Råd: Styrelse og EU undervurderer el-lastbilens fremtid
Hver fjerde lastbil i Danmark er en el-lastbil i 2030, og mere end halvdelen af alle lastbiler er elektrificeret i 2035. Det fremgår af et nyt fremskrivningsnotat fra Rådet for Grøn Omstilling
Omstillingen til el-lastbiler kommer til at gå hurtigt i Danmark, også langt hurtigere end der lægges op til i Energistyrelsens ’Klimastatus og -fremskrivning 2023’. Det viser et nyt notat fra Rådet for Grøn Omstilling.
EU-Kommissionens nye forslag om 90 procent klimamål i 2040 undervurderer også udviklingen. Forslaget vil i praksis betyde, at mindst 40 procent af lastbiler skal være elektriske i 2040 i hele Europa, hvilket er betydeligt lavere end Rådet for Grøn Omstilling forventer kommer til at ske i Danmark.
Rådet for Grøn Omstilling beskriver i notatet, hvor mange elektriske lastbiler, der kommer ud på vejene i Danmark i 2024-2035. Årsagen er, at Energistyrelsens fremskrivning er på afveje, siger Daria Rivin, seniorrådgiver hos Rådet for Grøn omstilling.
Læs også: Værdikæden der giver mere end, den tager – del 1
”De officielle tal i klimafremskrivningen fra 2023 undervurderer markant salget af el-lastbiler. Allerede nu er salget 5-6 år længere fremme end forventet. Derfor er der brug for et mere realistisk bud på udviklingen, så vognmænd og virksomheder ikke foranlediges til at tro, at omstillingen først kommer til at tage fart efter 2030,” siger Daria Rivin.
Hver 16. var en ellastbil
Energistyrelsen forventede i klimafremskrivningen fra 2023 kun, at 1,5 procent af salget i 2023 var el-lastbiler. Men salget endte på hele 6,3 procent. Det svarer til at hver 16. lastbil, der blev solgt i Danmark i 2023, var en el-lastbil. Samtidig forventer klimafremskrivningen, at der slet ikke bliver solgt en eneste el-lastbil i 2024.
”EU har skærpet CO2-kravene til nye lastbiler med 50 procent i 2030. I år kommer der lastbiler på markedet, der kan køre 500 km på en opladning, og senere i år kommer en ny ladestandard, hvor en el-lastbil kan lade fra 20-80 procent på 30 minutter. Alt dette betyder, at der hurtigere kommer god økonomi i en el-lastbil, og at vi får en betydeligt højere hastighed i omstillingen,” siger Daria Rivin.
21 eller 53 procent?
Af samme grund har Rådet for Grøn Omstilling også betydeligt højere forventninger til, hvor mange el-lastbiler der samlet set vil være i Danmark frem mod 2035. Næsten hver fjerde lastbil (23 procent) forventer Rådet for Grøn Omstilling er en el-lastbil, mens Energistyrelsen i sin fremskrivning kun forventer små 4 procent I 2035 forventer de at 1 ud af 5 (21 procent) lastbiler er en el-lastbil, hvor Rådet for Grøn Omstilling forventer, at halvdelen af alle lastbiler er el-lastbiler (cirka 53 procent).
Læs også: Værdikæden der giver mere end, den tager – del 2
”En ting er, hvad vi forventer der bliver solgt af elektriske lastbiler; en anden ting er, hvad der er nødvendigt – dels for at lastbilproducenterne kan leve op til EU's CO2-krav til nye tunge køretøjer og dels for at leve op til EU’s klimamål. Vores fremskrivning er i overensstemmelse med begge dele,” siger Daria Rivin.
Selvom Rådet for Grøn Omstilling ser en hurtig udvikling for sig, er der stadig brug for en række politiske initiativer for at sikre en hurtig omstilling.
”Vi har brug for større støttepuljer til el-lastbiler for bedre at matche de betydelige beløb, der gives i vores nabolande. Større byer skal kunne etablere nulemissionszoner. Og el skal ligestilles med biobrændstoffer som transportdrivmiddel,” slutter Daria Rivin.
Rådet for Grøn Omstilling arbejder for en hurtig elektrificering af vejtransporten.
/pbh