QR-koder vinder indpas

Stregkoderne Quick Response (QR) koder stiger i popularitet og anvendelse blandt nordamerikanske og europæiske forbrugere, viser undersøgelse.

27 procent af nordamerikanske og europæiske forbrugere mellem 18 og 34 år anvender i dag QR koder på deres smartphone. Foto: Funbeach.com. .

19.02.2013

SCM.dk

15 procent svarer, at de anvender QR-koder, og ser vi på svarene fra de 18 til 34 årige er tallet 27 procent. Det viser en undersøgelse foretaget af Pitney Bowes blandt 2000 nordamerikanske og 3000 tyske, franske og engelske forbrugere.

De nordamerikanske forbrugere er en smule foran europæerne i anvendelse af QR koder, hvilket hænger sammen med, at 19 procent af den nordamerikanske befolkning har en smartphone, hvor tallet i England er 15, Tyskland 14 og i Frankrig 12 procent. Der er to interessante aspekter i QR koder som marketingværktøj.

Online og offline
For det første bygger QR-koder bro mellem digitale og traditionelle eller online og offline kanaler. De skaber værdi for begge kanaler og gør brug af den mobile kanal, som i højt tempo er på vej til at etablere sig som forbrugernes foretrukne kanal.

Det er i første omgang sket ved at forbrugere har reageret på QR-koder i magasiner, på emballager og i direct marketing breve. Her har de aktiveret QR koden med deres smartphone, og målet for både afsender og modtager er, at forbrugeren skal opnå en udvidet kunde- og købsoplevelse. Forbrugerens gevinst kan være specielle kuponer, mere teknisk information, loyalitetsbelønning eller andre former for intelligente interaktioner.

Måling og big data
For det andet giver QR-koder anvendt i sammenhæng med en marketingkampagne store muligheder for at måle effekten. Efterhånden som marketing får styr på brug af big data, giver QR-koder fuld gennemsigtighed i kundens vej på tværs af kanaler til et køb eller en kundeoplevelse af en slags.

Hent den fulde rapport

FAKTA
Hvad er QR koder?
QR-Code er en form for todimensionel "streg"-kode – også kaldet en matrix-kode, som blev udviklet i 1994 af den japanske virksomhed Denso-Wave. "QR" er et akronym for quick response (engelsk for "hurtigt svar"), hvilket afspejler den oprindelige intention om at gøre QR-koder nemme og hurtige at aflæse.

Koden er "fri" i den henseende, at Denso-Wave har frigivet specifikationen bag systemet, og ikke agter at håndhæve deres patent-rettigheder over det. Til gengæld forlanges det, at alle, som benytter systemet, akkrediterer virksomheden med teksten "QR code is trademarked by Denso Wave, inc."

Den oprindelige idé bag stregkoderne var, at de skulle bruges i produktionen af biler, hvor komponenterne til bilerne blev forsynet med disse stregkoder, så robotter m.v. automatisk kunne genkende dem. Efterhånden har det fået en bred anvendelse uden for bilfabrikkerne og bruges til en lang række andre formål: Postadresser, URL'er til hjemmesider, telefonnumre, e-mail-adresser og lignende i aviser, tidsskrifter, reklamer, på vejskilte, på visitkort og utallige andre steder.
Kilde: Wkipedia.org

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online