Europæiske vejfragtpriser slår nye rekorder

Inflation, svækket efterspørgsel, social ustabilitet og krigen i Ukraine fører til turbulent udvikling i vejfragtpriserne, afslører undersøgelse. Kontraktpriser stiger ifølge opgørelse cirka 10 procent, og spotpriser stiger cirka 15 procent fra år til år.

"Svagheden i den europæiske efterspørgsel bør bremse det opadgående pres på vejfragtraterne. På den anden side står vognmændene stadig over for betydelige omkostningsstigninger (brændstof, arbejdskraft osv.), så priserne vil sandsynligvis forblive på høje niveauer i de kommende måneder", fortæller Thomas Larrieu. Arkivfoto...

18.08.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det har aldrig været dyrere at få fragtet gods med lastbil i Europa end, det er lige nu. Det europæiske vejfragtindeks for kontrakter når et rekordhøjt niveau på 121 point i 2. kvartal 2022, en stigning på 6,1 point fra kvartal til kvartal og 13,1 procentpoint fra år til år.

Det europæiske spotindeks for vejfragtrater nåede også et rekordhøjt niveau på 134 point, en stigning på 11,8 point fra 1. kvartal 2022 og 20,1 point fra 2. kvartal 2021.
Det er konklusionen på opgørelsen ”European Road Freight Rates Benchmark”, der bliver produceret af Transport Intelligence, Upply og IRU.

Inflation og dieselpriser

• Inflationen stiger i alle europæiske lande og nåede et rekordhøjt niveau på 8,6 procent i eurozonen i juni.
• Dieselpriserne har varieret fra land til land siden priserne er forblevet høje i juli og er nu 69 procent over januar-niveauet.
• Hent den fulde rapport.

For første gang siden den første udgivelse af rapporten er Ti, Upply og IRU i stand til at tilbyde en differentieret analyse af spot- og kontraktpriser i denne udgave, der dækker Q2 2022. Rapporten fremhæver en række drivkræfter for og delkonklusioner på prisudviklingen:

Syv observationer over udviklingen

  1. Krig i Ukraine: Efter invasionen af Ukraine i marts steg EU-27-dieselprisen før skat med 69 procent fra niveauet i januar.
  2. Svækkelse af efterspørgslen: Flere indikatorer peger på en aftagende efterspørgsel efter europæisk vejfragt med faldende aktivitet i alle større økonomier og inflationsrater, der tynger forbrugernes og erhvervslivets tillid.
  3. Stigende inflation: Inflationen stiger i alle europæiske lande og nåede rekordhøje 8,6 procent i eurozonen i juni. Ifølge de seneste data oplever Spanien den højeste stigning med en prisstigning på +10,2 procent højere end de andre store europæiske økonomier i Tyskland (7,9 procent), Frankrig (5,8 procent), Italien (8 procent) og Storbritannien (9,1 procent).
  4. Chaufførmangel: Manglen påvirker hele det europæiske kontinent. Tyskland er i en særlig kritisk situation med en anslået mangel på 50.000 til 80.000 lastbilchauffører. Migrerende arbejdstagere tegner sig for 24 procent af den tyske chaufførarbejdsstyrke, og tabet af ukrainske borgere, der vender tilbage for at forsvare deres land, har yderligere begrænset udbuddet af chauffører i Tyskland.
  5. Frankrig/Spanien: Denne korridor har oplevet meget markante stigninger i spotraterne. Især nåede stigningen op på 21,2 procent kvartal-til-kvartal i retningen Paris-Madrid. Dette er næsten det dobbelte af den gennemsnitlige stigning i europæiske spotrater og er også den næsthøjeste stigning af alle europæiske spotrater.
  6. Tyskland/Polen: Alle priser, med undtagelse af spotkurser fra Duisburg til Warszawa, har nået nye historiske højder på denne rute efter at have fulgt en opadgående tendens siden pandemiens begyndelse. I modsætning til forholdet observeret på de fleste europæiske ruter steg spotraterne på denne rute langsommere end kontraktpriserne. Efterspørgslen er især blevet påvirket af svækkelsen af industrien i Tyskland og Polen. Ustabiliteten skabt af konflikten i Ukraine er særlig mærkbar i denne del af Europa og påvirker også udviklingen af industrielle udsigter.
  7. Frankrig/Storbritannien: Efter Brexit er transportoperationer mellem Frankrig og Storbritannien blevet dyrere og længere. Forskere ved London School of Economics (LSE) har fundet ud af, at mens eksporten stort set er kommet sig, er den britiske import fra EU faldet med 25 procent sammenlignet med andre destinationer. Derudover faldt varesortimentet med 30 procent. Varer med lav værdi var mest påvirket af stigningen i administrative omkostninger.

Lav efterspørgsel, høje omkostninger og chaufførmangel
Thomas Larrieu, administrerende direktør hos Upply, kommenterer: "Svagheden i den europæiske efterspørgsel bør bremse det opadgående pres på vejfragtraterne. På den anden side står vognmændene stadig over for betydelige omkostningsstigninger (brændstof, arbejdskraft osv.), så priserne vil sandsynligvis forblive på høje niveauer i de kommende måneder".

Læs også: Movianto firedobler temperaturstyret lagerkapacitet

Nathaniel Donaldson, økonomisk analytiker hos Ti, udtaler: "Effekten af stigende omkostninger i 2022 er nu meget tydelig, hvor vejfragtraterne på tværs af det europæiske kontinent når nye rekordhøje niveauer. De første stigninger i brændstofpriserne efter invasionen af Ukraine har holdt og skabt et meget dyrere miljø for europæiske vejtransportører, mens konflikter og en forværret chaufførmangel holder kapaciteten tæt. En række indikatorer peger i retning af en drastisk opbremsning i forbrug og produktion, som vil lette yderligere stigninger, mens høje omkostninger holder satserne højt".

Endelig tilføjer Vincent Erard, IRU Director of Corporate Services: "Chaufførmanglen er en af de største udfordringer for lastbilindustrien i øjeblikket, og dens virkninger vil sandsynligvis stige i den nærmeste fremtid og fortsætte med at påvirke fragten”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

28.10.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

28.10.2024SCM.dk

Taulov Dry Port bliver Danmarks største logistikcentrum

18.10.2024SCM.dk

DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

17.10.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Det handler om høj driftssikkerhed på din interne transport

15.10.2024SCM.dk

Esbjerg Havn bygger ny lagerhal til Ziton

14.10.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case - sådan hjalp vi Imerco med en effektiv fragtlabel-løsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online