Nye tal puster liv i drømmen om bro over Kattegat

Planen om en bro over Kattegat bliver genoplivet, men forbindelsen vil udelukkende være til biler. Det sker i lyset af nye beregninger fra Transportministeriet.

Genberegninger konkluderer, at en bro over Kattegat er mulig, hvis jernbanedelen skæres fra. Den skal betales af brugerne og vil være tjent ind efter 32 år. Foto: News Øresund/Johan Wessman.

27.03.2018

SCM.dk

Ideen om en bro over Kattegat via Samsø er førhen blevet bragt på bordet. Og derefter hurtigt fejet af vejen, da den ikke kan betales af brugerne alene, men kræver et milliardindgreb i statskassen. Nu er der kommet en ny mulighed.

Læs mere: Status for 2018: Flere Lastbiler tager færgen over Øresund

”Det er en gammel drøm at binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen med en fast forbindelse over Kattegat, men det har hidtil forekommet økonomisk urealistisk. Nu viser det sig, at økonomien ser ud til at hænge sammen, hvis man bygger en ren vejforbindelse, så det bør vi undersøge nærmere,” siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse. 

Det betyder, at den kombinerede vej- og jernbaneforbindelse forbliver i graven, og at broen dermed udelukkende er til biltrafik. På den måde udngår man statslig finansiering. Bilisterne vil nemlig selv have tilbagebetalt forbindelsen på 32 år, lyder den skønsmæssige vurdering fra Vejdirektoratet.

Ude i virksomhederne glæder man sig over resultatet af genberegningen, som blev sat i gang i 2016.

”Der er mange virksomheder på begge sider af Kattegat, som har en forbindelse højt på ønskesedlen. Det vil klart lette transporten af både varer og medarbejdere rundt i landet”, siger branchedirektør i Dansk Industri, Michael Svane.

Han vurderer, at forbindelsen over Kattegat vil aflaste presset på de allerede eksisterende broer, Storebælt og Lillebælt. Og det vil være til stor gavn for alle dem, der dagligt pendler mellem Vest- og Østdanmark.

Dansk Industri efterlyser masterplan
Michael Svane understreger dog, at Dansk Industri ønsker en overordnet plan for de nødvendige investeringer i den trafikale infrastruktur frem mod 2030.

”Der er stadig flere vejprojekter, som har en høj samfundsøkonomisk værdi og som ikke kan brugerfinansieres, men kræver statslige penge. Det er vigtigt for virksomhedernes mobilitet af varer og medarbejdere, at regeringen og resten af Folketinget afsætter penge til de investeringer,” siger Michael Svane.

Læs mere: Sejlturen over Kattegat bliver på batterier

Ole Birk Olesen vil nu gå i gang med en dybere undersøgelse af potentialet og konsekvenserne ved en vejforbindelse over Kattegat. 

- EST

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle