Nyt initiativ skal få danske virksomheder med på AI-vognen
På universiteterne er man godt med; kompetencerne indenfor kunstig intelligens udvikles og udvides. Det skal i højere grad komme dansk erhvervsliv til gavn, mener en række centrale aktører indenfor AI-teknologi. Derfor har de stiftet initiativet AI Denmark.
Flere danske virksomheder skal lære at arbejde med kunstig intelligens. Sådan lyder det fra Teknologisk Institut, Alexandra Instituttet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Københavns Universitet og IT-Universitetet.
Derfor har de sammen startet AI Denmark for at sikre, at den viden og erfaring, der udvikles på landets universiteter, også når ud til særligt de små og mellemstore virksomheder. I dag er det nemlig kun fem procent af disse, der arbejder med kunstig intelligens.
Læs også: Brug din energi anderledes, hvis dit kunstig intelligens-projekt skal lykkedes
Ifølge partnerne er nøgleordet er konkrete erfaringer.
”Kunstig intelligens skal gøres konkret for den enkelte virksomhed. Uanset størrelse. Det skal være mere tydeligt hvilke gevinster, der kan opnås, samt hvad det kræver at komme i mål. Og så skal virksomheder flyttes fra A til B. Derfor laver vi skræddersyede virksomhedsforløb for 120 virksomheder. Ved at tage udgangspunkt i den enkelte virksomheds nuværende situation, kapacitet og forretningsmodel, kan vi implementere løsninger baseret på kunstig intelligens på en værdiskabende måde og dermed løfte virksomhederne én efter én”, siger Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond i en pressemeddelelse.
Store gevinster for dansk konkurrenceevne
”Virksomheder som formår at optage og omsætte ny teknologi på en god måde, øger konkurrenceevnen markant. Derfor skal en større del af dansk erhvervsliv stille skarpt på kunstig intelligens og nøje overveje, om - og i så fald hvordan - teknologien bedst kan bruges i den enkelte virksomhed. Det er der for få virksomheder, der gør i dag og derfor vil vi gerne hjælpe udviklingen på rette vej”, fortsætter Thomas Hofman-Bang.
Fordi virksomhederne fortaber sig i den daglige drift, kan de miste blikket for mulighederne ved kunstig intelligens og implementeringen af de korrekte løsninger. Derfor tager AI Denmark form som et skræddersyet forløb til hver virksomhed med udgangspunkt i den enkelte virksomheds eksisterende processer, produktudbud og kunderelationer. På den måde kan hver virksomhed få hævet blikket og spottet fordelene.
Læs også: Kunstig intelligens skal spare prototyper væk
”Teknologien bruges til at bearbejde og skabe konkret værdi fra store datamængder. Derfor er den relevant for en bred vifte af virksomheder. For eksempel til realtidsovervågning af forretningsprocesser, intelligent markedsføring, prædiktiv analyse eller automatisering via robotter og droner. Det er næsten kun fantasien som sætter grænser – og de grænser skal vi være med til at flytte gennem det her initiativ”, siger Anne-Lise Høg Lejre, der er direktør hos Teknologisk Institut.
Første fase af AI Denmarks arbejde er de konkrete udviklings- og implementeringsforløb i 120 virksomheder. Men derudover foldes arbejdet med kunstig intelligens yderligere ud gennem netværk, værktøjsudvikling og studenterinddragelse. For at fremhæve gode eksempler fra dansk erhvervsliv kommer AI Denmark også til at kåre årets bedste danske AI-løsning og desuden også præmiere den virksomhed, der har opnået de bedste forretningsmæssige resultater gennem AI Denmark-virksomhedsforløbene.
- KCP