Mangel på chauffører er kritisk

En akut lastbilchaufførmangel har præget nyhedsbilledet for transportbranchen. Den generelle mangel på arbejdskraft berører langt flere end blot aktørerne i branchen – det har konsekvenser for hele det danske samfund.

En akut lastbilchaufførmangel har præget nyhedsbilledet for transportbranchen. Den generelle mangel på arbejdskraft berører langt flere end blot aktørerne i branchen – det har konsekvenser for hele det danske samfund. Foto: Dachser..

14.12.2022

SCM.dk

I efteråret 2022 oplevede vi endnu en bølge af nyheder omkring den stigende mangel på lastbilchauffører i hele Europa. Det skete i kølvandet på en udmelding fra den internationale transportorganisation for vejtransport IRU om, at antallet af ubesatte lastbilchaufførstillinger forventes at stige til 40 procent i løbet af 2022, baseret på en undersøgelse af chaufførmangel, som organisationen foretager hvert år. Transport- og logistikvirksomhedernes brancheorganisation ITD vurderer, at der mangler 10.000 chauffører alene i Danmark.

Peter Hut, General Manager for Dachser Denmarks filial i Hvidovre, fulgte med i branchemediernes nyhedsstrøm fra sit kontor i en af virksomhedens blå-gule bygninger på Avedøre Holme. De seneste mange år har chaufførmanglen hængt som en mørk, truende uvejrssky over transportbranchen, og en løsning synes ikke umiddelbart at være inden for rækkevidde.

”Chaufførmanglen er en realitet, som vi er nødt til at forholde os til”, fastslår Peter Hut.

Han mener, at transportvirksomheder generelt kan bidrage til dels at gøre chaufførfaget mere attraktivt og dels at støtte sine samarbejdspartnere, det vil sige vognmændene, til at finde kvalificeret arbejdskraft.

”Vi arbejder på at gøre os attraktive som samarbejdspartner og arbejdsplads. Derfor har vi med held blandt andet valgt at integrere chaufførerne mere i virksomheden i løbet af de seneste år”, fortæller Peter Hut.

Årsag og virkning
Der er utrolig mange bud på, hvad den stigende chaufførmangel skyldes. Alt fra løn og vilkår, lovmæssige krav til arbejdstider samt skæve eller lange arbejdsdage er blot nogle af de faktorer, der fremhæves som årsagen til en svigtende interesse fra især de yngre generationer. Dertil kommer et manglende fokus på at markedsføre chaufføruddannelsen til unge kvinder.

”Jeg tror, at den sociale anseelse har betydet meget for faget og tilslutningen til uddannelsen, og det er en tendens, vi må vende,” fastslår Peter Hut.
Derfor gør han personligt en indsats for, at vognmænd og chauffører tilknyttet hans filial, føler sig velkomne og inkluderet i hverdagen hos Dachser Denmark. Peter Hut går den ekstra mil for dem, og de belønner hans engagement:

”Vi har en meget lav skadesprocent og en utrolig høj performance hos de chauffører og vognmænd, vi samarbejder med”, fortæller Peter Hut.

Det skyldes ifølge filialchefen denne indsats med at skabe glade og tilfredse chauffører. Hos Dachser arbejder man med en algoritme, som skaber et optimeret ruteforslag til chaufføren ud fra forskellige parametre som tid og miljømæssig påvirkning.

”Men teknologien kan kun tage os en bid af vejen. Vi har stadig brug for chaufførens ekspertise – kun chaufføren ved, hvor og hvornår man kan komme ind hos den enkelte kunde. Derfor kan vedkommende altid ændre i ruteforslaget og tilrettelægge den rute, der passer bedst fra dag til dag. Vi prøver også så vidt muligt at tilrettelægge turene, så vores chauffører kan komme hjem til tiden, hvis der for eksempel skal hentes børn, og ikke mindst opfordrer vi vores samarbejdspartnere til at give de dygtige chauffører et par kroner mere i timen som et ekstra tillæg – på Dachsers regning”.

Læs også: Europæiske vejfragtpriser slår nye rekorder

Virksomheden arbejder i øjeblikket sammen med uddannelsesinstitutionen TEC i Hvidovre, som blandt andet uddanner lastbilchauffører, for at etablere et nyt koncept for chaufføruddannelsen, hvor de studerende får indblik i processerne både på kontoret og terminalen hos Dachser i Hvidovre, før de starter chaufførlærlinge hos vognmanden.

”Min overbevisning er, at vi her virkelig kan gøre en forskel. Som stor international logistikvirksomhed har vi et ansvar for at bidrage til at gøre chaufførerhvervet mere attraktivt – for uden chaufførerne er der ingen transportbranche”.

- PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online