Nye tal puster liv i drømmen om bro over Kattegat

Planen om en bro over Kattegat bliver genoplivet, men forbindelsen vil udelukkende være til biler. Det sker i lyset af nye beregninger fra Transportministeriet.

Genberegninger konkluderer, at en bro over Kattegat er mulig, hvis jernbanedelen skæres fra. Den skal betales af brugerne og vil være tjent ind efter 32 år. Foto: News Øresund/Johan Wessman.

27.03.2018

SCM.dk

Ideen om en bro over Kattegat via Samsø er førhen blevet bragt på bordet. Og derefter hurtigt fejet af vejen, da den ikke kan betales af brugerne alene, men kræver et milliardindgreb i statskassen. Nu er der kommet en ny mulighed.

Læs mere: Status for 2018: Flere Lastbiler tager færgen over Øresund

”Det er en gammel drøm at binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen med en fast forbindelse over Kattegat, men det har hidtil forekommet økonomisk urealistisk. Nu viser det sig, at økonomien ser ud til at hænge sammen, hvis man bygger en ren vejforbindelse, så det bør vi undersøge nærmere,” siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse. 

Det betyder, at den kombinerede vej- og jernbaneforbindelse forbliver i graven, og at broen dermed udelukkende er til biltrafik. På den måde udngår man statslig finansiering. Bilisterne vil nemlig selv have tilbagebetalt forbindelsen på 32 år, lyder den skønsmæssige vurdering fra Vejdirektoratet.

Ude i virksomhederne glæder man sig over resultatet af genberegningen, som blev sat i gang i 2016.

”Der er mange virksomheder på begge sider af Kattegat, som har en forbindelse højt på ønskesedlen. Det vil klart lette transporten af både varer og medarbejdere rundt i landet”, siger branchedirektør i Dansk Industri, Michael Svane.

Han vurderer, at forbindelsen over Kattegat vil aflaste presset på de allerede eksisterende broer, Storebælt og Lillebælt. Og det vil være til stor gavn for alle dem, der dagligt pendler mellem Vest- og Østdanmark.

Dansk Industri efterlyser masterplan
Michael Svane understreger dog, at Dansk Industri ønsker en overordnet plan for de nødvendige investeringer i den trafikale infrastruktur frem mod 2030.

”Der er stadig flere vejprojekter, som har en høj samfundsøkonomisk værdi og som ikke kan brugerfinansieres, men kræver statslige penge. Det er vigtigt for virksomhedernes mobilitet af varer og medarbejdere, at regeringen og resten af Folketinget afsætter penge til de investeringer,” siger Michael Svane.

Læs mere: Sejlturen over Kattegat bliver på batterier

Ole Birk Olesen vil nu gå i gang med en dybere undersøgelse af potentialet og konsekvenserne ved en vejforbindelse over Kattegat. 

- EST

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V