Ny lastbilsafgift kan koste dyrt for forbrugere

Et politisk flertal har netop vedtaget den omdiskuterede kilometerafgift for lastbiler. Landets vognmænd særligt i yderområderne får dårligere forretningsvilkår og forbrugerne kan se frem til dyrere varer i butikkerne, lyder det fra Danmarks største erhvervsorganisation Dansk Industri.

”Jeg er enormt ærgerlig over, at regeringen vedtager en skadelig afgift og sender regningen videre til forbrugerne og produktionsdanmark”, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport. Foto: Sif Meincke..

12.06.2023

SCM.dk

Nu bliver det dyrere at drive vognmandsforretning i Danmark. Det sker, efter at regeringen og et politisk flertal har vedtaget den omdiskuterede kilometerafgift for lastbiler.

”Jeg er enormt ærgerlig over, at regeringen vedtager en skadelig afgift og sender regningen videre til forbrugerne og produktionsdanmark”, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport og fortsætter:

”Nu bliver det dyrere at være dansker og sværere at drive vognmandsforretning særligt uden for de store byer”, siger han.

Dansk Industri har tidligere præsenteret seks alternative forslag til kilometerafgiften, der vil give en langt højere klimaeffekt uden at skade branchen. Transportdirektøren havde gerne set, at regeringen havde givet flere incitamenter i stedet for at svinge pisken over vognmændene - helt uden at løse de egentlige udfordringer, som branchen står med. 

”Jeg vil komme med en kraftig opfordring til regeringen om ikke blot at bruge pisken overfor branchen. Guleroden skal også frem, hvis de reelt vil have grøn og bæredygtig transport, for problemet er ikke løst endnu”, siger Karsten Lauritzen.

Læs også: De danske havne oplever stigende aktivitet

Han mener, det er godt, at vægt- og dimensionskravet er blevet fremrykket.

”Det er også godt med tilkendegivelsen af, at de er positive overfor at se på de 7-aksede lastbiler. Men der er også behov for, at vognmændene skal kunne straksafskrive 100 procent af deres udgifter til grønne lastbiler, stikledninger og tilslutningsbidrag. Det vil gøre ellastbiler til et langt mere realistisk alternativ til de dieseldrevne”, siger Karsten Lauritzen.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle