Nyt dansk – svensk samarbejde skal fordoble lagerkapacitet

En af Sveriges førende online vækstvirksomheder, LYKO, har indgået et samarbejde med det nordjyske softwarefirma, Peak Systems, for at øge den automatiserede lagerkapacitet med mere end 100 procent.

Peter Gunnarsson (til venstre), CIO hos LYKO, og Michael Bobach, CEO hos Peak Systems, giver hånd på aftalen om, at Peak Systems skal øge kapaciteten i LYKO's lagerautomatisering med over 100 procent gennem udviklingen af ny software til LYKO's lager i Vansbro, Sverige. Foto: Peak Systems

22.02.2024

SCM.dk

Den svenske skønhedsforhandler, LYKO, der forventer en omsætning på 3 milliarder SEK i 2023, har for nylig indgået en aftale med det Støvring-baserede firma, Peak Systems, for at levere softwareløsninger, der skal sikre den fordoblede kapacitet på LYKO's hovedlager i Sverige.

LYKO Group AB, en stor spiller i skønhedsindustrien, drives af betydelige vækstambitioner. Den internationale virksomhed, med hovedsæde i Sverige, oplever en stor efterspørgsel efter sine produkter. For at være på forkant og fremtidssikre efterspørgslen efter skønhedsprodukter (hår, hudpleje, makeup, parfume, sundhed og velvære), er der behov for at optimere lagerprocesserne yderligere. Opgaven med at fordoble kapaciteten i den automatiserede lagerdrift gennem udvikling af ny logistiksoftware er blevet betroet til det nordjyske software- og logistikfirma, Peak Systems. 

Peter Gunnarsson, CIO hos LYKO, siger:

"For at sikre, at vi kan følge med den høje vækst, som vi oplever i vores forretning, har vi besluttet og kommunikeret, at vi har brug for at investere i fremtiden med en udvidelse af lagerautomatiseringen på vores lager i Vansbro i Sverige. Målet er at mere end fordoble kapaciteten, hvilket er afgørende for at håndtere vores vækst, og også for at forbedre effektiviteten samtidig med at vi opretholder stor fleksibilitet og håndterer forskellige logistikstrømme”.

"Som en del af vores projekt til at udvide automatiseringen i Vansbro har vi besluttet at skifte både WCS (Warehouse Control System) og WMS (Warehouse Management System) i vores lagerautomatisering. Vi ledte efter en leverandør med omfattende erfaring inden for automatisering og de nødvendige kompetencer in-house. Da vi har erfaring med at arbejde sammen med flere af udviklerne i det exceptionelt stærke hold af softwareudviklere og specialister, som Peak Systems har, var det et let valg. Dette projekt vil give store fordele på begge sider. Vi får en stærk teknisk platform, og Peak Systems vil opnå værdifulde erfaringer til deres fremtidige forretning, så jeg er meget tilfreds med, at vi nu har indgået en aftale med Peak Systems for at fremtidssikre vores lagerdrift. Softwareudviklingsprocessen vil begynde i starten af 2024, og alt skal være operationelt inden Q4 2025”, fortsætter Peter Gunnarsson. 

Michael Bobach, CEO hos Peak Systems, siger:

"Vi er naturligvis meget tilfredse med, at LYKO har valgt os som leverandør til at løse denne store og komplekse opgave med at øge kapaciteten på deres lagerautomatisering med mere end 100 procent. Peak-teamet har enestående erfaring inden for lagerautomatisering, og vi har et dedikeret team med stærke evner inden for softwareudvikling og projektudførelse. Jeg er sikker på, at vi er den optimale partner til at levere denne betydelige opgradering af LYKO-lageret”. 

Læs også: GLS’ sjællandske kapacitet øges med 30-35 procent

"Dette projekt definerer klart et nyt forretningsområde for Peak Systems. Det unikke teknologiske og forretningsmæssige indblik fra Peak-teamet har vist store synergier: at vækste forretningen inden for kompleks automatisering og også levere ekstremt omkostningseffektive lagerløsninger for webshops (PeakWMS) går hånd i hånd. PeakWMS-platformen vil løbende fortsætte med at levere nye markedsledende funktioner og integrationer for webshops med lav kompleksitet. På denne måde hjælper vi kunder med at vokse og optimere deres operationer og IT-landskab”, afslutter Michael Bobach.

/ PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online