Emissionsfrie leveringer kan være en realitet om få årtier
GLS Denmark investerer løbende i CO2-reduktioner og klimakompensation. Målet er at fjerne alle miljøbelastende aktiviteter fra værdikæden, så virksomheden kan levere pakker emissionsfrit i 2045.
I en verden under konstant forandring har GLS Denmark grønne ambitioner for fremtidens pakkedistribution. Som en del af GLS-koncernens Climate Protect-strategi arbejder de på at reducere klimaaftrykket for at efterleve deres værdier samt imødekomme kundernes voksende interesse for ansvarlig pakkelevering, så de sammen kan passe på miljøet.
”I GLS arbejder vi hver dag på at forene vores passion for pakker med vores ønske om at beskytte vores miljø og klima. Vi har kigget på hele vores værdikæde for at finde ud af, hvor vi kan sætte ind og i hvilken rækkefølge. I en branche som vores er det ikke altid ligetil at gennemføre så store ændringer, men vi har allerede investeret i en lang række initiativer. Derfor forventer vi, at vi i 2045 kan indfri vores målsætning om at levere alle pakker emissionsfrit”, siger Managing Director i GLS Denmark, Steen Ravnsbæk Kristensen.
CO2-reduktion og klimakompensation
Ifølge Steen Kristensen er ambitionerne et resultat af de europæiske GLS-landes fælles klimastrategi bestående af en række målsætninger, der gradvist skal reducere CO2-udledningen. Climate Protect-strategien består nemlig af to grundprincipper. Det første skal reducere koncernens CO2-udledning, mens det andet klimakompenserer for koncernens samlede CO2-udledning i Europa, indtil det bliver teknologisk muligt at fjerne alle miljøbelastende aktiviteter.
”At omlægge vores del af værdikæden til at være 100 procent emissionsfri er ikke noget, vi kan gøre fra den ene dag til den anden. Derfor har det været vigtigt for os ikke bare at gå og vente. Vi har valgt at gøre det næstbedste – klimakompensere for den udledning, der er forbundet med at levere pakker. Det er et ansvar, vi tager på vores skuldre. Vi klimakompenserer uden ekstra omkostninger for vores kunder”, fortæller topchefen.
GLS-koncernen klimakompenserer gennem deres partnerskab med ClimatePartner ved at investere i certificerede miljø- og klimaprojekter, der beskytter lokale skovområder, sikrer vedvarende energi og hjælper lokalbefolkningen.
Læs også: Sønderborgvirksomhed vil levere pakker til amerikanere
Miljø- og klimahensyn er ikke nyt i GLS. Siden 2016 har virksomheden arbejdet med reduktion af forbrug og CO2-udledning. Ambitionen om et mere miljøvenligt GLS har allerede medført, at pakkedistributøren udelukkende bruger 100 procent certificeret grøn strøm på alle deres lokationer og tilpasser deres bygninger efter jævnlige energieftersyn. Det indebærer blandt andet udskiftning til varmepumper, hvor det ikke er muligt at tilslutte til fjernvarme, LED-belysning og solceller på tagene de steder, det er tilladt.
”Når man som os har mange lokationer, betyder små tiltag som for eksempel udskiftning til LED-belysning pludselig meget for det store billede. Derfor undersøger vi jævnligt, hvordan vi kan optimere vores energiforbrug på vores lokationer”, forklarer Steen Ravnsbæk Kristensen.
Et spørgsmål om infrastruktur
En omlægning af hele flåden af køretøjer er nødvendig for at indfri ønsket om at reducere CO2-udledningen. I 2035 skal 100 procent af de nyindkøbte transportkøretøjer derfor være nul- og lavemissionskøretøjer. Med 51 elbiler i flåden og ladestandere i hele landet har pakkedistributøren allerede gjort sig gode erfaringer, der gør det lettere, når endnu flere elbiler snart kommer til.
”Vores helt store udfordring er infrastrukturen og den teknologiske udvikling af elektriske vare- og lastbiler. Vi skal være sikre på, at vi ikke går på kompromis med vores leveringskvalitet, så minimum 98,6 procent af vores pakker fortsat når frem til deres modtager næste hverdag. Vi har allerede lært meget fra den nuværende flåde af elbiler, men vi skal undersøge, hvilke teknologier der bedst kan understøtte vores grønne omstilling”, siger Steen Ravnsbæk Kristensen.
- PiB