Planlægning skal balancere ordrevækst og forsyningskvaler

Proaktiv planlægning giver højere resiliens og lavere bullwhip-effekt i Dinex’ forsyningskæde. Men det er ikke let i en tid, hvor ordrebøgerne bugner, og forsyningerne halter samt stiger i pris. Sales & operations planning er det væsentligste redskab.

”Vi har også lagt en toårig horisont ind i vores S&OP, hvor vi ser på vores værdikæder med det lange lys. Kan alle dele af værdikæden følge med udviklingen på længere sigt? Skal vi investere i nye maskiner og teknologier? Det involverer scenario-planlægning samt tværfaglige input på tværs af vores organisation", fortæller Mads Kaa Schou Nielsen. Foto: Dinex.

22.03.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Rundt omkring i verden kører lastbiler og andre tunge køretøjer i byggeindustri og landbrug rundt med udstødningssystemer samt partikelfiltre, der er produceret af den danske virksomhed Dinex med hovedsæde i Middelfart. Dinex betragter sig selv som en cleantech-virksomhed og har en erklæret målsætning om at levere ren luft til hele verden.

Markedet for udstødningssystemer til tunge køretøjer er et komplekst marked under hårdt pres for at levere stadig mere innovative systemer, der renser forbrændingsmotorernes udstødning. Dinex’ marked er groft sagt delt op i to segmenter, nemlig OEM og AEM. OEM er produktion af systemer, der indgår direkte i forskellige køretøjsproducenters færdige produkt; og AEM er reservedele til eftermarkedet. Mads Kaa Schou Nielsen er ansvarlig for den globale forsyningskæde i Dinex’ OEM-division.

Vores S&OP-proces er det primære værktøj til at opsamle data og træffe de rigtige beslutninger, så vi hele tiden kan balancere efterspørgsel med kapacitet og forsyninger”, fortæller Mads Kaa Nielsen. Foto: Dinex..

Resiliens, ordrevækst og forsyningskvaler
”Vores største udfordring er at sikre resiliens i vores forsyningskæde. Man kan sige, at baggrunden for udfordringen er et luksusproblem, fordi vi oplever stærk stigning i efterspørgslen. Det er en udfordring for os at få nok produkter ud af vores kapacitet”, fortæller han og supplerer:

”Vi har samtidig udfordringer på forsyningssiden. Vores leverandører i Kina er lige nu belastet af Kinas nul-covid-19 politik, som forstyrrer leverancer ganske meget. Derudover er der flaskehalse-problemer i europæiske havne og logistik-knudepunkter, corona-forstyrrelser i produktionen, almindelige nedbrud af maskiner og ikke mindst mangel på ressourcer som for eksempel stål og mikrochips”.

Læs også: Skarpere lager kan løfte bæredygtighed markant

Holder øje med mulige bullwhip-effekter
Han fremhæver også, at Dinex har særlig opmærksomhed på om, der er såkaldte bullwhip-effekter på spil. Bullwhip-effekter er også kendt som Forrester-effekter og dækker over, at der kan opstå en kunstig forstærkning af efterspørgsel i en forsyningskæde, fordi hvert led i kæden opbygger sikkerhedslagre. Sammenlagt kan det give meget betydelige opbygninger af sikkerhedslagre, som på et tidspunkt, når sikkerhedslagrene når et vist niveau, vil skabe store og forstyrrende udsving i hele forsyningskæden.

”Vi kan ikke sige noget med sikkerhed, men vi er opmærksomme på, at der kan være bullwhip-effekter på spil i vores forsyningskæde – altså en vis hamstring af materialer og produkter for at være på den sikre side. Vi har et tæt samarbejde med mange af vores OEM-kunder, og vi arbejder hele tiden på at opnå endnu mere gennemsigtighed i deres forecasts og ordresituation. Vores S&OP-proces er det primære værktøj til at opsamle data og træffe de rigtige beslutninger, så vi hele tiden kan balancere efterspørgsel med kapacitet og forsyninger”, fortæller Mads Kaa Nielsen.

Om Mads Kaa Schou Nielsen

  • Aktuel position: Global Supply Chain & VSM Manager – OEM, Dinex.
  • Uddannelse: Diplomingeniør fra SDU og i gang med MBA på SDU.
  • Erhvervserfaring: 5 års erfaring fra forskellige ansvarsområder i Dinex Supply Chain. Flere års erfaring som lagermedarbejder hos BC Catering og som logistikassistent hos Ikea.

Ser to år frem i tiden
Han peger også på, at Dinex både arbejder med løbende at undersøge alternativer i deres leverandørbase og at overgå til mere regional sourcing for at reducere leveringstider, klimabelastning og risici.

”Vi har også lagt en toårig horisont ind i vores S&OP, hvor vi ser på vores værdikæder med det lange lys. Kan alle dele af værdikæden følge med udviklingen på længere sigt? Skal vi investere i nye maskiner og teknologier? Det involverer scenario-planlægning samt tværfaglige input på tværs af vores organisation. Her ser vi på, hvad der sker hos vores kunder og kunders kunder, på generelle tendenser og samler op på vores egen viden opsamlet internt. Vi har utrolig meget viden internt, som vi hele tiden forsøger at blive bedre til at indsamle, strukturere og analysere på”, fortæller han.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema om planlægning 2022

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
ISO 14001: Webinar netværk

Der opleves et øget fokus på klima, ESG, bæredygtighed og miljø. ISO 14001 indeholder mange elementer, som kan bruges netop i disse opgaver.

Dato

21.11.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online