Ny topledelse hos frontløber på servicerobotter Blue Ocean Robotics

En solid vækst stiller stadig stigende krav til direktionen hos en af sværvægterne i Europas robotindustri. Derfor forstærker Blue Ocean Robotics nu sin ledelse med to erfarne profiler.

Janus Doré Pagh skal med sin stærke kommercielle baggrund fra lederpositioner i bl.a. Cobham SATCOM sikre, at Blue Ocean Robotics styrkes fremad på især den kommercielle del. Foto: Blue Ocean Robotics.

09.03.2022

SCM.dk

Verden har for alvor fået øjnene op for servicerobotters berettigelse under pandemien, hvor automatiseret desinfektion, mobil telepresence, effektiv genoptræning og et sundt arbejdsmiljø for alvor er kommet på agendaen. Denne udvikling afspejles også i en stigende efterspørgsel på Blue Ocean Robotics’ tre typer servicerobotter UVD Robots, GoBe Robots og PTR Robots. Nu fordrer væksten en forstærket direktion i robotfirmaet.

Claus Risager har taget initiativ til at træde ud af hjørnekontoret og ind træder nu Janus Doré Pagh som ny CEO i Blue Ocean Robotics. Selskabet får også ny CFO: Carsten Gram Andersen Den nye direktion i Blue Ocean Robotics består således af de to grundlæggere John Erland Østergaard (CTO) og Claus Risager (CSO) samt af den nye CEO Janus Doré Pagh.

Jeg glæder mig over, at vi nu har fundet den helt rigtige kandidat til at lede og videreudvikle en af Europas største producenter af servicerobotter i dén retning, som vi allerede har igangsat med en ambitiøs udviklings- og vækststrategi, siger bestyrelsesformand i Blue Ocean Robotics, Jens Aaløse.

Janus Doré Pagh skal med sin stærke kommercielle baggrund fra lederpositioner i bl.a. Cobham SATCOM, Berendsen Group og Icopal Group sikre, at selskabet styrkes fremad på især den kommercielle del.

”Jeg ser meget frem til at gøre mit til, at Blue Ocean Robotics kan fortsætte sin vækst. I en verden med voksende mangel på arbejdskraft og et stigende antal ældre er det tvingende nødvendigt at indtænke nye teknologier og robotter for at klare udfordringerne i bl.a. sundhedssektoren. Servicerobotter er en central del af løsningen, når kvalitet og produktivitet skal løftes samtidig. Ydermere vil service til patienten og arbejdsmiljøet for sundhedspersonalet nå et højere niveau”, påpeger den nye CEO i Blue Ocean Robotics, Janus Doré Pagh.

Læs også: Kapitaltilførsel skal accelerere global ekspansion af fynske robotter

Ændringen træder i kraft den 1. marts, hvor den hidtidige CEO i selskabet ser frem til at udfylde sin nye rolle som CSO. I den nyoprettede stilling skal han især fokusere på de langsigtede strategiske muligheder. Claus Risager fortsætter i bestyrelsen og direktionen.

”Blue Ocean Robotics har fået en størrelse som virksomhed, som jeg ikke har ledet før. Der indgår nye ting i at udvikle et firma frem til en milliardomsætning, og derfor har jeg ønsket at få ansat en ny CEO, som har prøvet en sådan rejse før, så vi kan bygge virksomheden videre på disse erfaringer. Det er rationalet i min beslutning om rolleskift, som bestyrelse og investorer også kan se en god mening i”, siger Claus Risager.

Som robot-ildsjæl har Claus Risager spillet en nøglerolle i danske robotindustris udvikling fra slutningen af 80erne. Han var med til at opbygge den danske robotklynge, som siden har fostret en branche med mere end 300 robot- og automationsfirmaer. Siden 2013 har han stået i spidsen for Blue Ocean Robotics, som i dag beskæftiger 225 medarbejdere.

Blue Ocean Robotics nyudnævnte CFO Carsten Gram Andersen tiltræder ligeledes 1. marts som leder af selskabets finans- og IT-afdeling og tilfører mere end 25 års erfaring fra sin baggrund fra ledende stillinger hos blandt andet Glycom, Lundbeck og A.P. Møller - Mærsk.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online