Status for 2018: Flere lastbiler tager færgen over Øresund
Tendensen fra 2017 fortsætter. Flere lastbiler krydser Øresund via færgen mellem Helsingør og Helsingborg. Det viser nyeste tal fra de første måneder af 2018
Konklusionen fra 2017 var skudsikker: der er fortsat vækst i godstraffikken over Øresund. Og nu står det klart, at fremgangen for Scandlines Helsingør-Helsingborg bliver ved. Det fastslår tal fra de første måneder af det nye år.
”Vi ved, at kunderne lægger vægt på, at vi er den korteste vej over Øresund og sparer dem for op til 50 km af transporten hver vej. Udover miljøgevinsten betyder det nemlig lavere omkostninger, mindre køretid og samtidig en mulighed for, at chaufføren får et lille hvil på overfarten”, forklarer Head of Freight Peter Kesting fra HH Ferries Group.
I ugerne 10 og 11 blev ruten mellem Danmark og Sverige benyttet af 8 procent flere lastbiler end i de tilsvarende uger året før.
”Vores fragtkunder sætter pris på punktligheden, stabiliteten og det høje serviceniveau, vi tilbyder for at leve op til vores ry som Øresunds flydende bro”, siger Peter Kesting.
Læs også: Scandlines udvider godskapaciteten på Helsingør-Helsingborg
Ved udgangen af sidste år kom det frem HH Ferries Group øgede antallet af afgange med færgen Hamlet. Målsætningen var at gøre ruten endnu mere attraktiv for fragtkøretøjer. Og den udvidede sejlplan har været tiltrængt.
”Vi har udvidet kapaciteten med, hvad der svarer til 40.000 ekstra lastbiler om året, og de foreløbige erfaringer viser, at udvidelsen faldt på et tørt sted, da kapacitetsudvidelsen svarer til de knap 10 procent, som lastbilstrafikken i flere uger er øget med. Vi er heldigvis gearet til at håndtere den stigende volumen, og vi lægger os hver dag i selen for at give kunderne den helt rigtige serviceoplevelse”, siger Peter Kesting.
- EST