Robotvirksomheder vil indtage nye markeder sammen
Herhjemme er de konkurrenter, men i kampen for at stå stærkere på udenlandske eksportmarkeder står danske robotvirksomheder sammen. Det sker gennem det nye projekt RoboExport.
Fakta om RoboExport
- Projektet løber fra 2016 til 2018.
- Målet er at øge virksomhedernes eksport med mindst 96 millioner kroner inden for de næste år, samt at skabe minimum 64 nye stillinger.
- Bag projektet står Industriens Fond med en bevillig på 4,2 millioner kroner.
- Væksthus Syddanmark, Væksthus Hovedstaden, Væksthus Sjælland, RoboCluster, Blue Ocean Robotics, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på Syddansk Universitet, samt Udenrigsministeriets innovationscentre i München og San Francisco er partnere i projektet.
Der er et potentiale i danske virksomheder, der producerer specialløsninger med robot- og automationsteknologi til industrien, vurderer eksperter. Et uudnyttet potentiale.
Men det skal et nyt projekt lave om på. RoboExport, som projektet er blevet døbt, har som formål at udnytte robotvirksomhedernes eksportpotentiale gennem fælles indsats fra både robotvirksomheder og offentlige institutioner. Industriens Fond har valgt at støtte projektet, mens Væksthuset Danmark er tovholder og blandt andre virksomhederne RoboCluster og Blue Ocean Robotics er samarbejdspartnere.
Læs også: Minister: vi skal støtte robotudvikling i Danmark
RoboExport vil mere konkret hjælpe 20 små og mellemstore danske virksomheder i robot- og automatiseringsbranchen ud på nye markeder.
Danske robotløsninger er internationalt anerkendt for deres høje standard og potentialet for eksport er stort. Gennem projektet RoboExport vil Industriens Fond støtte arbejdet med at skalere og konvertere de løsninger, der ligger i robotvirksomhedernes aktuelle systemsalg, så de får karakter af salg af selve systemet som værende et standardprodukt, siger Mads Lebech, administrerende direktør for Industriens Fond, og tilføjer:
Ydermere skal projektet udvikle en skalérbar model for eksport, som kan benyttes af de danske robotvirksomheder så de, i fællesskab, kan gøre sig gældende på udenlandske markeder.
Læs også: Vækstplan med robotter og Industri 4.0
Pernille Kjær, projektleder og vækstkonsulent i Væksthus Syddanmark, forklarer endvidere, at selvom virksomhederne har travlt i dag, må udenlandske eksportmarkeder ikke overses, da det er her, de har mulighed for at høste stordriftsfordele af allerede udviklede løsninger - og dermed mulighed for at vokse.
Hvis danske robot-integratorer skal vokse, så skal de ud på eksportmarkedet, siger Pernille Kjær, Vi hjælper dem med hvordan.
-CHM