Nu får DFDS-færgerne i København landstrøm
Entreprenørarbejdet med at anlægge landstrømsanlæg ved DFDS-terminalen i København er i fuld gang. Anlægget forventes at være operationelt i sensommeren 2021 og vil gøre det muligt for DFDS’ færger Crown Seaways og Pearl Seaways at reducere skibenes CO2 udledning markant mens de er i havn.
Arbejdet er i gang for at få Københavns første landstrømsanlæg op og køre. Det er et initiativ taget af Copenhagen Malmö Port sammen med rederiet og logistikvirksomheden DFDS, som normalt sejler dagligt mellem København og Oslo.
”Vi har siden 2019 brugt landstrøm på vores skibe i Oslo havn og ser frem til også at kunne nedbringe mængden af luftforurenende stoffer og partikler, når skibene ligger ved DFDS’ terminal i Københavns havn. Vi ved fra Oslo, at det har en særdeles positiv påvirkning for miljøet i og omkring havnen og i særdeleshed for de beboere, der bor tæt på vores terminaler”, fortæller Torben Carlsen, som er adm. direktør hos DFDS, i en pressemeddelelse.
Når landstrømsanlægget er etableret bliver det muligt for færgerne at slukke skibets generatorer og reducere udslippene af luftforurenende stoffer samt partikler. I starten bliver der etableret to tilslutningspunkter: En på hver kaj ved DFDS’ færgeterminal på Dampfærgevej i København. Anlæggene leveres i en 40 fods container, som placeres på kajen. Den leverer 10 kV med 50 Hz.
”Lang tids planlægning, projektering og udbud bærer frugt, når landstrømsanlægget tages i drift i slutningen af sommeren. Landstrømsinitiativet er af stor betydning for os og en vigtig milepæl i vores arbejde med at bidrage til FN’s globale holdbarhedsmål. At virkeliggøre dette i tæt samarbejde med DFDS føles rigtigt godt, og vi glæder os til at færgerne allerede i sommer kan tilsluttes landstrøm, når de ligger ved kaj i København”, siger Barbara Scheel Agersnap, CEO i Copenhagen Malmö Port.
Læs også: Esbjerg Havn kobler de største skibe til grøn landstrøm
Ifølge en rapport fra marts 2019 foretaget af COWI anslås det, at tilslutningen af landstrøm til DFDS-færgerne vil give en årlig reduktion af emissionerne på cirka 912 tons kuldioxid, 18 tons NOx og 0,4 tons partikler. Samlet set svarer det en reduktion på 1,6 procent af biltrafikken i København med hensyn til NOx.
Det er den svenskbaserede totalentreprenør Actemium, som etablerer det såkaldt OPS-anlæg (Onshore Power Supply) i København. Det er en markedsledende løsning for elektriske landbaserede tilslutninger til skibe. Actemium har tidligere etableret 16 OPS-anlæg i Norden, blandt andet et anlæg i Oslo, som DFDS-færgerne benytter i dag, ligesom virksomheden også installerede den første landtilslutning i verden i Göteborgs havn år tilbage.
- KCP