Ny rapport kortlægger ”superledere” i dansk industri

Virksomhedsledere, der vil vækste, kan skabe nye muligheder og tør løbe en risiko, kan betegnes som ”superledere”. I udviklingen innovationbenchmark.dk har Teknologisk Institut interviewet 826 ledere af SMV’ere, hvilket har vist, at superledere findes i hver fjerde virksomhed og på tværs af brancher.

De ledere som i særdeleshed vil, kan og tør, kalder rapporten for superledere, hvilket den konstaterer findes i godt en ud af fire virksomheder. Foto: Shutterstock.

13.07.2021

SCM.dk

””Superledere” er en god betegnelse, for analysen viser, at vækst kræver fokus på de mennesker, som leder virksomhederne. Vækst er ikke kun et spørgsmål om at forbedre adgang til finansiering, lavere skatter, adgang til motorveje eller større tilskud. Drivet hos den enkelte leder har alt andet lige også en stor betydning for virksomhedernes konkurrenceevne, som vi arbejder for at styrke”, siger Thomas Hofman-Bang.

Han er adm. direktør i Industriens Fond, som støtter forskningsprojektet og databasen innovationbenchmark.dk, der udvikles af CBS, SDU og Teknologisk Institut.

Læs også: Danske topledere har igen høje vækstforventninger

Som et led i arbejdet med databasen har Teknologisk Institut interviewet 826 ledere, og derigennem kunne fastslå vigtigheden af en leders risikovillighed og ambition for en virksomheds vækst. De som i særdeleshed vil, kan og tør, kalder rapporten for superledere, hvilket den konstaterer findes i godt en ud af fire virksomheder – og i alle brancher.

Interviewsene viser også, at lederes villighed til at løbe en risiko stiger, hvis blot der er en lille ændring i viden om konkurrenternes prioriteringer. En viden, som kan hentes på innovationbenchmark.dk.

Gennem den online database skal virksomheder nemlig kunne benchmarke deres innovation. På den måde kan innovationbenchmark.dk orientere andre i den danske industri om ambitionsniveauet og fungere som en drivkraft for udvikling og vækst.

Større fokus

Undersøgelsen viser videre, at virksomheder med risikovillige og ambitiøse ledere også er mere innovative end andre virksomheder. Det gælder for alle typer af innovation. Undersøgelsens følger EU's definitioner på innovation og omfatter ikke bare udvikling af nye produkter og processer i virksomheden, men også innovation omkring salg og markedsføring. De risikovillige og ambitiøse ledere har et større fokus end andre ledere på udvikling af salg og markedsføring.

”Der skal produktinnovation til i den konkurrencedygtige virksomhed. Men ny teknologi eller services sælger ikke sig selv. Derfor et også salg og markedsføring vigtige vækstparametre. Så det er ikke underligt at virksomheder med superledere har en særlig opmærksomhed her”, forklarer Anne-Lise Høg Lejre, der er direktør for Teknologisk Institut.

Læs mere, hent analysen og tag innovationstesten her: innovationbenchmark.dk

- KCP

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online