Pepsi og Cola øger plastgenbruget
Der er mere genbrugsplast på vej ind i produktion og forsyningskæder hos både Pepsi og Coca-Cola. Førstnævnte vil bruge 35 procent mindre ny plast i 2025, mens rivalen netop har præsenteret en prøve på en flaske fremstillet med 25 procent havplast.
Læskedrikgiganten PepsiCo har annonceret et nyt bæredygtighedsmål på produktionsfronten, hvor man frem mod 2025 vil reducere brugen af ny plastik med 35 procent på tværs af alle sine mange drikkevarebrands, svarende til 2,5 mio. ton plast.
Læs også: Salling Group vil have mere genbrug og mindre plast i emballagen
Derudover vil Pepsi booste sin Sodastream-forretning, hvor forbrugeren selv fremstiller sin sodavand i flasker, der bruges igen og igen, hvilket man mener vil fjerne 67 mio. flasker fra markedet frem mod 2025.
”Selvom vores indsats langt fra er slut, så er det her et skridt mere på vejen i PepsiCos arbejde med at bidrage til at skabe en verden, hvor plastik aldrig bliver affald. I takt med at vi accelererer vores vækst, fortsætter vi med at gøre vigtige fremskridt i retning af en cirkulær økonomi for emballage, som er et ansvar vi taget meget alvorligt”, siger PepsiCos CEO, Ramon Laguarta.
Udmeldingen bygger oven på Pepsis eksisterende mål frem mod 2025 om 100 procent genanvendelig, kompostérbar eller bionedbrydelig emballage, og at øge brugen af genbrugsplast til 25 procent.
Teknologi med enormt potentiale
Også den historiske rival Coca-Cola rykker på plastikfronten. Den amerikanske mastodont brugte i 2017 tre millioner ton plastik til drikkevarebeholdere, og det tal vil man gerne nedbringe. Derfor har man netop præsenteret den første prøve på en flaske fremstillet med indsamlet havplast.
Selvom der kun er produceret 300 eksemplarer af flasken, så er det et vigtigt eksempel, påpeger selskabet, fordi den er den første plastikflaske nogensinde, hvor havplast er blevet genanvendt og brugt til fødevareindpakning.
Mere specifikt indeholder flasken ca. 25 procent plastik indsamlet fra Middelhavet og strande i regionen. ’Et lille skridt indtil videre, men teknologien bag har stort potentiale’, lyder det.
Det er således ikke helt nemt at få havplast ind i en forsyningskæde, hvor kvalitetskravene til emballagen er høje, og kvantiteten enorm. Men teknologien udvikler sig, så det nu er muligt at rense urenheder ud af affaldsplasten, så den i stedet for at ende på lossepladsen eller i et forbrændingsanlæg kan få nyt liv.
Med det nye bevis på teknologiens formåen ser Coca-Cola frem til at introducere genbrugsplasten i nogle af sine flasker fra næste år.
Læs også: HP og IKEA melder sig ind i kampen mod plastikforurening
”Forbedrede genbrugsteknologi er enormt spændende, ikke bare for os men for industrien og samfundet som helhed. De bringer visionen om et lukket plastikkredsløb tættere på, hvilket er grunden til, at vi investerer på området”, forklarer supply chain-direktør for Coca-Cola Western Europe, Bruno van Gompel.
-AK