Open Shuttle Fork udvider produktporteføljen som automatisk styret truck til paller

Vi udvider vores Open Shuttle-portefølje med Open Shuttle Fork, en AGV-truck (autonomt guidet køretøj) til palletransport. Få mere at vide om vores nye produkt i en samtale med produktchefen og lederen af softwareudviklingen.

Open Shuttle Fork - hårdtarbejdende og unikt alsidig

Gregor Schubert-Lebernegg har været projektleder for Open Shuttles siden 2012. Hvad er dit bud på, hvordan automatiserede guidede køretøjer (AGV) og autonome mobile robotter (AMR) udvikler sig? Hvad er det seneste nyt fra KNAPP om dette emne?

Gregor Schubert-Lebernegg: I de seneste par år har vi set en stor udvikling inden for AMR-området. Markedet udviklede sig meget godt og ekspanderede. Hos KNAPP har vi også reageret på vores kunders behov: Vi tilbyder nu en stor portefølje af autonome køretøjer, der dækker mange forskellige applikationer. Med vores nyeste produkt, Open Shuttle Fork, har vi nu en AGV til palletransport. Især denne Open Shuttle har en kombination af forskellige egenskaber, som er enestående på markedet.

"Open Shuttle Fork drejer på en tallerken og er fantastisk til kompakte anlæg med smallere gange. Det bedste er, at du kan få den til en meget konkurrencedygtig pris."

Gregor Schubert-Lebernegg, produktchef for Open Shuttle hos KNAPP Industry Solutions

Hvilke funktioner har AGV gaffeltrucken fra KNAPP? Hvad er det særlige ved den?

Gregor Schubert-Lebernegg: Bare for at nævne nogle få ting: Open Shuttle Fork har integreret 3D-forhindringsdetektion og kan klassificere forhindringer som enten statiske eller mobile. På baggrund af disse oplysninger træffer den beslutninger og planlægger, hvor den skal hen. For det andet er Open Shuttle Fork robust bygget og er derfor velegnet til industriel brug. En anden unik funktion er den fuldt elektriske løfter - helt anderledes end en sakselift. Derfor kan Open Shuttle Gaffel bruges med paller i alle brancher og kan overføre dem til eksisterende transportsystemer. Open Shuttle-gaflen kan bevæge sig i alle retninger og kan også dreje om sin egen akse. Det betyder, at Open Shuttle-gaflen kan bevæge sig i en vinkel på 90 grader i forhold til sin sædvanlige position, og den kan f.eks. samle paller op, som måske er blevet placeret mindre præcist manuelt på en position. Det betyder, at den kan bevæge sig rundt i snævrere rum, hvilket sparer plads og giver et mere kompakt layout med smallere gangarealer. Det bedste er, at Open Shuttle Gaffel fås til en meget konkurrencedygtig pris og har hurtige leverings- og installationstider.

Hvordan kan Open Shuttle Fork bruges, og hvilke applikationer kan den dække?

Gregor Schubert-Lebernegg: Et par eksempler omfatter intern transport af paller, forsyning af arbejdsstationer, f.eks. dekanteringsarbejdsstationer, transportopgaver i forbindelse med indgående varer, applikationer i et varehus med bloklagring og transportopgaver i forbindelse med udgående varer. Andre anvendelser er f.eks. mobil ordrebehandling. Der er stadig mange lagre, hvor folk plukker manuelt fra paller. Selv her kan Open Shuttle Fork supplere disse processer og give vores kunder en stor merværdi. De selvkørende trucks har bl.a. til opgave at overføre paller til og fra palletransportørsystemer.

Tal og fakta om KNAPPs
automatisk styrede truck til paller

  • Hastighed: op til 1,5 m/s
  • Løftegafler til opsamling af genstande fra gulvet
  • Integreret elektrisk løfter
    (0 til 1.200 mm)
  • Mulighed for mange forskellige lastbærere (paller,
    særlige lastbærere, stativer osv.)
  • Lastholdere: op til 1.200 x 1.000 mm
  • Grænsebelastning op til 1.300 kg
  • Opladningstid ca. 60 minutter
  • Batterilevetid ved kontinuerlig drift
    op til 8 timer
  • Registrerer naturlige konturer
  • Sikker omkring personale
  • 3D-forhindringsdetektion
  • Automatisk palledetektion

Navigation og styring af AGV-gaffeltrucken

Hvordan navigerer Open Shuttle Fork?

Gregor Schubert-Lebernegg:

Open Shuttle Fork-navigationen er baseret på SLAM-teknologi (Simultaneous Localization and Mapping). De naturlige konturer registreres, gemmes og sammenlignes løbende med de kendte konturer på ruten. Gaffeltrucken ved derfor altid, hvor den befinder sig. Takket være denne fremgangsmåde kan Open Shuttle Fork startes op med det samme uden at ændre eller tilpasse den eksisterende infrastruktur.

Thomas Ulz: Lokalisering fungerer uden yderligere markører, blot baseret på de eksisterende konturer. Der er ikke behov for induktive sløjfer i gulvet eller andre former for visuelle markører. Laserscanneren i AMR læser simpelthen de eksisterende konturer. Baseret på lokaliseringen navigerer Open Shuttle Fork gennem sine omgivelser. Køretøjet bruger virtuelle linjer eller spor, som er defineret og administreret i vores software.

"Den automatiserede, guidede gaffeltruck til paller styres af KiSoft FCS-softwaren. Dette sikrer først og fremmest en smidig flådetrafik og en optimal tildeling af transportopgaver."

Thomas UlzLeder af softwareudvikling hos KNAPP Industry Solutions

Hr. Ulz, du er leder af afdelingen for softwareudvikling hos KNAPP Industry Solutions. Fortæl os mere om softwaren til Open Shuttles.

Thomas Ulz: Open Shuttle Fork styres af softwaren KiSoft FCS. KiSoft Fleet Control System (FCS) er den centrale enhed til koordinering af flåden af autonome mobile robotter. KiSoft sikrer, at flådetrafikken flyder problemfrit og tildeler transportordrerne optimalt. Dette opnås ved at planlægge og reservere kørselsvejene præcist og ved at kommunikere kørselsordrerne korrekt til AMR'erne, som derefter udfører disse ordrer. Transportvejene findes kun i softwaren og er derfor virtuelle. Du kan sammenligne funktionaliteten af KiSoft FCS med et flyvekontrolsystem, hvor meget præcise retninger sikrer en jævn og effektiv afvikling af trafikken.

Hvordan tildeles ordrerne?

Thomas Ulz: KiSoft FCS kan kombineres med KNAPP-systemer og andre værtssystemer eller kan implementeres som et stand alone-system. Ved tildelingen af ordrer tages der hensyn til alle tilgængelige AMR'er og alle de definerede rejseveje samt den aktuelle trafiksituation og den kommende arbejdsbyrde. Resultatet er en optimeret arbejdsgang og gennemstrømning for hele systemet.

Hvad kan styres med KiSoft FCS?

Thomas Ulz: Flådestyringssystemet fungerer naturligvis bedst sammen med KNAPP's AMR'er. Dette omfatter Open Shuttles til containertransport, Open Shuttle Fork, vores AGV til paller samt Open Shuttle Store. Grænseflader såsom VDA 5050 gør det muligt for softwaren at styre AMR'er fra andre producenter. Manuelle transportressourcer som f.eks. gaffeltrucks kan også kortlægges i systemet. En klar fordel ved KiSoft FCS er dens skalérbarhed. Dette gælder ikke kun for flådens størrelse med hensyn til dens evne til at styre en række køretøjer ved hjælp af det linjebaserede system, men også gennem den skalérbarhed, der opnås ved blot at tilføje flere køretøjer.

Tilgængelighed af AGV'en til palletransport

Det var en hel del oplysninger om Open Shuttle Fork. Hvilke muligheder er der for at få autonome mobile robotter til sit lager?

Gregor Schubert-Lebernegg: Vi har to tilgange til dette. På den ene side kan Open Shuttles købes "ab fabrik". Vi tilbyder de rigtige kurser til dette. Når kunden har gennemført uddannelsen, har vedkommende mulighed for selv at starte AMR, lægge sine egne brugstilfælde ind i softwaren og foretage ændringer. For denne løsning er der en fast pris pr. shuttle samt et månedligt gebyr, som dækker hotline-service og vedligeholdelse. På den anden side er vores speciale hos KNAPP at udvikle skræddersyede alt-i-en-løsninger med en blanding af den allerbedste software og de bedste teknologier. Omkostningerne ved disse projekter afhænger naturligvis af den pågældende løsning. Men hvis du blot vil i gang med automatisering eller ønsker at udjævne dine spidsbelastningsperioder, kan Open Shuttles også lejes eller leases.

Vi er her for at hjælpe dig: Kontakt os, hvis du vil vide mere

Mere fra...

03.12.2024KNAPP A/S

Sponseret

Sådan fungerer et automationsprojekt

27.11.2024KNAPP A/S

Sponseret

Alt du behøver at vide om AMR

07.08.2024KNAPP A/S

Sponseret

KNAPP styrker sin position trods et hårdt marked

07.08.2024KNAPP A/S

Sponseret

Kølekædeautomatisering er ved at blive omformet

31.07.2024KNAPP A/S

Sponseret

Logistik og Automation - Hvordan passer de sammen?

21.05.2024KNAPP A/S

Sponseret

Hvad er intralogistik?