Planlægning skal balancere ordrevækst og forsyningskvaler

Proaktiv planlægning giver højere resiliens og lavere bullwhip-effekt i Dinex’ forsyningskæde. Men det er ikke let i en tid, hvor ordrebøgerne bugner, og forsyningerne halter samt stiger i pris. Sales & operations planning er det væsentligste redskab.

”Vi har også lagt en toårig horisont ind i vores S&OP, hvor vi ser på vores værdikæder med det lange lys. Kan alle dele af værdikæden følge med udviklingen på længere sigt? Skal vi investere i nye maskiner og teknologier? Det involverer scenario-planlægning samt tværfaglige input på tværs af vores organisation", fortæller Mads Kaa Schou Nielsen. Foto: Dinex.

22.03.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Rundt omkring i verden kører lastbiler og andre tunge køretøjer i byggeindustri og landbrug rundt med udstødningssystemer samt partikelfiltre, der er produceret af den danske virksomhed Dinex med hovedsæde i Middelfart. Dinex betragter sig selv som en cleantech-virksomhed og har en erklæret målsætning om at levere ren luft til hele verden.

Markedet for udstødningssystemer til tunge køretøjer er et komplekst marked under hårdt pres for at levere stadig mere innovative systemer, der renser forbrændingsmotorernes udstødning. Dinex’ marked er groft sagt delt op i to segmenter, nemlig OEM og AEM. OEM er produktion af systemer, der indgår direkte i forskellige køretøjsproducenters færdige produkt; og AEM er reservedele til eftermarkedet. Mads Kaa Schou Nielsen er ansvarlig for den globale forsyningskæde i Dinex’ OEM-division.

Vores S&OP-proces er det primære værktøj til at opsamle data og træffe de rigtige beslutninger, så vi hele tiden kan balancere efterspørgsel med kapacitet og forsyninger”, fortæller Mads Kaa Nielsen. Foto: Dinex..

Resiliens, ordrevækst og forsyningskvaler
”Vores største udfordring er at sikre resiliens i vores forsyningskæde. Man kan sige, at baggrunden for udfordringen er et luksusproblem, fordi vi oplever stærk stigning i efterspørgslen. Det er en udfordring for os at få nok produkter ud af vores kapacitet”, fortæller han og supplerer:

”Vi har samtidig udfordringer på forsyningssiden. Vores leverandører i Kina er lige nu belastet af Kinas nul-covid-19 politik, som forstyrrer leverancer ganske meget. Derudover er der flaskehalse-problemer i europæiske havne og logistik-knudepunkter, corona-forstyrrelser i produktionen, almindelige nedbrud af maskiner og ikke mindst mangel på ressourcer som for eksempel stål og mikrochips”.

Læs også: Skarpere lager kan løfte bæredygtighed markant

Holder øje med mulige bullwhip-effekter
Han fremhæver også, at Dinex har særlig opmærksomhed på om, der er såkaldte bullwhip-effekter på spil. Bullwhip-effekter er også kendt som Forrester-effekter og dækker over, at der kan opstå en kunstig forstærkning af efterspørgsel i en forsyningskæde, fordi hvert led i kæden opbygger sikkerhedslagre. Sammenlagt kan det give meget betydelige opbygninger af sikkerhedslagre, som på et tidspunkt, når sikkerhedslagrene når et vist niveau, vil skabe store og forstyrrende udsving i hele forsyningskæden.

”Vi kan ikke sige noget med sikkerhed, men vi er opmærksomme på, at der kan være bullwhip-effekter på spil i vores forsyningskæde – altså en vis hamstring af materialer og produkter for at være på den sikre side. Vi har et tæt samarbejde med mange af vores OEM-kunder, og vi arbejder hele tiden på at opnå endnu mere gennemsigtighed i deres forecasts og ordresituation. Vores S&OP-proces er det primære værktøj til at opsamle data og træffe de rigtige beslutninger, så vi hele tiden kan balancere efterspørgsel med kapacitet og forsyninger”, fortæller Mads Kaa Nielsen.

Om Mads Kaa Schou Nielsen

  • Aktuel position: Global Supply Chain & VSM Manager – OEM, Dinex.
  • Uddannelse: Diplomingeniør fra SDU og i gang med MBA på SDU.
  • Erhvervserfaring: 5 års erfaring fra forskellige ansvarsområder i Dinex Supply Chain. Flere års erfaring som lagermedarbejder hos BC Catering og som logistikassistent hos Ikea.

Ser to år frem i tiden
Han peger også på, at Dinex både arbejder med løbende at undersøge alternativer i deres leverandørbase og at overgå til mere regional sourcing for at reducere leveringstider, klimabelastning og risici.

”Vi har også lagt en toårig horisont ind i vores S&OP, hvor vi ser på vores værdikæder med det lange lys. Kan alle dele af værdikæden følge med udviklingen på længere sigt? Skal vi investere i nye maskiner og teknologier? Det involverer scenario-planlægning samt tværfaglige input på tværs af vores organisation. Her ser vi på, hvad der sker hos vores kunder og kunders kunder, på generelle tendenser og samler op på vores egen viden opsamlet internt. Vi har utrolig meget viden internt, som vi hele tiden forsøger at blive bedre til at indsamle, strukturere og analysere på”, fortæller han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema om planlægning 2022

Relateret indhold

11.03.2025SCM.dk

Hvordan griber virksomheder helt konkret forecasting-processen an?

06.02.2025SCM.dk

SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

20.12.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Stamdata og konkurrenceevne

11.11.2024Intempus ApS

Sponseret

GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed

08.11.2024Intempus ApS

Sponseret

Digital tidsregistrering: Nøglen til ressourceoptimering og overholdelse af nye lovkrav

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle