører i en afgrænset periode. ”Vi bruger en stor del af vores tid på sammen med vores sælgere at vurdere kampagnesalget, som kan være vanskeligt at forudsige, og det kræver langt mere opmærksomhed end det mere rutineprægede salg. Under covid-19 har vi også set store udfordringer for de af vores kunder, der driver barer, restauranter, hoteller eller events. Det har krævet hurtige omstillinger fra deres side, men også fra vores. Barer har været lukket ned i lange perioder, og det havde naturligt nok massiv indflydelse på vores efterspørgselsmønster”, fortæller Mikkel Fournaise på morgenmødet ”Digital understøttelse af S&OP‐processen” arrangeret af SDU i Kolding den 17. marts.
Sophub giver merværdi og frigør ressourcer
Han har siden oktober 2021 fungeret som Head of Demand Planning i Royal Unibrew. ”80 procent af vores demand planning er en ’motorvej’ - forstået på den måde, at der er relativ stabil og forudsigelig efterspørgsel. Den del har vi valgt at outsource til Sophub, som er en outsourcing-partner specialiseret i digital forecasting og sales & operations planning”, fortæller Mikkel Fournaise og tilføjer:
”På den måde kan vi koncentrere vores tid og ressourcer på de sidste 20 procent, som kræver hyppige møder med Royal Unibrews syv danske Business Unit Managers, vores On trade Director for Denmark og vores store internationale salgsstyrke, hvor vi sikrer, at vi opfanger de allernyeste data og faktorer, som vil påvirke salget. Royal Unibrew Salgsteam er meget værdsat af vores kunder, og de har et utroligt partnerskab. De indsigter, de har, skal vi have ned i vores demand plan”.
Det omfatter, som Mikkel nævner, kampagner, men det omfatter også de cirka 25-50 nye produkter, som Royal Unibrew lancerer i år. De 25-50 nye produkter ender med at blive til 200-300 nye SKU (varenumre, red.) i forskellige forpakninger. De skal alle integreres i Royal Unibrews eksisterende supply chain.
Oprettelse og vedligeholdelse af data er et “must have” for demand planning-processen, og høj kvalitet i data kræver automatisering. Det er en af gevinsterne ved at bruge en specialist som Sophub, der kommer ind i billedet, fordi de tilbyder en fuldt digitaliseret platform, der integreres i Royal Unibrews eksisterende demand planning system SAP APO.
Han fremhæver desuden to målsætninger for 2022, som han og hans hold stræber imod:
1: Vi skal være de bedste til at planlægge og eksekvere kampagner
”Vi skal blive endnu bedre til kampagner - en stor del af Royal Unibrews salg sker via kampagner, så de har stor indflydelse på demand planning og S&OP. Det omfatter for eksempel overblik over aktuelle forsyningsflaskehalse og synliggørelse af disse flaskehalse overfor salgsafdelingen og vores ledelse”, fortæller Mikel Fournaise. Han fortæller også, at ”kampagner skal planlægges ned på hver enkelt uge, og for at vores logistik kan fungere optimalt, er vi nødt til at vide om, det er til Netto, Fakta eller Lidl, vi skal levere. Det er jo ikke små mængder, vores gode kollegaer i logistik, sender ud til vores kunder hver uge. Alene på Pepsi Max, der er blevet den største sodavand i Danmark, leverer vi mellem 2.500 til 4.000 paller om ugen - det er 100 lastbiler hver uge”.
Læs også: Planlægning skal balancere ordrevækst og forsyningskvaler
2: Tæt integration til finans
”Vores arbejde i demand planning er i høj grad at kvantificere salgs- og marketingafdelingens planer, men vi ønsker også at have tættere integration med vores finansafdeling. Vores demand planer og deres arbejde med budget - financial forecasting - og estimater har stor synergi. Det skal vi udnytte, så vi i højere grad kan skabe en direkte kobling mellem forecast præcision og vores finansielle mål på omsætning og profit. Det øger incitamentet for alle parter i vores S&OP proces, og det er noget, vi skal kunne levere”, fortæller Mikkel Fournaise.
40 procent vækst og 80 procent forecast-præcision
Royal Unibrew har i løbet af det seneste årti opkøbt og overtaget mere end 15 brands inden for øl & læskedrikke. Royal Unibrew er til stede i Vesteuropa, Finland & de baltiske lande og yderligere 65 markeder i Nord- og Sydamerika, Afrika, Asien og Europa. Virksomheden leverede i regnskabsåret 2021 en omsætningsvækst på +20 procent og en bundlinjevækst på tæt på +9 procent for hele gruppen.