Ny rapport kortlægger ”superledere” i dansk industri
Virksomhedsledere, der vil vækste, kan skabe nye muligheder og tør løbe en risiko, kan betegnes som ”superledere”. I udviklingen innovationbenchmark.dk har Teknologisk Institut interviewet 826 ledere af SMV’ere, hvilket har vist, at superledere findes i hver fjerde virksomhed og på tværs af brancher.
””Superledere” er en god betegnelse, for analysen viser, at vækst kræver fokus på de mennesker, som leder virksomhederne. Vækst er ikke kun et spørgsmål om at forbedre adgang til finansiering, lavere skatter, adgang til motorveje eller større tilskud. Drivet hos den enkelte leder har alt andet lige også en stor betydning for virksomhedernes konkurrenceevne, som vi arbejder for at styrke”, siger Thomas Hofman-Bang.
Han er adm. direktør i Industriens Fond, som støtter forskningsprojektet og databasen innovationbenchmark.dk, der udvikles af CBS, SDU og Teknologisk Institut.
Læs også: Danske topledere har igen høje vækstforventninger
Som et led i arbejdet med databasen har Teknologisk Institut interviewet 826 ledere, og derigennem kunne fastslå vigtigheden af en leders risikovillighed og ambition for en virksomheds vækst. De som i særdeleshed vil, kan og tør, kalder rapporten for superledere, hvilket den konstaterer findes i godt en ud af fire virksomheder – og i alle brancher.
Interviewsene viser også, at lederes villighed til at løbe en risiko stiger, hvis blot der er en lille ændring i viden om konkurrenternes prioriteringer. En viden, som kan hentes på innovationbenchmark.dk.
Gennem den online database skal virksomheder nemlig kunne benchmarke deres innovation. På den måde kan innovationbenchmark.dk orientere andre i den danske industri om ambitionsniveauet og fungere som en drivkraft for udvikling og vækst.
Større fokus
Undersøgelsen viser videre, at virksomheder med risikovillige og ambitiøse ledere også er mere innovative end andre virksomheder. Det gælder for alle typer af innovation. Undersøgelsens følger EU's definitioner på innovation og omfatter ikke bare udvikling af nye produkter og processer i virksomheden, men også innovation omkring salg og markedsføring. De risikovillige og ambitiøse ledere har et større fokus end andre ledere på udvikling af salg og markedsføring.
”Der skal produktinnovation til i den konkurrencedygtige virksomhed. Men ny teknologi eller services sælger ikke sig selv. Derfor et også salg og markedsføring vigtige vækstparametre. Så det er ikke underligt at virksomheder med superledere har en særlig opmærksomhed her”, forklarer Anne-Lise Høg Lejre, der er direktør for Teknologisk Institut.
Læs mere, hent analysen og tag innovationstesten her: innovationbenchmark.dk
- KCP