PwC: En digital leverandørkæde har aldrig været mere relevant
Danmark halter efter de øvrige nordiske lande i forhold til digital modenhed i leverandørkæden. Det kan få stor betydning for virksomhedernes evne til at tilpasse sig uforudsigelige hændelser som coronakrisen, viser en ny rapport fra PwC.
‘Connected and autonomous supply chan ecosystems 2025’ er navnet på en ny rapport fra rådgivningsvirksomheden PwC, der gennem 1.601 interviews fra 33 lande fordelt på syv forskellige industrier, undersøger virksomhedernes digitalisering af leverandørkæden.
Læs også: Seks virksomheder fortæller om digitalisering af forsyningskæden
Rapporten viser, at 48 procent af de danske virksomheder følger den digitale udvikling, mens hver fjerde virksomhed arbejder innovativt med digitaliseringsprocesser.
Det er under det nordiske niveau, hvor 55 procent af virksomhederne i højere grad følger den digitale udvikling, mens 34 procent arbejder mere innovativt med digitale løsninger.
“Vores undersøgelse viser, at graden af digitalisering har en stor indvirkning på virksomhedens leverandørkæde og evne til at tilpasse de enkelte forsyningsled i forhold til omkostninger og risikostyring, samt deres evne til at være robust over for uforudsigelige hændelser. Derfor har det stor betydning, hvorvidt virksomheder arbejder digitalt med deres leverandørkæder”, siger Jesper Vedsø, partner i PwC.
COVID-19-krisen stiller store krav til leverandørkæden
Både globale og danske virksomheder får i øjeblikket udfordret leverandørkædens effektivitet og robusthed på grund af coronakrisen, som medfører store tilpasningskrav til virksomhederne.
“COVID-19 har vendt op og ned på de globale logistikkæder og givet store forstyrrelser i mange virksomheders leverandørkæder, hvor hastighed, agilitet og fleksibilitet er vigtigere end nogensinde. Og her kan en digitaliseret leverandørkæde gøre en stor forskel for virksomhederne”, siger Jesper Vedsø.
Undersøgelsen viser desuden, at blot tre procent af de danske virksomheder har en fra-start-til-slut-styring af deres leverandørkæde, mens 43 procent har et internt integreret samarbejde på tværs af alle afdelinger.
Kunstig intelligens giver optimering
Samtidig viser undersøgelsen en tendens til, at flere og flere virksomheder vil have fuld kontrol og gennemsigtighed over alle led i leverandørkæden. Kun 33 procent af alle virksomheder har dog opnået fuld gennemsigtighed over hele leverandørkæden.
“Det væsentligste ved at have kontrol og gennemsigtig er, at virksomheden kan få oplysninger om de finansielle, logistiske og produktmæssige forhold i realtid. På den måde kan virksomheden skabe et digitalt realtidsbillede af selve processen og ved hjælp af kunstig intelligens identificere særlige risiciområder og optimeringsmuligheder”, siger Jesper Vedsø.
Læs også: Krise giver robotter et skub fremad
Han henviser til, at en stor del af virksomhederne allerede er begyndt at arbejde med kunstig intelligens og dataanalyse. Virksomhederne bruger det som værktøj til at træffe bedre beslutninger og optimere deres forsyningskæde, og syv ud af ti globale virksomheder svarer i undersøgelsen, at de arbejder med kunstig intelligens i mindst ét led i forsyningskæden.
- HCL