Pakkedistributør sætter medarbejdere i front i ny brandingproces
Med temaet: ’Hos GLS bliver du ikke sat i en kasse’ lancerer GLS Denmark et nyt employer branding-univers, der skal øge kendskabet og synliggøre de mange muligheder, GLS som arbejdsplads har. I det nye univers præsenterer virksomhedens egne medarbejdere en arbejdsplads med hele pakken: fantastiske kolleger, gode arbejdsforhold og masser af udviklingsmuligheder.
At der er stor efterspørgsel på dygtige og kompetente medarbejdere, er noget de fleste virksomheder i Danmark kan mærke. Med GLS’ nye employer branding tiltag arbejdes der målrettet med at øge kendskabet til GLS, ikke bare som den velkendte pakkedistributør, men også som en moderne og innovativ arbejdsplads, hvor der er plads til alle, der kan og vil.
”Lige så mange steps, der er på pakkens rejse fra bestilling til levering, lige så mange forretningsområder er der i GLS. De fleste kender os fra checkout-flowet i deres webshops og for vores høje leveringskvalitet, men mulighederne i GLS som arbejdsplads skal nu helt frem i lyset”, fastslår HR manager, Mette Wienberg
Fundamentet for kampagnen er en kvalitativ analyse blandt egne medarbejdere. Her stod det klart, at medarbejderne i høj grad oplever, at der er plads og muligheder til at udvikle sig.
”Sidste år kom 25 procent af vores nyansatte fra anbefalinger fra vores kolleger, og i vores seneste trivselsmåling scorede vi højt på arbejdslyst. Det kan vi godt være stolte af, for det fortæller os, at vi har noget godt at tilbyde”, fortæller HR Manager, Mette Wienberg.
GLS Denmark beskæftiger over 375 funktionærer og 800 timelønnede fordelt på 13 afdelinger, 10 lokationer og mere end 60 nationaliteter. Alene i GLS’ IT-afdeling, en af Koldings største, arbejder næsten 60 specialister. For uanset om det handler om pakkeruter, driftssystemer eller GLS-appen, ligger der avancerede IT-systemer bag. På bare én pakke er der i gennemsnit 12-15 datapunkter, hvilket vidner om den kompleksitet og det setup, der knytter sig til hver eneste levering.
”Vi leverer vigtige pakker og ikke mindst forventningens glæde til tusindvis af danskere hver dag. Det kræver innovative løsninger og specialister inden for en lang række fagområder, og netop dét kommer vi til at sætte endnu mere fokus på, samt det gode kollegaskab og sammenhold der kendetegner GLS”, siger Mette Wienberg.
Alene det seneste år er 49 medarbejdere blevet forfremmet eller overflyttet, for i rekrutteringsprocessen lægger GLS vægt på potentialet.
”Vi kigger på det hele menneske, når vi ansætter. Du behøver ikke at kunne alt fra dag ét, for hvis vi kan se potentialet, investerer vi gerne i vores medarbejderes læring. Vi har en stærk læringskultur, og vi har aldrig haft så mange på kurser og uddannelse, som vi har i øjeblikket”, siger Mette Wienberg.
Læs også: Emissionsfrie leveringer kan være en realitet om få årtier
Netop udviklingsmuligheder, et stærkt sammenhold og gode arbejdsforhold fremhæves af medarbejderne selv, hvilket også er omdrejningspunkter i kampagnefilmen, som 45 medarbejdere deltager i.
”Det var vigtigt for os, at kampagnen giver et troværdigt billede af GLS som arbejdsplads – og den eneste måde vi kunne sikre os det på, var at spørge medarbejderne selv, hvad der definerer deres hverdag og kulturen i GLS. Derfor var det også helt naturligt, at vores egne medarbejdere blev stjernerne i kampagnen”, afslutter Marketing Project Manager, Bente Frank.
Employer branding-universet er den seneste tilføjelse til GLS’ brandrejse med nyt logo, farver & B2B-koncept. Indsatsen giver en ekstra dimension til brandet og er i tråd med den samlede kommunikationsindsats og mantraet: Er det vigtigt for dig, er det vigtigt for os.
- PiB