15.11.2022 | Branchenyt
Case: Procesoptimering har elimineret spildtid og plukfejl hos Heka Dental
Indhold fra partner Hvad er dette?
Produktionsvirksomheden Heka Dental designer og producerer tandlægeunits, som sælges i Danmark og i det meste af verden. Med ambitionen om at skabe konkurrencemæssige fordele, har Heka Dental indgået et samarbejde med it-virksomheden Delfi Technologies
Produktionsvirksomheden Heka Dental designer og producerer tandlægeunits, som sælges i Danmark og i det meste af verden. Med ambitionen om at skabe konkurrencemæssige fordele, har Heka Dental indgået et samarbejde med it-virksomheden Delfi Technologies for at digitalisere lageret og optimere vigtige arbejdsprocesser.
Heka Dental, der blev grundlagt i 1965, har gennem mange år produceret tandlægeunits og leveret dele til tandlæger over hele verden. Langt størstedelen af unitterne bliver solgt til udlandet og består af mange forskellige optioner. Virksomheden havde et ønske om at optimere arbejdsgange i produktionen og på lageret med et nyt moderne system, der samtidig kunne effektivisere tidskrævende arbejdsprocesser.
Derfor har Heka Dental implementeret en ny digital scannerløsning, der består af Android håndterminaler (model: Delfi PM85) og specialudviklet software fra Delfi Technologies. Den nye løsning er fuldt integreret i virksomhedens ERP-system og holder styr på alle produktionsled samt virksomhedens varelager. Alene varelageret består af op mod 9.000 forskellige små dele, der bruges til produktion af de højteknologiske tandlægeunits.
Digitalisering skaber konkurrencemæssige fordele
Samarbejdet med Delfi Technologies har hjulpet Heka Dental med at digitalisere virksomheden, hvor den nye digitale scannerløsning har effektiviseret en bred vifte af vigtige arbejdsprocesser med alt fra scanning af varer til brug af stregkoder og labeludskrift. Det har blandt andet givet virksomheden følgende fordele:
- Bedre overblik og planlægning
- Eliminering af spildtid
- Væsentlig reduktion i plukfejl
- Lettere varemodtagelse
- Hurtigere vareopslag
- Vi har valgt at digitalisere vores lager og processer for at optimere og samtidig skabe konkurrencemæssige fordele for Heka Dental. Her hjælper den nye scannerløsningen os med at styre vores produktion og lager, forklarer Gitte Nielsen, der er produktionschef hos Heka Dental og fortsætter:
- Delfi Technologies har været dygtige til at sætte sig ind i vores processer og omsætte nuværende flows til digitale løsninger.
En mere effektiv varemodtagelse
Med det tidligere system savnede virksomheden et bedre overblik i varemodtagelsen, så man kunne eliminere spildtid og foretage en hurtigere varemodtagelse. Den nye løsning har et varemodtagelsesmodul i en app på håndterminalerne, som Delfi Technologies har udviklet.
Lagermedarbejderne kan hurtigt benytte håndterminalen til at slå en vare op for at finde dens nøjagtige lokation(er). På den måde kan man nemmere placere nye varer på korrekte lokationer.
- Vi kan arbejde langt mere effektivt i varemodtagelsen, da vi hurtigt kan scanne og registrere nyankomne varer, så snart de kommer indenfor porten. Her er det blevet nemmere at tildele varer en lokation på lageret, siger Jimmi Thorup Andersen, der er IT-implementeringsansvarlig for lageret hos Heka Dental.
På håndterminalerne har Heka Dental et overblik over samtlige indkøbsordrer og løsningen hjælper også med at styre planlægningen af salgsordrer, der nu ligger direkte på håndterminalerne i en prioriteret rækkefølge, hvor hasteordrer altid placeres øverst.
Stregkoder og labels skaber præcist overblik
Medarbejderne kan også benytte håndterminalerne til at printe en label med tilhørende stregkode og produktnavn. Denne stregkodelabel bliver så påsat kasserne for at skabe et hurtigt og præcist overblik.
Her benytter Heka Dental BarTender labelsoftware til at lave stregkoder og printe labels med de nøjagtige oplysninger såsom varenumre, serienumre, etc.
Hvis en medarbejder, ved en fejl, kommer til at plukke for mange, eller forkerte varer, vil håndterminalen fortælle, at der sker en fejl ved plukning. Når en vare er klar til afsendelse fra lageret, registreres længde, bredde og højde via scanning af den tilhørende stregkode, og en fragtlabel bliver automatisk udskrevet, så den er klar til afhentning.
- Vi er blevet moderniseret med en løsning, der har gjort vores dagligdag, struktur og overblik meget bedre i både produktion og på lageret, fortæller Jimmi Thorup Andersen.
Medarbejderne har også fået samlet forskellige kommunikationskanaler i håndterminalerne. Her har de nu deres personlige arbejdsmail tilknyttet hver håndterminal, så de ikke længere behøver at tjekke computeren for vigtige mails. Desuden kan medarbejderne nu også varetage telefonopkald via håndterminalen, og derved erstatter håndterminalen også de forhenværende mobiltelefoner, der blev anvendt.
Om Heka Dental
Heka Dental A/S har siden 1965 leveret units til tandlæger over det meste af verden og er i dag markedsledende leverandør af units til Skandinavien. Virksomheden er familieejet, og al produktion, udvikling og administration foregår i Danmark. Heka Dental tilpasser kvalitet og design til de individuelle krav, som deres kunder stiller. For at sikre den enkelte tandlæge den bedst mulige vejledning og information, varetages levering, installation og servicering af et omfangsrigt og veluddannet net af partnere.
Om Delfi Technologies
Delfi Technologies er en europæisk it-virksomhed, der udvikler og sælger stregkodeløsninger i forbindelse med vareregistrering og elektroniske hyldeforkanter - primært til detail-, lager og logistikbranchen, samt sundhedsvæsnet. Delfi Technologies er vokset markant de senere år og råder i dag over 110 medarbejdere med kontorer i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Italien og Vietnam.
Branchenyt

Case: Rigtig Kaffe får hjælp med dynamiske priser i showroom
Rigtig Kaffe har mere end 5.000 produkter i sortimentet på webshoppen. Selvom det kun er udvalgte produkter, som er udstillet i showroomet, gav det rigtig god mening for virksomheden at implementere digitale prisskilte.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Hobro Vinhandel digitaliserer butikken med elektroniske prisskilte
Den lokale vinbutik i Hobro har eksisteret i mere end 10 år. En vækstrejse er i gang og man er nu gået all in på digitalisering af butikken. Her er man gået fra at skrive prismærker i hånden til en fuldt ud digital løsning med komplet overblik og adgang t
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: HimmerLand Resort har vokseværk og digitale ambitioner
I Nordjylland finder man det luksuriøse resort HimmerLand. Udover nye aktiviteter og oplevelser er HimmerLands digitale ambitioner også i udvikling. Et af de nye initiativer er digitale skilte, der skal kommunikere med gæsterne på resortet.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Digitale prisskilte er en succes blandt baby- og børneudstyr hos Pixizoo
Onlinesuccessen Pixizoo er kommet for at blive. En ny kapitalindsprøjtning og nye tiltag skal være med til at realisere virksomhedens ambitiøse vækstmål på 20 procent om året, blandt andet ved hjælp af digitale prisskilte fra Delfi Technologies
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Supervin: Jyllands største vinbutik har succes med digitale prisskilte
I Hjørring bliver der langet masser af vin over disken hos Supervin. Virksomhedens populære webshop står for 90 procent af omsætningen, hvilket har krævet nye digitale initiativer i butikken. Supervin har derfor implementeret digitale prisskilte fra Delfi
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Ditur.dk: Nu med digitale priser i flagship-store i Århus
Vækstkometen Ditur, der er kendt fra blandt andet Løvens Hule, og en massiv tilstedeværelse på sociale medier, åbnede i 2021 den første forretning i Århus. For at synliggøre webpriser og kampagner i butikken, har Ditur implementeret digitale prisskilte
Indhold fra partner