Nye EU-regler for lastbilers CO2 truer forsyningskædestabilitet

Branchegrupper inden for vejtransport, afskibere og energikoncerner i Europa opfordrer på linje med DI Transport til, at vejen mod klimaneutral godstransport bliver teknologiuafhængig. De er enige i målet om klimaneutralitet i de nye regler EU netop har fremsat - men advarer om, at EU’s forslag kan skabe forsyningskaos.

Det er blandt andet lange ture i koldt vejr eller kørsel i bjerge, der kan gøre det svært for transportsektoren at gå over til lastbiler, der ikke har en forbrændingsmotor. Det skyldes blandt andet, at batterier holder dårligere strøm, når det er koldt. Foto: 123rf.com..

21.02.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

IRU opfordrer i et brev stilet til EU's ledende næstformand Frans Timmermans til fuld og lige anerkendelse af flydende kulstofneutrale brændstoffer til forbrændingsmotorer sammen med elektriske og brintholdige brændselsceller i de foreslåede EU-regler for tunge køretøjer (HDV).

Det gør IRU i et fælles brev sammen med European Shippers' Council og FuelsEurope – der repræsenterer vejtransportoperatører, afskibere og energileverandører.

Målet er at sikre en velfungerende og stabil logistiksektor i EU. IRU og de to andre aktører fremhæver, at vejtransportoperatører og afskibere skal kunne beslutte hvilken teknologi, der er bedst egnet til forskellige former for operationer for at nå det fælles mål: kulstofneutralitet senest i 2050.

Opfyldelsen af dette mål afhænger imidlertid af de teknologiske muligheder, som den kommende lovgivning giver mulighed for, og som påvirker både køretøjer og infrastruktur.

Usikkert spring ud i mørket
IRU EU Advocacy Director Raluca Marian fortæller: "De vitale logistikkæder, der forsyner EU-borgerne med fødevarer, medicin og andre væsentlige ting, bør ikke udsættes for et usikkert spring ud i mørket, som kan bringe deres stabilitet i fare".

"Et forslag til CO₂-standarder for Europas logistiksektor bør skubbe på for alle muligheder for at opnå kulstofneutralitet. En fuldstændig bevægelse væk fra forbrænding, på trods af at dette også kan opnå det samme mål, afhængigt af hvad der brændes, kan kun beskrives som et unødvendigt og risikabelt eksperiment", tilføjede hun.

Læs også: Mangel på chauffører er kritisk

Kulstofneutrale brændstoffer er også den mest realistiske mulighed for at dekarbonisere luftfarten, størstedelen af søtransporten og den eksisterende flåde af vejkøretøjer. Tilgængeligheden af bæredygtig biomasse er mere end tilstrækkelig til at dække efterspørgslen efter avancerede biobrændstoffer til de tre transportformer.

EU-Kommissionens forslag

De nye udledningsmål for nye tunge køretøjer, som EU-Kommissionen har lagt frem, vil betyde, at der vil være:
• nul-udledning fra bybusser i 2030 og
• 90 procent lavere udledning fra lastbiler i 2040.

Der er flere veje til målet
I DI Transport understreger man nødvendigheden af fælles EU-regler og støtter op om klimamålsætningerne bag forslaget men påpeger, at lastbilerne er afgørende for forsyningssikkerheden og fortsat skal kunne levere de varer, der skal ud til kunderne.

”Vi er enige i målet om CO2-neutral lastbilstransport og mener, det er realistisk med CO2-neutrale bybusser allerede fra 2030. Men der er flere veje til målet, og vi får brug for både el, brint og grønne flydende drivmidler til de tunge transporter. Derfor er det vigtigt med en teknologineutral tilgang i EU-reglerne”, siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.

Forslaget vil kræve store investeringer i grøn energi og ladeinfrastruktur, hvis lastbiler og busser skal være CO2-neutrale.

”El-lastbiler stiller meget større krav til opladning end personbiler, så uanset hvordan man vender og drejer det, så skal medlemslandene i gang med at investere i blandt andet ladestandere og elnettet for at kunne håndtere et stærkt stigende antal el-lastbiler i EU”, lyder det fra Rune Noack.

DI Transport er positive over for et mål om 90 procent reduktion fra lastbilerne i 2040, men advarer mod at Europa-Parlamentet og medlemslandene strammer skruen for hårdt.

Biogas med mere kan også bidrage
”Man kan ikke uden videre kopiere reglerne for personbiler over på lastbiler, da de skal løse flere og meget forskellige opgaver. En lastbil transporter med andre ord alt fra tunge vindmølletårne, byggeelementer til almindelige dagligvarer”, siger Rune Noack.

Om IRU

IRU er verdens vejtransportorganisation, der hjælper med at forbinde samfund med sikker, effektiv og grøn mobilitet og logistik. Som talerør for mere end 3,5 millioner virksomheder, der driver vej- og multimodale transporttjenester i alle globale regioner, hjælper IRU med at holde verden i bevægelse. Se mere på iru.org.

Det er derfor vigtigt, at forslaget er teknologineutralt og taget mere hensyn til mulighederne for at benytte grønne CO2-neutrale drivmidler, som for eksempel biogas, biodiesel eller e-diesel lavet på vindmøllestrøm.

”De grønne drivmidler kan bidrage til store CO2-reduktioner her og nu, og samtidigt være løsningen fremadrettet der, hvor der ikke er en el- eller en brintlastbil, der kan løse opgaven”, siger Rune Noack.

Det er blandt andet lange ture i koldt vejr eller kørsel i bjerge, der kan gøre det svært for transportsektoren at gå over til lastbiler, der ikke har en forbrændingsmotor. Det skyldes blandt andet, at batterier holder dårligere strøm, når det er koldt.

I den gældende lovgivning på området er det et krav, at lastbiler i 2030 skal udlede 30 procent mindre CO2.

Det mål foreslår EU-Kommissionen nu at hæve til 45 procent. I 2035 vil målet lyde på 65 procent, inden det i 2040 vil være 90 procent.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om den modstandsdygtige forsyningskæde 2023

Relateret indhold

06.11.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Datadrevet lageroptimering i praksis: Sådan skaber softwareplatformen eLogiq værdi

06.11.2025Axacon A/S

Sponseret

Når lageroptælling stopper alt - og hvordan du slipper for det

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Privatlivsbeskyttelse - ISO/IEC 27701 Diplomkursus – 2 dage

På dette kursus får du hjælp til at opnå en passende beskyttelse af personoplysninger i din organisations informationssikkerhed med ISO 27701, og få hjælp til at løse de gældende databeskyttelseskrav.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn