QR-koder øger gennemsigtighed i tunproduktion
Gennemsigtighed kan føre til bæredygtig udvikling, mener Coop. Derfor giver de nu forbrugerne større indblik i tunproduktionen gennem QR-koder på tundåsen. Målet er at udvide praksissen til en række andre varegrupper i Coops butikker.
Du går ned i dit lokale supermarked for at købe ind. Du skal have tun til aftensmad og scanner valgmulighederne på hylden foran dig med øjnene. Derefter tager du din telefon frem og scanner så QR-koden bag på dåsen med telefonens øjne: kameraet. Frem springer en forklaring på, hvilke forhold tunen er produceret under: Tunens rejse fra hav til hylde. Du kan nu træffe et mere oplyst valg om hvilken tun, du egentlig har lyst til at købe.
Ovenstående scenarie bliver nu virkelig i Coops butikker, hvor MSC mærkede dåsetun bliver udstyret med QR-koder, så kunderne kan få indblik produktionsforholdene. Det er første vare som Coop påfører en sådan QR-kode – men det bliver formentlig ikke den sidste.
Gennemsigtighed skal avle bæredygtighed
Tiltaget skal sikre en gennemsigtig for kunderne, som ellers kan have svært ved at forstå, hvilken rejse tunen går gennem, før den lander på deres middagsbord, på grund af komplekse forsyningskæder.
"At vi via teknologi nu gør tunens rejse tilgængelig for vores kunder, er et stort skridt i denne industri, og vi håber det vil skabe øget tryghed omkring varen. Tunindustrien er desværre kendt som en branche, med overfiskeri, dårlige arbejdsforhold og snyd i fiskeriet. Det er derfor oplagt at starte med brugen af QR-koder på dåsetun, der bidrager til øget transparens i netop denne industri," siger ansvarlighedsdirektør i Coop, Signe D. Frese. "QR-koden giver ikke kun øget transparens for kunderne, men skaber også et øget incitament for bæredygtig produktion på hele tunens rejse."
I Coop vil man nu kigge på hvilke andre varegrupper, hvor denne teknologi kunne gøre en forskel for industrien og kunderne.
- KCP