13.01.2022  |  Branchenyt

Nyt år, nyt flyselskab med fast fragtrute i Billund Lufthavn

Billund Lufthavn har skudt året i gang med et nyt, fast samarbejde med et fragtflyselskab. Bluebird NORDIC har taget hul på en helt ny fragtrute med fem ugentlige operationer til og fra Billund Lufthavn. 2021 sluttede som det bedste år for Billund Lufthavns luftfragt. 2022 byder på endnu flere gode nyheder.

Det nye år starter præcis samme sted, hvor det gamle år slap på den sydlige side af landingsbanen i Billund Lufthavn, hvor fragtcenteret holder til. Luftfragten buldrer derud af, og det understreger det nye flyselskab, der fra mandag 3. januar startede deres fem ugentlige cargooperationer til og fra Billund Lufthavn.

Bluebird NORDIC er det nye fragtflyselskab, der er begyndt at operere i Billund Lufthavn og skal flyve mellem Keflavik-Billund-Köln og retur fem gange i ugen. Det giver en potentiel ekstra kapacitet om året på omkring 20.000 tons fragt, hvilket øger troen på endnu et rekordår på fragtsiden.

”Året kunne på ingen måde starte bedre i vores fragtcenter: Vi har lige sat flueben ved det absolutte rekordår, hvor vi fik rettet op på nedgangen i 2020. Og nu er det lykkes os at få endnu et fragtflyselskab i porteføljen. 2022 byder på en masse gode nyheder i fragtcenteret, og der går ikke længe før, at vi igen har nyheder at fortælle”, teaser Jan Hessellund adm. direktør i Billund Lufthavn.

Mere udnyttelse af kapaciteten

Bluebird NORDIC har lavet et samarbejde med UPS, som længe har fløjet e-commerce mellem Billund og UPS’ europæiske hub Köln og eftersom, at UPS havde brug for mere kapacitet til deres kurerpakker, har de sat deres mindre fly, en ATP, på pause til fordel for at sætte sig på en del af den kapacitet, som Bluebird NORDIC tilbyder med deres B737-800 fragter, der har tæt på tre gange så meget kapacitet som ATP’en.

Bluebird NORDIC er et rent fragtflyselskab, der giver speditører og kurerselskaber som UPS mulighed for at købe fragtkapacitet på selskabets ruter.

”Bluebird NORDICS fragtfly kommer til at flyve fra Keflavik til Billund til Köln, så afgangstiderne mellem Billund og Köln bliver ikke ændret. Der bliver i virkeligheden bare mere kapacitet til Köln og retur og plads til en ekstra fragtafgang til Keflavik herimellem, og så kommer vi til at skulle håndtere endnu mere fisk og skaldyr, end vi i forvejen gør. Det bliver nemlig hovedsageligt det, der bliver fløjet fra Keflavik til Billund. Vi kunne ikke være mere tilfredse”, afslutter Jan Hessellund.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere