Nye tal puster liv i drømmen om bro over Kattegat

Planen om en bro over Kattegat bliver genoplivet, men forbindelsen vil udelukkende være til biler. Det sker i lyset af nye beregninger fra Transportministeriet.

Genberegninger konkluderer, at en bro over Kattegat er mulig, hvis jernbanedelen skæres fra. Den skal betales af brugerne og vil være tjent ind efter 32 år. Foto: News Øresund/Johan Wessman.

27.03.2018

SCM.dk

Ideen om en bro over Kattegat via Samsø er førhen blevet bragt på bordet. Og derefter hurtigt fejet af vejen, da den ikke kan betales af brugerne alene, men kræver et milliardindgreb i statskassen. Nu er der kommet en ny mulighed.

Læs mere: Status for 2018: Flere Lastbiler tager færgen over Øresund

”Det er en gammel drøm at binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen med en fast forbindelse over Kattegat, men det har hidtil forekommet økonomisk urealistisk. Nu viser det sig, at økonomien ser ud til at hænge sammen, hvis man bygger en ren vejforbindelse, så det bør vi undersøge nærmere,” siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse. 

Det betyder, at den kombinerede vej- og jernbaneforbindelse forbliver i graven, og at broen dermed udelukkende er til biltrafik. På den måde udngår man statslig finansiering. Bilisterne vil nemlig selv have tilbagebetalt forbindelsen på 32 år, lyder den skønsmæssige vurdering fra Vejdirektoratet.

Ude i virksomhederne glæder man sig over resultatet af genberegningen, som blev sat i gang i 2016.

”Der er mange virksomheder på begge sider af Kattegat, som har en forbindelse højt på ønskesedlen. Det vil klart lette transporten af både varer og medarbejdere rundt i landet”, siger branchedirektør i Dansk Industri, Michael Svane.

Han vurderer, at forbindelsen over Kattegat vil aflaste presset på de allerede eksisterende broer, Storebælt og Lillebælt. Og det vil være til stor gavn for alle dem, der dagligt pendler mellem Vest- og Østdanmark.

Dansk Industri efterlyser masterplan
Michael Svane understreger dog, at Dansk Industri ønsker en overordnet plan for de nødvendige investeringer i den trafikale infrastruktur frem mod 2030.

”Der er stadig flere vejprojekter, som har en høj samfundsøkonomisk værdi og som ikke kan brugerfinansieres, men kræver statslige penge. Det er vigtigt for virksomhedernes mobilitet af varer og medarbejdere, at regeringen og resten af Folketinget afsætter penge til de investeringer,” siger Michael Svane.

Læs mere: Sejlturen over Kattegat bliver på batterier

Ole Birk Olesen vil nu gå i gang med en dybere undersøgelse af potentialet og konsekvenserne ved en vejforbindelse over Kattegat. 

- EST

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online