Nye EU-regler for lastbilers CO2 truer forsyningskædestabilitet

Branchegrupper inden for vejtransport, afskibere og energikoncerner i Europa opfordrer på linje med DI Transport til, at vejen mod klimaneutral godstransport bliver teknologiuafhængig. De er enige i målet om klimaneutralitet i de nye regler EU netop har fremsat - men advarer om, at EU’s forslag kan skabe forsyningskaos.

Det er blandt andet lange ture i koldt vejr eller kørsel i bjerge, der kan gøre det svært for transportsektoren at gå over til lastbiler, der ikke har en forbrændingsmotor. Det skyldes blandt andet, at batterier holder dårligere strøm, når det er koldt. Foto: 123rf.com..

21.02.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

IRU opfordrer i et brev stilet til EU's ledende næstformand Frans Timmermans til fuld og lige anerkendelse af flydende kulstofneutrale brændstoffer til forbrændingsmotorer sammen med elektriske og brintholdige brændselsceller i de foreslåede EU-regler for tunge køretøjer (HDV).

Det gør IRU i et fælles brev sammen med European Shippers' Council og FuelsEurope – der repræsenterer vejtransportoperatører, afskibere og energileverandører.

Målet er at sikre en velfungerende og stabil logistiksektor i EU. IRU og de to andre aktører fremhæver, at vejtransportoperatører og afskibere skal kunne beslutte hvilken teknologi, der er bedst egnet til forskellige former for operationer for at nå det fælles mål: kulstofneutralitet senest i 2050.

Opfyldelsen af dette mål afhænger imidlertid af de teknologiske muligheder, som den kommende lovgivning giver mulighed for, og som påvirker både køretøjer og infrastruktur.

Usikkert spring ud i mørket
IRU EU Advocacy Director Raluca Marian fortæller: "De vitale logistikkæder, der forsyner EU-borgerne med fødevarer, medicin og andre væsentlige ting, bør ikke udsættes for et usikkert spring ud i mørket, som kan bringe deres stabilitet i fare".

"Et forslag til CO₂-standarder for Europas logistiksektor bør skubbe på for alle muligheder for at opnå kulstofneutralitet. En fuldstændig bevægelse væk fra forbrænding, på trods af at dette også kan opnå det samme mål, afhængigt af hvad der brændes, kan kun beskrives som et unødvendigt og risikabelt eksperiment", tilføjede hun.

Læs også: Mangel på chauffører er kritisk

Kulstofneutrale brændstoffer er også den mest realistiske mulighed for at dekarbonisere luftfarten, størstedelen af søtransporten og den eksisterende flåde af vejkøretøjer. Tilgængeligheden af bæredygtig biomasse er mere end tilstrækkelig til at dække efterspørgslen efter avancerede biobrændstoffer til de tre transportformer.

EU-Kommissionens forslag

De nye udledningsmål for nye tunge køretøjer, som EU-Kommissionen har lagt frem, vil betyde, at der vil være:
• nul-udledning fra bybusser i 2030 og
• 90 procent lavere udledning fra lastbiler i 2040.

Der er flere veje til målet
I DI Transport understreger man nødvendigheden af fælles EU-regler og støtter op om klimamålsætningerne bag forslaget men påpeger, at lastbilerne er afgørende for forsyningssikkerheden og fortsat skal kunne levere de varer, der skal ud til kunderne.

”Vi er enige i målet om CO2-neutral lastbilstransport og mener, det er realistisk med CO2-neutrale bybusser allerede fra 2030. Men der er flere veje til målet, og vi får brug for både el, brint og grønne flydende drivmidler til de tunge transporter. Derfor er det vigtigt med en teknologineutral tilgang i EU-reglerne”, siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.

Forslaget vil kræve store investeringer i grøn energi og ladeinfrastruktur, hvis lastbiler og busser skal være CO2-neutrale.

”El-lastbiler stiller meget større krav til opladning end personbiler, så uanset hvordan man vender og drejer det, så skal medlemslandene i gang med at investere i blandt andet ladestandere og elnettet for at kunne håndtere et stærkt stigende antal el-lastbiler i EU”, lyder det fra Rune Noack.

DI Transport er positive over for et mål om 90 procent reduktion fra lastbilerne i 2040, men advarer mod at Europa-Parlamentet og medlemslandene strammer skruen for hårdt.

Biogas med mere kan også bidrage
”Man kan ikke uden videre kopiere reglerne for personbiler over på lastbiler, da de skal løse flere og meget forskellige opgaver. En lastbil transporter med andre ord alt fra tunge vindmølletårne, byggeelementer til almindelige dagligvarer”, siger Rune Noack.

Om IRU

IRU er verdens vejtransportorganisation, der hjælper med at forbinde samfund med sikker, effektiv og grøn mobilitet og logistik. Som talerør for mere end 3,5 millioner virksomheder, der driver vej- og multimodale transporttjenester i alle globale regioner, hjælper IRU med at holde verden i bevægelse. Se mere på iru.org.

Det er derfor vigtigt, at forslaget er teknologineutralt og taget mere hensyn til mulighederne for at benytte grønne CO2-neutrale drivmidler, som for eksempel biogas, biodiesel eller e-diesel lavet på vindmøllestrøm.

”De grønne drivmidler kan bidrage til store CO2-reduktioner her og nu, og samtidigt være løsningen fremadrettet der, hvor der ikke er en el- eller en brintlastbil, der kan løse opgaven”, siger Rune Noack.

Det er blandt andet lange ture i koldt vejr eller kørsel i bjerge, der kan gøre det svært for transportsektoren at gå over til lastbiler, der ikke har en forbrændingsmotor. Det skyldes blandt andet, at batterier holder dårligere strøm, når det er koldt.

I den gældende lovgivning på området er det et krav, at lastbiler i 2030 skal udlede 30 procent mindre CO2.

Det mål foreslår EU-Kommissionen nu at hæve til 45 procent. I 2035 vil målet lyde på 65 procent, inden det i 2040 vil være 90 procent.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Denne artikel er del af et tema:

Tema om den modstandsdygtige forsyningskæde 2023

Relateret indhold

16.12.2024SCM.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

12.12.2024SCM.dk

Global logistikudbyder vil løfte ambitioner for ESG i logistikløsninger

10.12.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Forbedrede arbejdsgange hos EXPO-NET med SCANLOX’s LED-Safety Light løsning

10.12.2024SCM.dk

Skanlog overtager lager- og logistikaktiviteter i Godshotel & Transport

06.12.2024Dematic

Sponseret

Fremtidens logistik

05.12.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case: Så nemt og effektivt bliver Sunset Boulevards råvarer opmærket

03.12.2024KNAPP A/S

Sponseret

Sådan fungerer et automationsprojekt

02.12.2024SCM.dk

Odense Havn bygger sine hidtil største haller

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup