QR-koder vinder indpas
Stregkoderne Quick Response (QR) koder stiger i popularitet og anvendelse blandt nordamerikanske og europæiske forbrugere, viser undersøgelse.
15 procent svarer, at de anvender QR-koder, og ser vi på svarene fra de 18 til 34 årige er tallet 27 procent. Det viser en undersøgelse foretaget af Pitney Bowes blandt 2000 nordamerikanske og 3000 tyske, franske og engelske forbrugere.
De nordamerikanske forbrugere er en smule foran europæerne i anvendelse af QR koder, hvilket hænger sammen med, at 19 procent af den nordamerikanske befolkning har en smartphone, hvor tallet i England er 15, Tyskland 14 og i Frankrig 12 procent. Der er to interessante aspekter i QR koder som marketingværktøj.
Online og offline
For det første bygger QR-koder bro mellem digitale og traditionelle eller online og offline kanaler. De skaber værdi for begge kanaler og gør brug af den mobile kanal, som i højt tempo er på vej til at etablere sig som forbrugernes foretrukne kanal.
Det er i første omgang sket ved at forbrugere har reageret på QR-koder i magasiner, på emballager og i direct marketing breve. Her har de aktiveret QR koden med deres smartphone, og målet for både afsender og modtager er, at forbrugeren skal opnå en udvidet kunde- og købsoplevelse. Forbrugerens gevinst kan være specielle kuponer, mere teknisk information, loyalitetsbelønning eller andre former for intelligente interaktioner.
Måling og big data
For det andet giver QR-koder anvendt i sammenhæng med en marketingkampagne store muligheder for at måle effekten. Efterhånden som marketing får styr på brug af big data, giver QR-koder fuld gennemsigtighed i kundens vej på tværs af kanaler til et køb eller en kundeoplevelse af en slags.
FAKTA
Hvad er QR koder?
QR-Code er en form for todimensionel "streg"-kode også kaldet en matrix-kode, som blev udviklet i 1994 af den japanske virksomhed Denso-Wave. "QR" er et akronym for quick response (engelsk for "hurtigt svar"), hvilket afspejler den oprindelige intention om at gøre QR-koder nemme og hurtige at aflæse.
Koden er "fri" i den henseende, at Denso-Wave har frigivet specifikationen bag systemet, og ikke agter at håndhæve deres patent-rettigheder over det. Til gengæld forlanges det, at alle, som benytter systemet, akkrediterer virksomheden med teksten "QR code is trademarked by Denso Wave, inc."
Den oprindelige idé bag stregkoderne var, at de skulle bruges i produktionen af biler, hvor komponenterne til bilerne blev forsynet med disse stregkoder, så robotter m.v. automatisk kunne genkende dem. Efterhånden har det fået en bred anvendelse uden for bilfabrikkerne og bruges til en lang række andre formål: Postadresser, URL'er til hjemmesider, telefonnumre, e-mail-adresser og lignende i aviser, tidsskrifter, reklamer, på vejskilte, på visitkort og utallige andre steder.
Kilde: Wkipedia.org