Europæiske vejfragtpriser slår nye rekorder
Inflation, svækket efterspørgsel, social ustabilitet og krigen i Ukraine fører til turbulent udvikling i vejfragtpriserne, afslører undersøgelse. Kontraktpriser stiger ifølge opgørelse cirka 10 procent, og spotpriser stiger cirka 15 procent fra år til år.
Det har aldrig været dyrere at få fragtet gods med lastbil i Europa end, det er lige nu. Det europæiske vejfragtindeks for kontrakter når et rekordhøjt niveau på 121 point i 2. kvartal 2022, en stigning på 6,1 point fra kvartal til kvartal og 13,1 procentpoint fra år til år.
Det europæiske spotindeks for vejfragtrater nåede også et rekordhøjt niveau på 134 point, en stigning på 11,8 point fra 1. kvartal 2022 og 20,1 point fra 2. kvartal 2021.
Det er konklusionen på opgørelsen ”European Road Freight Rates Benchmark”, der bliver produceret af Transport Intelligence, Upply og IRU.
Læs også: SMV’er satser på mere lager og tættere leverandører
European Road Freight Rates Benchmark analyserer europæiske vejfragtpriser og markedsudsigter på kvartalsbasis for at tilbyde et grundlag for afsenderes, transportudbyderes og vognmænds beslutninger.
Inflation og dieselpriser
• Inflationen stiger i alle europæiske lande og nåede et rekordhøjt niveau på 8,6 procent i eurozonen i juni.
• Dieselpriserne har varieret fra land til land siden priserne er forblevet høje i juli og er nu 69 procent over januar-niveauet.
• Hent den fulde rapport.
For første gang siden den første udgivelse af rapporten er Ti, Upply og IRU i stand til at tilbyde en differentieret analyse af spot- og kontraktpriser i denne udgave, der dækker Q2 2022. Rapporten fremhæver en række drivkræfter for og delkonklusioner på prisudviklingen:
Syv observationer over udviklingen
- Krig i Ukraine: Efter invasionen af Ukraine i marts steg EU-27-dieselprisen før skat med 69 procent fra niveauet i januar.
- Svækkelse af efterspørgslen: Flere indikatorer peger på en aftagende efterspørgsel efter europæisk vejfragt med faldende aktivitet i alle større økonomier og inflationsrater, der tynger forbrugernes og erhvervslivets tillid.
- Stigende inflation: Inflationen stiger i alle europæiske lande og nåede rekordhøje 8,6 procent i eurozonen i juni. Ifølge de seneste data oplever Spanien den højeste stigning med en prisstigning på +10,2 procent højere end de andre store europæiske økonomier i Tyskland (7,9 procent), Frankrig (5,8 procent), Italien (8 procent) og Storbritannien (9,1 procent).
- Chaufførmangel: Manglen påvirker hele det europæiske kontinent. Tyskland er i en særlig kritisk situation med en anslået mangel på 50.000 til 80.000 lastbilchauffører. Migrerende arbejdstagere tegner sig for 24 procent af den tyske chaufførarbejdsstyrke, og tabet af ukrainske borgere, der vender tilbage for at forsvare deres land, har yderligere begrænset udbuddet af chauffører i Tyskland.
- Frankrig/Spanien: Denne korridor har oplevet meget markante stigninger i spotraterne. Især nåede stigningen op på 21,2 procent kvartal-til-kvartal i retningen Paris-Madrid. Dette er næsten det dobbelte af den gennemsnitlige stigning i europæiske spotrater og er også den næsthøjeste stigning af alle europæiske spotrater.
- Tyskland/Polen: Alle priser, med undtagelse af spotkurser fra Duisburg til Warszawa, har nået nye historiske højder på denne rute efter at have fulgt en opadgående tendens siden pandemiens begyndelse. I modsætning til forholdet observeret på de fleste europæiske ruter steg spotraterne på denne rute langsommere end kontraktpriserne. Efterspørgslen er især blevet påvirket af svækkelsen af industrien i Tyskland og Polen. Ustabiliteten skabt af konflikten i Ukraine er særlig mærkbar i denne del af Europa og påvirker også udviklingen af industrielle udsigter.
- Frankrig/Storbritannien: Efter Brexit er transportoperationer mellem Frankrig og Storbritannien blevet dyrere og længere. Forskere ved London School of Economics (LSE) har fundet ud af, at mens eksporten stort set er kommet sig, er den britiske import fra EU faldet med 25 procent sammenlignet med andre destinationer. Derudover faldt varesortimentet med 30 procent. Varer med lav værdi var mest påvirket af stigningen i administrative omkostninger.
Lav efterspørgsel, høje omkostninger og chaufførmangel
Thomas Larrieu, administrerende direktør hos Upply, kommenterer: "Svagheden i den europæiske efterspørgsel bør bremse det opadgående pres på vejfragtraterne. På den anden side står vognmændene stadig over for betydelige omkostningsstigninger (brændstof, arbejdskraft osv.), så priserne vil sandsynligvis forblive på høje niveauer i de kommende måneder".
Læs også: Movianto firedobler temperaturstyret lagerkapacitet
Nathaniel Donaldson, økonomisk analytiker hos Ti, udtaler: "Effekten af stigende omkostninger i 2022 er nu meget tydelig, hvor vejfragtraterne på tværs af det europæiske kontinent når nye rekordhøje niveauer. De første stigninger i brændstofpriserne efter invasionen af Ukraine har holdt og skabt et meget dyrere miljø for europæiske vejtransportører, mens konflikter og en forværret chaufførmangel holder kapaciteten tæt. En række indikatorer peger i retning af en drastisk opbremsning i forbrug og produktion, som vil lette yderligere stigninger, mens høje omkostninger holder satserne højt".
Endelig tilføjer Vincent Erard, IRU Director of Corporate Services: "Chaufførmanglen er en af de største udfordringer for lastbilindustrien i øjeblikket, og dens virkninger vil sandsynligvis stige i den nærmeste fremtid og fortsætte med at påvirke fragten”.