Nyt projekt skal skabe fælles fremtidsvision for danske virksomheder
Projektet “Green Horizon” vil øge konkurrenceevnen for produktionsvirksomheder ved at skabe konkrete billeder på en fælles, klimaneutral fremtid.
”Det er ikke nemt at oversætte vores store klima- og miljøkrise til konkrete muligheder og handlinger i virksomheder i dag. Ved at skabe levende billeder på en appellerende, bæredygtig fremtid gennem en udstilling, ønsker vi at sætte strøm til en ny, fælles fortælling om den bæredygtige omstilling af produktionsdanmark. For hvis vi kan forestille os fremtiden, så kan vi designe den”, fortæller Julie Hjort, Vicedirektør i Dansk Design Center”. Foto: Dansk Design Center
Handelskonflikt, krig, klimakrise, biodiversitetskrise, ressourcemangel - der er mange ubekendte i ligningen, som danske produktionsvirksomheder skal forsøge at løse for at sikre deres konkurrenceevne i en klimaneutral fremtid. Projektet “Green Horizon” vil skabe en interaktiv udstilling med en fælles fremtidsvision, som skal hjælpe danske virksomheder med at visualisere fremtiden og se de muligheder, den åbner frem for begrænsninger. Projektet er skabt og drevet af Dansk Design Center i samarbejde med Industriens Fond, CONCITO og Ellen MacArthur Foundation.
”Det er ikke nemt at oversætte vores store klima- og miljøkrise til konkrete muligheder og handlinger i virksomheder i dag. Ved at skabe levende billeder på en appellerende, bæredygtig fremtid gennem en udstilling, ønsker vi at sætte strøm til en ny, fælles fortælling om den bæredygtige omstilling af produktionsdanmark. For hvis vi kan forestille os fremtiden, så kan vi designe den”, fortæller Julie Hjort, Vicedirektør i Dansk Design Center”.
Industriens Fond oplever også, at virksomhederne har et behov for at få skabt konkrete billeder på, hvordan en klimaneutral industri kan se ud i 2045.
”Mange virksomheder er udfordrede i forhold til grøn omstilling. Både på grund af manglende ressourcer og kompetencer, men også fordi det kan være svært at forestille sig en ny og mere bæredygtig vej frem for virksomheden. De forestillinger skal vi hjælpe med at visualisere og gøre konkrete, så flere virksomheder kan se den forskel, de kan gøre og dermed blive motiverede til at tage fat på arbejdet”, siger programchef for bæredygtig produktion i Industriens Fond, Anders Ziegler Kusk.
Dansk Design Center har stor erfaring med at bruge design af fremtidsscenarier til at hjælpe danske virksomheder med at navigere i en kompleks fremtid. En af dem, som har haft gavn af det, er Pernille Pagh, direktør for forretningsudvikling og digitalisering i fibernetselskabet Fibia:
“Jeg blev introduceret til fire perspektiver på fremtidssamfund, og det blev en øjenåbner for, hvilke vigtige beslutninger vi står over for i min virksomhed. En solid vision kan inspirere og lede os – for min virksomhed førte det til, at vi ser vores digitale transformation gennem nye samfundsorienterede briller, hvilket har gjort, at vi har fået skabt grundlaget for et fælles sprog, forståelse og udgangspunkt i ledergruppen”.
Læs også: Elworks skifter emballageplastik ud med papir og opnår markant fald i CO2e
Green Horizon er netop sat i søen og i løbet af det næste år vil Dansk Design Center, Industriens Fond, CONCITO og Ellen MacArthur Foundation udvikle, teste og kvalificere visionen i samarbejde med virksomheder, eksperter og erhvervsliv. Fra foråret 2026 vil fremtidsvisionen kunne opleves og sanses i en mobil udstilling, som bringes rundt i landet for at inspirere og skabe handling blandt virksomheder og beslutningstagere. Der vil også blive udviklet et digitalt univers og et toolkit, som skal hjælpe produktionsvirksomheder med at omsætte visioner til konkrete, forretningskritiske handlinger.
Kilde: Dansk Design Center
/ PiB