Optimering af logistik til Europas største bryggeri

Med ca. 50 milliarder drikkevarer i Europa hvert år har Coca Cola et imponerende fodfæste på markedet. Peter Bordum, der er Managing Director for ORTEC i Norden, oplyser, at Coca-Cola Hellenic har oprustet planlægningsredskaberne i samarbejde med moderselskabet.

Udgangspunktet var en flåde på 18.000 køretøjer, 71 fabrikker, 38.000 medarbejdere og 366 varehuse og distributionscentre, hvilket kan tage pusten fra de fleste. For Coca-Cola Hellenic er det virkeligheden, og væksten ser ud til at fortsætte. Derfor ønskede virksomheden at effektivisere arbejdsgangene.
’Opgaven til vores specialister var at forkorte såvel planlægningstiden som transporten, så Coca-Cola’s medarbejdere kunne nå mere på kortere tid’ siger Peter Bordum, og uddyber: ’Som vigtige sidegevinster skulle den smartere planlægning give besparelser på brændstofudgifterne og booste kundetilfredsheden’.

Nu kører chaufførerne den optimale rute
Målene var udfordrende iflg. Peter Bordum, eftersom Coca-Cola Hellenic havde specifikke krav til de forskellige markeder. Ikke alle lande i virksomheden havde en SAP-implementering på plads, så udrulning af en ERP-løsning var nøglen til at bygge fundamentet for datadrevne beslutningsprocesser. Virksomheden valgte at kombinere to løsninger fra ORTEC: I første omgang implementerede Coca-Cola Hellenic en Windows-baseret ORTEC-løsning til ruteplanlægning og optimering, ORTEC Route Scheduling, alt imens en SAP-implementering fandt sted på tværs af afdelingerne. De første af de 13 lande, der modtog ORTEC Route Scheduling, var Grækenland, Rumænien, Serbien, Kroatien og Polen. Denne løsning hjalp teamet med at planlægge de optimale ruter under hensyntagen til ordre-, kunde- og køretøjsspecifikke begrænsninger. Algoritmen beregner optimale ruter baseret på ordre og køretøjsdata, terminal/depotinformation, transportomkostninger og takster samt chaufførplaner og driftstider. Resultatet er en optimeret ruteplanlægning, der kan driftsafvikles effektivt og omkostningsbesparende.

’Opgaven til vores specialister var at forkorte såvel planlægningstiden som transporten, så Coca-Cola’s medarbejdere kunne nå mere på kortere tid’ siger Peter Bordum, der er Managing Director for ORTEC i Norden'..

Gennemtænkt løsning giver værdifuld indsigt
Via ruteplanen og løbende datainput har planlæggerne meget bedre oversigt over transport- og planlægningsomkostningerne, kørte kilometer og mulige leveringstider. Løsningen håndterer også returtransport og andre  faktorer, der påvirker ruteplanen. Efter afsluttet udrulning af SAP ERP, besluttede Coca-Cola Hellenic at erstatte den Windows baserede ORTEC Route Scheduling løsning med ORTEC til SAP ERP - et avanceret add-on til SAP ERP, der ud over ruteplanlægning også omfatter moduler til palle- og lastoptimering .ORTEC Warehouse Execution for SAP Warehouse Management blev tilføjet på toppen for yderligere at optimere virksomhedens plukkesystem. Peter Bordum tilføjer: ’Den kombinerede løsning blev herefter udrullet i 21 lande, og holdet hos Coca-Cola Hellenic drager nu fordel af at bruge SAP ERP-data til at optimere planlægningen  på tværs af logistiknetværket’. Noget, som ifølge den nordiske direktør i ORTEC allerede har udmøntet sig i væsentlig kortere planlægnings- og transporttider til glæde for kunderne - og bundlinjen.

Udfordringen
• Coca-Cola Hellenic ønskede at optimere logistikken på tværs af lande
• Hele processen fra lager til endelig levering skulle optimeres
• Virksomheden ønskede en bedre beslutningsproces via data i SAP ERP

Fordelene
• Mere effektive omkostningsstrukturer på alle markeder
• Besparelser i planlægning, ruteoptimering og transport
• Forbedret planlægningskvalitet og lavere CO2-emissioner

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution i 2019

19.05.2021ORTEC Nordic

Sponseret

Hvad er sammenhængen mellem Workforce Management-teknologi og bæredygtighed?

03.03.2020ORTEC Nordic

Sponseret

Done with failing data projects? Get beyond that pilot phase!

14.02.2020ORTEC Nordic

Sponseret

Wincanton introduces new planning software as part of multimillion-pound fleet digitization project

03.12.2019ORTEC Nordic

Sponseret

What kind of TMS does a shipper need?

05.11.2019ORTEC Nordic

Sponseret

How dairy leaders optimize logistics...

18.09.2019ORTEC Nordic

Sponseret

Gør din ruteplanlægning mere effektiv og pålidelig